Aktiv eller passiv ledare

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Aktiv eller passiv ledare

Inlägg av blomman »

Har funderat mkt på det här med att få ut AW filosofi runt barnuppfostran. Eftersom mina alltid har sovit så är det barnuppfostransbiten som jag har använt mest och då både på egna och andras barn.
Som alltid drar jag paraleller mellan hästpsykologi och människa.
Inom hästpsykologin talar man ibland om aktiva och passiva ledare i flocken.
Och att det behövs båda delarna för att få en flock att fungera. Aktiva ledare är ju givetvis ledarstoet som tar mkt initiativ och syns och "hörs" mkt. Men minst lika viktiga är de passiva ledarna, som ofta befinner sig mitt i rangstegen. Man talar om "lead by example", de är förebilder, håller ihop flocken och ser till att alla mår bra... ungefär.
Hos människan ser man också den typen. De passiva, som är goda exempel.
Ibland funkar det bättre, men i de flesta fall behövs båda sorterna!
Jag har fogat mig med tanken att jag kanske är en av de där "lead by example" och inte alfahonan :roll: !
Vad tror ni, hur är det bästa sättet att föra ut ett budskap, så att folk tar till sig det? Om de passiva är goda exempel så kanske folk börjar lyssna på de aktiva?
Jag vet inte om jag fick formulerat mina tankar i ord så ni förstår vad jag menar, det blir ofta så rörigt när man skriver (läs: jag skriver :wink: ).
Jag skyller på att jag är förkyld och hjärnan är mosig!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror precis som du, att det behövs både ock. Somliga behöver en ledare som talar om hur det ska vara, andra vill kunna se och lära och ta till sig det de vill ta till sig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Ja, vissa går fullkomligt i baklås om nån försöker bestämma åt dem... har en sambo som funkar så. Men med små frön och goda exempel kan man nog få även dem åt "rätt" håll! :wink:
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Är det inte så att olika infallsvinklar behövs beroende på vem man vill nå med sitt budskap/uppfostran? En del lär sig bäst genom att läsa, andra genom att höra berättas, och andra genom att få pröva själva. Det gäller att hitta vad som passar den man vill nå. Att läsa sagor med rätt innehåll, göra spel, berätta eller låta testa. T.ex. hur gör man en sockerkaka? Hur låter man bli att bli osams? :roll: Vem vill man nå? Gamla mormor van vid texter och korsord eller tonåringen van vid TV, musik och data? I Finland gjorde man succè med deras nationalepos Kalevala som tecknad serie i skolan :shock: Schock för gamla, men hurra bland unga. Olika är vi och olika behöver vi mötas. Som att skulptera genom att forma lera eller genom att hugga i stenblock.[/b]
Therese

Inlägg av Therese »

Som butikssäljare så har jag gått en del säljkurser. Den bästa jag gått var i flera steg, o handlade mkt om att man skulle lära känna sin egen typ av person i en säljsituation. Var o en fick en kurva för sin egen personlighet baserad på 4 områden, som jag nu glömt :oops: , men de förkortas DISC.

Hur som helst så fick vi alla fram våra personlighetstyper genom att ha besvarat massa frågor o de allra flesta tyckte att de stämde bra in.
Som säljare skulle vi sedan ha användning av detta genom att uppmärksamma vilka områden vi kunde tona ner resp jobba vidare på.

Jag har ett högt D, är alltså en ganska dominant typ, Rätt fram o på :!: Men om jag nu får en kund som är väldigt undergiven o osäker så riskerar jag att köra över denna o vi får kanske aldrig mer se honom. :?
Man märker ganska snabbt vilka man "klickar" med, o vilka man har svårt att nå fram till. Man kan ju givetvis jobba på sin personlighet i syfte att nå ett större antal människor, men då måste vi även veta deras personlighetskurva, eller vara lyhörd för den.

Översätter man detta till syftet att nå ut med sin barnuppfostran till andra så måste man nog tänka lite på hur den man vill "lära" är, sen får man anstränga sej för att vara aktiv eller passiv beroende på vem man vill ska ta till sej budskapet.
Detta är inte alls lätt, det kräver mkt energi!
Bäst är man nog på att vara sej själv, o resultatet (barnen) borde ju tala sitt tydliga språk, men det finns ju alltid de som anser att man "haft tur" bara. :x
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"