Dags för dagis?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
unni
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 20:10

Dags för dagis?

Inlägg av unni »

Hej! Mina tvillingkillar är 2,5 år och kommer att precis ha fyllt tre när de få ett syskon.
De flesta jag talat med tycker att det är hög tid att killarna får gå åtminstone femton timmar i veckan på dagis till hösten. Själv tvekar jag både hit och dit. Men kanske är det dags? De kommer ju att ha varandra och vid tre år är det väl nästan ett behov med nya barn och omgivningar?
Å andra sidan tycker jag att det verkar så dumt att de börjar precis när vi får ett nytt barn härhemma. Som att de byts ut... Så är det ju inte men jag känner mig så osäker.
Hur hade ni gjort?

Kram
Unni
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej unni!
Jag hade väntat, precis av den anledning som du skriver, och att de förmodligen kommer att vara inne i trotsen också då! Vänta till våren-08/hösten-08 tycker jag! Så slipper ni stressen med att hämta, lämna osv också, och kan tillsammans njuta av lilla bebben :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Jag skulle definitivt vänta. Det blir bara stressigt.
De har ju dessutom lyxen av att a varandra att leka med.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
unni
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 apr 2007, 20:10

Inlägg av unni »

Tack båda två! Det kändes skönt att höra det jag innerst inne känner är rätt. Vi har även haft det jobbigt ett tag hemma och nu börjar allt falla på plats igen och det känns som om vi ska njuta av det så länge vi kan.

Men ni som har barn hemma som ändå är såpass "gamla". Vad säger ni när omgivningen förfasar sig och tycker att det är underligt att barnen inte får gå på dagis?
Eller är det bara min omgivning som låter så ibland? :roll:

Unni
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej unni,

min dotter är precis som dina killar 2,5 år. Hon skall INTE börja dagis till hösten. Faktum är att ingen direkt ifrågasatt det hittills. Jag tror att det handlar mycket om hur man själv uttrycker sig och hur säker man verkar på sitt val.

/Pea
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag instämmer i kören om att ha dem kvar hemma!! :D

Clara började på dagis när hon var drygt 4 år.
Ida började strax innan 3, och är 4 nu. Med facit i hand kan vi säga båda två, att Ida hade ingen särskild glädje av detta första år på dagis.
NU har hon kul! Men inte innan...

Det ansågs ju bedrövligt av många i bekantskapen att vi väntade så länge. Jag körde bestämd blick och ett "Jag tror det är BRA för barnen att vara hemma de första åren, det skapar trygghet!"

Hur är du själv uppvuxen? Med mamma hemma?
Jag är det, och det kändes fantastiskt bra! :D Visst- samhället var annorlunda då, och ingen jag kände gick på dagis. Lekkamrater fanns det gott om.
Men även i dagens samhälle, där lekplatserna gapar tomma på dagarna :shock: kan man hitta folk att umgås med!
(Det var också ett argument jag körde med :wink: "Jag ser ju till att de får leka med andra barn ett par gånger i veckan" samt att jag hänvisade till min egen barndom)
När barnen är runt 3 år, kan det vara roligt för dem att leka med andra barn kanske ett par gånger i veckan. Men det behöver ju inte vara på just dagis!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"