Vad ska jag göra - med jobbet, med Wilmis?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Lillstrumpan
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 14:13
Ort: Stockholm

Vad ska jag göra - med jobbet, med Wilmis?

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej forumkompisar, nu vänder jag mig till er för lite råd.
Av olika tusen anledningar så måste jag börja jobba till hösten och Wilmis ska vara hos en dagmamma. Jag hade tänkt mig jobba 50% nu när hon är så pytte (och hon som vikarierar för mig jobbar idag 50 %). Var på jobbet idag och träffade nya chefen där. Ett hemskt möte som fick mig att känna mig ur blåst och begagnad! Han meddelade att de vill att jag kommer tillbaka till hösten på 75% en kort kort period för att sedan inom snar framtid jobba 100% - 50 % tyckte han inte var någon bra idé, då bolaget växer och behöver utöka. Jag ville bara kräkas - och gråta lite :cry:
Jag kan omöjligt arbeta mer än 50% - jag vägrar. Jag vill vara med Wilma - hon är ju det viktigaste av allt! Jag vill inte gå till det där jobbet mer!! Hon som jag jobbar tillsammans med satt där stackarn, alldeles utarbetad, trött och började nästan gråta när jag frågade hur det var :cry: - hon tycker nya chefen är :twisted: galen!
Men vad sjutton ska jag ta mig till - mina mammadagar tar slut i höst. Wilmas pappa kan inte vara hemma, han arbetar som säljare och säljer inte han finns det inget jobb sen att gå tillbaka till :? Han tjänar inte ännu så mycket så att det skulle räcka fast än jag i så fall var hemma med Wilmis utan mammadagar eller jobb (det kommer säger han - om 3 år...)
Alltså, kan jag vägra jobba mer än 50% - har jag rätt till det? Eller kan arbetsgivare kräva att jag kommer tillbaka till minst 75% i alla fall. Kan de avskeda mig? (jag arbetar på ett företag i vilket man inte bryr sig om så mycket annat än sig själv och pengar)
Buu så tråkigt det känns!
Stora 0630 Lilla 0903
dukat
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 22 apr 2006, 20:09
Ort: Dalarna

Inlägg av dukat »

Hej

Så här står det angående ledighet på försäkringskassans hemsida.
"Har du barn som är yngre än ett och ett halvt år har du rätt att vara helt ledig från arbetet. Du har även rätt att vara ledig från arbetet när du tar ut föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Har du barn under åtta år eller barn som går i första klass i skolan, har du rätt att förkorta den normala arbetstiden med upp till en fjärdedel.Rätten till föräldraledighet beskrivs i Föräldraledighetslagen."
Mamma till två söner
storebror född juli 04
lillebror född okt 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jobbade du 100% innan du gick på mammaledighet? Du har rätt att gå ned till 75 % av det du arbetade innan. (Jag kunde därför gå ned från 80 till 60 %).

/Pea
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Har du inte de 90 garantidagarna kvar iaf?
Du kan använda dessa för att gå ner i tid. De räcker till att jobba halvtid ca. 8 månader iaf.
75% har du rätt till att jobba.
Usch vad hemskt.
Kan du inte försöka spara dagar nu och leva riktigt snålt några månader.
Innan 1år behöver du inte ta ut några dagar.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Lillstrumpan
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 14:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Lillstrumpan »

åh vi ni är snälla som kommer med fina råd :heart: !
Marie-d - så du menar att om jag tar sån där garantidag så kan jag jobba 50 % och arbetsgivaren måste gå med på det?
Just nu är det ganksa kärvt som det är så att inte ha någon föräldradag alls blir en smula svårt, fast jag kan nog dra ner kanske någon dag...ska kolla det.
Som det känns nu känns det inte aktuellt att gå tillbaka till jobbet alls . Fick verkligen en tankeställare om vad som är viktigt här i livet...och inte är det att jobba häcken av sig för någon annan i alla fall. Viktigast är familjen :heart: .
Nu ska jag ramsa mig själv i säng :sleep: ...
Stora 0630 Lilla 0903
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Du har rätt att arbeta 50% om du har föräldradagar kvar att ta ut.
Jobbar du t.ex. 2,5 dag måste du då ta ut 2,5 dag på så sätt behåller du också din sgi.
Arbetsgivaren kan bestämma hur dessa förlägs men du har alltid rätt att lägga dem som 4 timmar 5 dagar i veckan.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
jennymaria
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 09:42
Ort: Stockholm

Inlägg av jennymaria »

Om du vill använda garantidagarna till att få ner arbetstiden till 50% kan du kanske föreslå arbetsgivaren att du och den som idag vikarierar för dig kan dela på en heltidstjänst. Det skulle företaget också tjäna på. Om ni är två är i alla fall en person där när du är hemma med sjukt barn. :wink: Min erfarenhet är att små barn är mycket sjuka när de börjar på dagis eller hos dagmamma, så även om du ska jobba 50% kommer du att vara där mindre än så de första månaderna.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Om ni är två är i alla fall en person där när du är hemma med sjukt barn. Min erfarenhet är att små barn är mycket sjuka när de börjar på dagis eller hos dagmamma, så även om du ska jobba 50% kommer du att vara där mindre än så de första månaderna.
Det smartaste (och sorgligaste) argumentet jag hört på länge :thumbsup: 8)!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"