Dags för en lur? (8½ mån)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MichaelaL

Dags för en lur? (8½ mån)

Inlägg av MichaelaL »

Hej

Vi kurade vår lilla då hon var 4mån och det har verkligen fungerat kanon från ca 5½mån ->. Nu ser schemat ut enligt följande:

07.30 Väckning (hon har dock börjat vakna redan kl. 06.30 under de senaste veckorna)
07.30 Frukost
09.50 Sova 20 min (denna lur har börjat strula - hon vill inte somna)
11.00 Lunch
13.30 Sova 2timmar
16.00 Middag
19.00 Kvällsmat
20.00 Sova natt (hon är ofta pigg då jag lägger henne, somnar oftast fort ändå)

Jag funderar på att dra ner sovturerna till endast en lur mitt på dagen - från 12-14... Vad tror ni? Kan det få henne att sova längre på morgnen? Jag vet att det står i shn att hon borde sova 14,5timmar MEN det verkar bli för mycket för Amanda. Som det är nu sover hon max 13 timmar och hon är absolut inte gnällig! Hon blir däremot gnällig och grinig då det vankas sovtur - det är som om hon vet att hon borde sova men inte vill. Hon sover i helmörkt rum!
Mitt förslag på nytt schema är

07.30 Väckning + frukost
11.00 Lunch
12-14 Sova
14.00 Mellis
16.00 Middag
19.00 Kvällsmat
Amanda 8mån den 31 mars 2007

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Äsch - nu blev det fel!

Hon sover natt i helmörkt rum, ensam!

Dagslurarna sover hon utomhus i vagnen - det fungerar för oss - hon sover bäst så!

Jag önskar kunna lägga henne redan kl. 19.30/19.45! Kanske kunde det vara lösningen på att få henne att sova längre? (läste ett inlägg som JennyH skrivit att sömn föder sömn)

Om detta schema kunde sitta så sov hon ju totalt (aktiv sömn) mellan 13,5 - 14 timmar varje natt! Som det är nu fungerar det ej! Nu är det ett evigt kämpande att få henne att sova morgonlur + att hon inte ska vakna för tidigt på morgonen.

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan! :D

Mitt förslag är att ha 12 timmars natt t.ex. 19.30 - 7.30 och 2 timmars dagslur. Då blir det ju 14 timmar per dygn. Det måste ju inte bli prick 14,5 timme. Visst är det ju vanligast att övergå till en lur först vid 1 års ålder men för någon passar det bättre med bara en lite längre lur redan vid 8-9 mån.

Det finns mycket skrivet här på forumet om tidiga mornar. Har ni infört väckarklocka? Den har hjälpt många. Det tog inte många dagar att införa den åt våran Olivia.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
duggan

Inlägg av duggan »

Tänk på att sömn föder sömn. Jag skulle först och främst prova att lägga upp till en ½timme tidigare och ge det några dagar så tror jag nästan att hon kommer att sova längre på morgonen! Försök hålla sömntiderna och strama upp schemat hellst på minuten närmsta vecka och låt bli att utnyttja marginal kvarten och utvärdera sen. Jag skulle rekomendera att försöka behålla två lurar lite längre.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Vi använder oss sällan av marginalkvartar. På dagen sover hon på minuten.

Idag sov hon endast en lur, mellan 12-14. Hon vägrade sova på morgonen. Hon var pigg hela tiden! Idag var hon trött ca 18.30 men det tog inte lång tid så var hon på g igen.

Ska införa väckarklocka imorgon.

Idag la vi henne att sova natt 25min tidigare än förut, dvs 19.35. Hon protesterar lite, men ingen panik!

Ska hålla detta schema i 1 vecka nu för att kolla om det blir förändringar!

MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Vi la henne som sagt 19.35 och hon steg upp idag kl. 07.30 utan skrik till väckarklockan. Hon vaknade typ 07.10 men pratade på för sig själv alltså fram till 07.30 :D
Idag sov hon 12-14 utan uppvak :shock: Todigare har hon strulat på långluren - vaknar så att jag måste vagna...
Jag märkte att hon var lite otålig på morgonen - hon var superhungrig redan klockan 10.40 och fick sin lunch tidigare. Kvällen har gått bra!

Jag kommer att fortsätta med detta schema en vecka har jag bestämt. 20min på morgonen kunde vara bra ibland, men just nu känns den lite onödig...

Nette

Inlägg av Nette »

Va bra början på schemaändringen. Tidiga mornar kan ju bero på för mycket sömn dagtid så förhoppningsvis är det problemet ur världen nu.

Det tar förstås sin tid innan förmiddagströttheten går över. Olivia gick över till en lur för 3 månader sedan men somnar ännu ibland under morgonens ensamlek trots att hon just stigt upp. Dom dagarna blir det 2 lurar.

Ha det så bra! :D
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Äsch... nu har det kommit riktiga bakslag...

På dagen är Amanda pigg och glad och visar inget behov för sömn. MEN nu har hon börjat KRÄVA att få stiga upp klockan 07. Tidigare sov hon till 07.30 och vi var tvugna att väcka henne många gånger.

Hon går och lägger sig 30min tidigare än vanligt nu, MEN vi har tagit bort morgonluren...

Hur ska vi göra? Vi använder oss just nu av väckarklocka. Vi ramsar på morgonen och ofta måste vi gå in för vi hör att hon ställer sig upp i sängen och GALLskriker, pratar, gråter och är ARG. Hon vill stiga upp - MEN vi vill att hon ska sova till 07.30!

on sover nu dagslur från 12-14, men ex igår strulade hon och vaknade redan 13.30 och var piggelin.

Goda råd är dyra just nu för detta känns som att det håller på att gå överstyr. Hon har också börjat vakna 2-3ggr på natten (då ramsa hjälper). Kan detta bero på att hon inte får i sig tillräckligt med mat på dagen? VAD ska vi göra? Hon är som sagt inte grinig eller trött på dagen...

Elle

Inlägg av Elle »

Hej Michaela!

Jag tror att det är åttamåndaersångesten som spökar lite och påverkar sömnen. Läs om den i Barnaboken. Olle hade det kämpigt i en månad ungefär med bla uppvak på natten, tidiga mornar och olika längd på dagsluren. Det vi gjorde var att göra precis som vanligt dvs: nattuppvaken fick han ta hand om själv, uppvak i vargtimmen=pangramsa och sedan inget mer förrän klockan ringde och dagsluren hade han förutsättningen för att sova 2 h och jag tog upp/väckte på samma tid varje dag.

Det jag vill säga är att under denna tid är det extra viktigt att rutinerna är samma varje dag och att man är tydlig och trygg i det man förmedlar.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"