Sover bara när pappa är hemma

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nils

Sover bara när pappa är hemma

Inlägg av Nils »

Hej alla !!

Vi har en underbar kille på 1,5 år som för snart 4 månader bestämt sig för att det inte går att somna eller för den delen somna om ifall inte pappa är hemma och kan natta. I början tog vi det med ro och tänkte att det inte var så konstigt då jag varit pappaledig i några månader. Problemet är att de gånger hans mamma ska lägga honom inte bara blir han ledsen utan han blir förtvivlad och skriker och slår och i stort sett förnekar henne. När han vaknar är mamma minst lika bra och är vi båda hemma så är han i stället mammig.
Det börjar bli ganska jobbigt och framför allt min frus självförtroende är kört i botten. Vi ska försöka ordna så att de kan få mer tid för sig själva och göra saker där mamma är den självklara tryggheten.
De gånger min fru bitit ihop och bestämt sig så har det gått efter ca en timmes skrikande men då är hon så trött och ledsen att det är svårt att göra så ofta.

tacksam för svar om det är någon dom upplevt något liknande. :cry:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

För det första är 18 månader ett förstadie till trotsåldern (läs i Barnaboken - om ni inte har den så köp, det är mitt heta tips!). Han ifrågasätter därför om saker och ting verkligen är som de ska.

Då måste ju ni svara att de faktiskt är det. Mamma fixar detta precis lika bra som pappa. Det är absolut inget personligt mot mamman utan han frågar hur det ska vara.

Mamma måste samla ihop sig (lättare sagt än gjort) och ta på sig attityden av självklarhet 8) Varje tanke av osäkerhet känner han av, så de måste bort. Jag kan detta och du kommer att somna precis lika bra när mamma lägger som när pappa gör det - är vad hon ska ha i tankarna.

Försök att köra tre kvällar i rad när mamma lägger. Hon får gråta hur mycket som helst när han sover och inte märker det, men inte innan.

Ni fixar detta om du pappa stöttar i bakgrunden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"