Hur handskas man med "vill inte till klubben"?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma till två

Hur handskas man med "vill inte till klubben"?

Inlägg av Mamma till två »

Vår storasyster, snart 4 år, går i församlingens barnklubb här i vår lilla by. Hon går där två förmiddagar i veckan, från kl. 9 till 12. Hittills har hon alltid trivts och gärna gått dit, men inte idag... :shock:

Vi kom som vanligt till klubben kl. 9, men då jag och lillasyster ska gå, börjar storasyster gråta och vill att mamma ska vara med i klubben. Klubben börjar alltid morgonen med utevistelse i parken, så jag beslöt snabbt att jag och lillasyster stannar där en stund. Storasyster bevakade mig som en hök, lekte med sin lillasyster och ville inte lämna oss. Varje mening som handlade om att mamma snart skulle gå bemöttes med mera gråt och snyftningar. Nå, sen då klubben skulle gå in efter 45 minuter följde hon nog med, konstaterade bara att mamma blev kvar. Och resten av förmiddagen hade gått bra.

Men HUR ska jag bemöta detta i fortsättningen och VAD borde jag ha gjort? Det jag hade önskat var mera engagemang av personalen och försök att locka henne med de andra barnen, nu stod de vuxna bara och tittade på (och suckade i sitt inre?). I och för sig behöver inte storasyster vara där, jag är ju hemma med lillasyster och då kändes det fel att lämna henne gråtandes där, eftersom hon ju inte måste vara där. Klubben får snart sommarlov och kanske det är bra, men å andra sidan så önskar jag ju att hon skulle få vara med de andra barnen och öva sina sociala färdigheter lite. Skulle ogärna hamna inför samma dilemma nästa tisdag då det är klubbdag igen. Hur ska jag förbereda henne och hur ska jag göra om samma scenario upprepar sig? Några goda tips och råd? Tack på förhand!

Storasyster har gått i klubben sedan januari, så det är inget som är nytt för henne heller. Och hon har aldrig varit den som inte velat bli någonstans, därför är jag ännu mera förvånad... :?

P.S. Är själv föreståndare på ett dagis och BORDE veta hur man handskas med detta, men blev helt ställd och fundersam. :shock: Och som sagt, jag är ju hemma, vilket storasyster också vet, så det hade ju varit annat om jag också hade varit tvungen att gå någonstans... D.S.
Mamma till två tjejer 0308 :heart: & 0507 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Är färdig för sängen men lite kort och förhoppningsvis inte alltför snurrigt. :wink:

Är också hemma med en liten och storasyster går på "kyrkis".

Så här resonerar jag:
:idea: Bestäm dig för hur nödvändigt du tycker det är för henne - då kan du genomföra med rätt attityd - vilket du än bestämmer dig för.

:idea: Förbered innan och prata om det ex. idag kyrkis och jag lämna och du stanna etc. Tag ledningen här och meddela planering för dagen eller veckan. Här kan du också ta ledningen och bestämma om ni ska ta "ledigt" - kan du ju avgöra beroende på hur det känns

:idea: När du lämnar så ta ledningen där med. Lämna över henne till en av fröknarna så det sker en riktig överlämning. Prata gärna med fröknarna om det innan så att någon gärna tar henne i handen etc. Detta tycker jag är mycket viktigt och fungerar mycket bra. Har dock ofta fått be om det från personal på olika platser. Känns ibland som barnen blir lämnade i "tomrum" för dem. Om du ska vara kvar en stun så gör klart med henne hur länge innan etc så hon inte står och bevakar dig.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mamma till två

Tack, Susanne*. :D

Attityd borde jag helt klart odla mer, men det är fasen så svårt då man står inför dilemmat... 8) Har försökt prata om klubben här hemma nu, men allt prat bemöts med "Mamma jag vill inte, jag vill stanna hemma med dig"....

Har i alla fall tänkt det så: I morgon är hon hemma, eftersom hon är sjuk. På torsdag förhoppningsvis frisk, och då för pappa henne, eftersom lillasyster antagligen är sjuk då än. Och förhoppningsvis går det bättre med pappa. Om inte, får vi väl se sen. Ska ringa klubben i morgon och dels meddela att hon är hemma och dels fråga om någon kunde ta hand om lämnadet, så att vi kanske slapp sådana här problem. OM problemet fortsätter ändå, så får hon stanna hemma tills hösten. Klubben slutar i mitten av maj för att inledas i början av september, så det är inte mycket hon missar. Och i september är hon större och kanske mer ivrig att vara där.

Låter det bra, eller tänker och funderar jag för mycket? :oops: Vill inte lämna henne där gråtandes, SÅ viktig tycker jag inte klubben är, eller tänker jag fel? Känns så konstigt, eftersom hon alltid varit framåt och trivs på de flesta ställen utan oss föräldrar - men inte nu.... Och enligt personalen hade där inte hänt något heller.

Uj, uj, känns som om jag gör detta till en så stor sak, både för henne och mig. Och så ska det ju inte vara... :oops: :oops: :oops:
Diana

Inlägg av Diana »

Hej!

En spontan tanke: Hon blev sjuk! Snuva? Feber? Halsont?

Hur brukar vi vuxna känna oss när en förkylning är på väg? Jo: Trötta, eländiga, hela världen är emot oss! Vi vill bara hem! (till mamma? ) :shock: Och när näsan sedan börjar rinna får bottenhumöret sin förklaring.

Låt henne vara hemma och vila ut och tillfriskna ordentligt! Sedan kanske problemet är borta?
Mamma till två

Tack, Diana. :D Jag tänkte faktiskt på samma sak, men funderade på om jag bara bortförklarade problemet... :oops: :oops: Storasyster kommer dessutom att stanna hemma hela veckan från klubben, hon har drabbats av ett elakt virus och skulle inte utsättas för så mycket andra bacillusker nu, tyckte läkaren. Dessutom är det ledigt nästa veckas tisdag, så hon kommer inte att gå till klubben förräns om 1½ vecka på torsdag. Kanske problemet är löst då, och hon är trött då på mamma och lillasyster... :roll: :wink:
Mamma till två

Lite uppdatering....

Nu har storasyster varit tre gånger i klubben sedan incidenten med jag-vill-inte-till-klubben-jag-vill-stanna-hemma-med-dig. Och VARJE kväll och morgon (samma morgon hon ska till klubben då, och kvällen innan då vi förberett och plockat fram väskan o.dyl.) har hon storgråtit och meddelat att hon inte vill till klubben, för "jag vill stanna hemma med dig, mamma". Igår kväll fick jag det riktigt jobbigt då hon storgrät då hon skulle lägga sig, mamma jag vill faktiskt inte gå till klubben... :cry: :cry: :cry: Mitt modershjärta blöder och jag känner att jag vacklar i min attityd.... :( Försöker vara positiv, men antagligen skiner min osäkerhet igenom...

Nå, jag har lämnat henne i klubben utan gråt, även om hon meddelat hemma med stora bokstäver och gråtandes att hon inte vill gå. Och enligt klubbledarna så har det gått bra, och hon är på gott humör då hon hämtas. Men, väldigt väldigt ledsen då hon ska dit. Nu är det i alla fall så lyckligt att det är dax för sommarlov, och 3½ månads ledighet gör nog oss alla gott. Men undrar ju förstås ändå, HUR ska man hantera detta? Är det fel av mig att "tvinga" dit henne? Eller ska jag bara utgå ifrån att det är för hennes bästa, eller är hennes bästa att stanna hemma med mig och lillasyster? Tror att hon delvis är rädd att jag och lillasyster gör något skoj ihop, som hon missar, även om jag försökt förklara att vi städar och lagar mat, tvättar och sånt (vilket hon anser tråååkigt... :wink: ).

Tips, råd och synpunkter tages tacksamt emot.
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Den här frågan har jag oxå funderat på. Vår äldsta ska nämligen börja på klubben i höst. Så jag har inget svar, men följer tråden...
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er :D
Vad som är bäst för henne är bara du som kan avgöra - beroende på hur ert liv ser ut. Som jag skrev ovan så tror jag att du måste bestämma dig och därmed ta ledningen. Hon ställer frågor och känner att du vacklar.

Personligen känner jag för min 0309 att hon behöver den samvaron som kyrkis erbjuder. Är bara några få timmar och i en underbar atmosfär.

Att lämna ledsna barn är något som jag gjort ofta i snart 11 år :wink: Nja, inte riktigt. Har funderat mycket på "varför" men insett att vissa har kanske bara svårare för avsked och lämningar. Har nog testat det mesta men som sagt kommit fram till det jag skrev först. För mig så finns det inte alls något som säger att ledsen vid lämning = trivs eller vill inte. Hänger inte ihop. Många berättar hur glada deras barn är vid lämning och säger att det betyder att de trivs.

Givetvis om en förändring sker måste man alltid (i smyg) undersöka om något "hänt" som orsakar det.

Du kan också ta ledningen på så sätt att du säger "idag ska vi vara hemma" eller "idag ska mamma och lillasyster vara med". Men det ska vara din ledning inte hennes gråt som styr.

Så bestäm dig - lätt va :?: :D

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mamma till två

Tack igen! :D Tror (nä - VET) nog att jag bestämmer mig för att storasyster behöver klubben två förmiddagar i veckan. För trivs det gör hon, och hon är alltid glad och nöjd då hon hämtas, och pratar om allt skoj de gjort. Det är bara så jobbigt med alla gråtattacker innan hon ska dit. :( Men, nu har vi vårfest på tisdag och sen har vi 3½ månad låååångt sommarlov, och vad som helst kan ju hända under den tiden. 8) Dessutom börjar det nya barn i höst, inklusive några kompisar - så kanske problemet löser sig då?

Kram!
Mamma till två

Tack igen! :D Tror (nä - VET) nog att jag bestämmer mig för att storasyster behöver klubben två förmiddagar i veckan. För trivs det gör hon, och hon är alltid glad och nöjd då hon hämtas, och pratar om allt skoj de gjort. Det är bara så jobbigt med alla gråtattacker innan hon ska dit. :( Men, nu har vi vårfest på tisdag och sen har vi 3½ månad låååångt sommarlov, och vad som helst kan ju hända under den tiden. 8) Dessutom börjar det nya barn i höst, inklusive några kompisar - så kanske problemet löser sig då?

Kram!
Mamma till två

Ursäkta, blev visst dubbelt.... :oops:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"