Tips om dagslurarna!?
Låter toppen Kristin!
Dagen har sett ut så här..
Läggning 9.45, (skratt tillrättaläggande, solfjäder plus ett set ramsa). Lite missnöjt gnöl i 15 min och sedan sov hon i 30 min innan hon vaknar och är ledsen. Pangramsa. Klagar lite men somnar om efter fem min. Vaknar efter ytterligare 30 min och är ledsen. Pangramsa. Är missnöjd til och från i fem min men börjar sedan jollra. Får ligga tiden ut. Sömn ca 1h.
Läggning 14.30, (skratt osv osv). Under en timmes tid pågår joller, missnöje, gråt, ilsken och ibland ledsen. Vid ett tillfälle pangramsar jag men det verkar störa mer än göra nytta. I slutet av timmen är hon ledsen och ramsan biter ej så jag gör ett tillrättaläggande, ramsar ut. Biter för stunden men hon blir mer ledsen. Då klockan passerat sin marginal och lite till väljer jag att gå in när hon drar efter andan. Sömn 0 min.
Blir tidig kväll i kväll men än en gång så undrar jag vad det är som gör att vi inte kan hjälpa henne till ro. Dagen är inte ovanlig.
Dagen har sett ut så här..
Läggning 9.45, (skratt tillrättaläggande, solfjäder plus ett set ramsa). Lite missnöjt gnöl i 15 min och sedan sov hon i 30 min innan hon vaknar och är ledsen. Pangramsa. Klagar lite men somnar om efter fem min. Vaknar efter ytterligare 30 min och är ledsen. Pangramsa. Är missnöjd til och från i fem min men börjar sedan jollra. Får ligga tiden ut. Sömn ca 1h.
Läggning 14.30, (skratt osv osv). Under en timmes tid pågår joller, missnöje, gråt, ilsken och ibland ledsen. Vid ett tillfälle pangramsar jag men det verkar störa mer än göra nytta. I slutet av timmen är hon ledsen och ramsan biter ej så jag gör ett tillrättaläggande, ramsar ut. Biter för stunden men hon blir mer ledsen. Då klockan passerat sin marginal och lite till väljer jag att gå in när hon drar efter andan. Sömn 0 min.
Blir tidig kväll i kväll men än en gång så undrar jag vad det är som gör att vi inte kan hjälpa henne till ro. Dagen är inte ovanlig.
Dotter f?dd april 2004.
Kur p?b?rjad i mitten av jan 2005
En tanke till Smilex.
Var det inte så att schemat har sovtid lite i överkant som det är nu? I så fall skulle jag korrigera det om jag var du. Det blir lätt att man blir hängande i svansen på barnet (jag tror AW brukar kalla det så) och lägger till extra på lurarna och lägger tidigare på kvällen hela tiden eftersom daglurarna inte funkar och man då räknar den tid barnet faktiskt har sovit och inte den tid man har gett dem förutsättningarna att sova. Det är förutsättningarna man ska ge och räkna, inte det dom faktiskt sover.
Man fixar inte en dålig natt med lurarna dagen efter, man gör så att den efterföljande natten blir bra med lagoma lurar. Samma borde alltså gälla även tvärt om, dvs man reparerar inte dåliga dagslurar med en extra halvtimme på kvällen och mera marginalkvartar i flera veckor, man håller tiderna extra noga när det strular en längre tid, detta för att få schemat att sätta sig igen. Och då ska schemat vara avpassat efter hur gammalt barnet är, man ska ju helst lägga om schemat INNAN det börjar strula för att barnet blivit äldre och sömnbehovet sjunkit.
Om jag marginalkvartar lille E på morgonluren (1,5 t) så strular nästan ALLTID nästa lur (också 1,5 t) och han brukar då vakna efter halva tiden och vara utomordentligt svårsövd igen. Somnar han om kan han vakna igen efter fem minuter och fortsätta harva, ytterst tröttsamt. Dessutom blir insomnandet ofta stökigare också.
Men du skriver ju att ni gjort om schemat lite nu så ni kanske har styrt upp det redan. Fortsätter klura......
Var det inte så att schemat har sovtid lite i överkant som det är nu? I så fall skulle jag korrigera det om jag var du. Det blir lätt att man blir hängande i svansen på barnet (jag tror AW brukar kalla det så) och lägger till extra på lurarna och lägger tidigare på kvällen hela tiden eftersom daglurarna inte funkar och man då räknar den tid barnet faktiskt har sovit och inte den tid man har gett dem förutsättningarna att sova. Det är förutsättningarna man ska ge och räkna, inte det dom faktiskt sover.
Man fixar inte en dålig natt med lurarna dagen efter, man gör så att den efterföljande natten blir bra med lagoma lurar. Samma borde alltså gälla även tvärt om, dvs man reparerar inte dåliga dagslurar med en extra halvtimme på kvällen och mera marginalkvartar i flera veckor, man håller tiderna extra noga när det strular en längre tid, detta för att få schemat att sätta sig igen. Och då ska schemat vara avpassat efter hur gammalt barnet är, man ska ju helst lägga om schemat INNAN det börjar strula för att barnet blivit äldre och sömnbehovet sjunkit.
Om jag marginalkvartar lille E på morgonluren (1,5 t) så strular nästan ALLTID nästa lur (också 1,5 t) och han brukar då vakna efter halva tiden och vara utomordentligt svårsövd igen. Somnar han om kan han vakna igen efter fem minuter och fortsätta harva, ytterst tröttsamt. Dessutom blir insomnandet ofta stökigare också.
Men du skriver ju att ni gjort om schemat lite nu så ni kanske har styrt upp det redan. Fortsätter klura......
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Intressant inlägg Mamma My. Vi har tenderat till att låta henne ligga marginalkvartar ganska ofta pga att vi räknat den tid hon sovit eller rättare sagt inte sovit. Hm. (idag gav vi marginalkvart före morgonluren och efter middagsluren samt lade henne ca 20 min före nattningen ) Vi har tolkat och tänkt att det var på detta sätt som maginalkvartarna skall användas men kanske ska vi hålla tiderna utan kvartar trots att hon sover för lite?!... Vi har minskat sovtiden lite sedan början och sammanlagt blir det 14.15. Sedan vi började söva henne inne efter kuren (några veckor) så har hon snittat kanske 13 h. Det känns för lite och märks oxå på henne. Den superpigga glada tjej vi hade de första veckorna efter kuren då hon sov 12 h på natten och ute i vagnen 2.5 h på dagen är inte densamma och jag tror det beror på sömnen.
Tack. Vi tänker vidare.
Tack. Vi tänker vidare.
Dotter f?dd april 2004.
-
ariparis mamma
Hej!
Angående skriket när barnet vaknar vid dagslurens slut, vi hade det också så och det händer ibland fortfarande.
Vi gjorde/gör som så att han fick sova skönt i 5 min till ( dvs, vi fick honom att somna om och klockade en 5-minutare) för att han verkligen skulle veta att vi tog ansvar för hans sömn, och han fick sova gott tills vi väckte honom.
Funkar bra. :Håll fast och stå på dig, det är ni som bestämmer om barnets sömn.
Resulat:
ett glatt barn som ler sött mot en när man väcker efter dagslur!!
Saker och ting tar lite tid.....
Hoppas det kan vara något!
Mvh Lotta
Angående skriket när barnet vaknar vid dagslurens slut, vi hade det också så och det händer ibland fortfarande.
Vi gjorde/gör som så att han fick sova skönt i 5 min till ( dvs, vi fick honom att somna om och klockade en 5-minutare) för att han verkligen skulle veta att vi tog ansvar för hans sömn, och han fick sova gott tills vi väckte honom.
Funkar bra. :Håll fast och stå på dig, det är ni som bestämmer om barnets sömn.
Resulat:
Saker och ting tar lite tid.....
Hoppas det kan vara något!
Mvh Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn
. Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
Hej!
Det här var ett bra tips
! Vi har ju samma "problem" med plutten och jag skulle kunna göra allt för att han skall få vakna upp GLAD (eller åtminstone inte ledsen...). Jag har inte haft attityden med mig dock att få till ett omsomnande på kortlurarna den senaste tiden så då har jag gjort så att jag har lugnat honom (dock svårt) och sedan skådespelat lite och tagit upp honom.
När attityden finns där så gör jag efter detta tips
! Den är på G.
Tror att "JH" också har gjort som ni med deras lilla Elsa.
Kram
Kristin i Japan
Det här var ett bra tips
När attityden finns där så gör jag efter detta tips
Tror att "JH" också har gjort som ni med deras lilla Elsa.
Kram
Kristin i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
ariparis mamma
Tillbaks igen...
..ja, nu har snart två veckor gått. Tyvärr har ingen förbättring skett utan snarare tvärtom. Vi provade att lägga henne tidigare på em enl tips men efter flera dagar utan någon förändring ändrade vi tillbaks till "ordinarie" schema då det passar vårt liv i övrigt bättre. Vi har varit noga med att följa tiderna dvs inte utnyttjat marginalkvartarna förrutom vid riktig kris (t ex i går då hon somnade efter 45 min, sov 30 och vaknade jätteledsen och då ramsan inte tog fick vi slutligen buffa (mkt mkt ovanligt) vid tre korta tillfällen och det resulterade efter 20 min i ett omsomnande...phu, vilken mening...)
Vad kan vi göra för att hjälpa henne att kunna sova gott även på dagarna?
I dag somnade hon inte alls på sin långa lur men det positiva med det var att hon var väldigt glad när hon kom upp efter 1.5 timmes pladder, missnöje, gnöl....
Sammanfattningsvis så har vi inte lyckats åstakomma att ge henne den trygghet hon behöver vid sina dagslurar utan snarare förvärrat det. Kan inte låta dettta fortsätta men vi vet inte vad vi kan göra annat än att promenera med henne i vagnen vilket i alla fall tidigare gett både god sömn och glada uppvaknanden.
Är det nån (Anna???) som har nån ide vad vi gör för fel innan vi återgår till dessa promenader??
Mvh
Vad kan vi göra för att hjälpa henne att kunna sova gott även på dagarna?
I dag somnade hon inte alls på sin långa lur men det positiva med det var att hon var väldigt glad när hon kom upp efter 1.5 timmes pladder, missnöje, gnöl....
Sammanfattningsvis så har vi inte lyckats åstakomma att ge henne den trygghet hon behöver vid sina dagslurar utan snarare förvärrat det. Kan inte låta dettta fortsätta men vi vet inte vad vi kan göra annat än att promenera med henne i vagnen vilket i alla fall tidigare gett både god sömn och glada uppvaknanden.
Är det nån (Anna???) som har nån ide vad vi gör för fel innan vi återgår till dessa promenader??
Mvh
Dotter f?dd april 2004.
Ja, vi använde oss också av somnaomi5minmetoden, fast inte på dagslurar utan i vargtimmens sista darrande minuter
Det borde ju dock funka utmärkt även vid strulande dagslurar!
Lycka till Smilex och Kristin - ni klarar ju det här egentligen!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
ariparis mamma
L
Jag tänker...kan detta vara ett fall av överfokusering?
Om man går vecka efter vecka med strul vid vila, så måste väl attityden få sig en törn...
eller ?
Kan vilan göras annorlunda en period för din skull? (dvs för barnets skull)
Skapa dig egna projekt.....
Ta barnet i vagnen söv utanför affär eller liknande i stillastående vagn.
Ta sedan med det sovande barnet, handla eller vad man nu gör, fika med kompis eller liknande. Allt för att flytta ditt fokus. Göra detta i några dagar. På exakt tid varje dag.
Jag tänker att om man går där hemma och lyssnar på barnets intensiva disskussioner så blir det ju ett intensivt fokus från en som förälder också.
När strul uppstår hos oss, så brukar jag göra så att jag flyttar fokus ( sysselsätter mig med massor och ungen får bara "hänga med" ) under en period och förvånas varje gång av hur lätt det går. Alltså tenderar jag att köra fast i överfokus ibland. Först flyter allt på bra och länge, sen händer något och jag fastnar i att fokusera för mycket.
Jag är ju inte Anna och jag vet inte om detta är rätt, men det funkar för oss och jag hoppas att det kan hjälpa er!!
Stort lycka till igen!!!!
Lotta
Om man går vecka efter vecka med strul vid vila, så måste väl attityden få sig en törn...
Kan vilan göras annorlunda en period för din skull? (dvs för barnets skull)
Skapa dig egna projekt.....
Ta barnet i vagnen söv utanför affär eller liknande i stillastående vagn.
Ta sedan med det sovande barnet, handla eller vad man nu gör, fika med kompis eller liknande. Allt för att flytta ditt fokus. Göra detta i några dagar. På exakt tid varje dag.
Jag tänker att om man går där hemma och lyssnar på barnets intensiva disskussioner så blir det ju ett intensivt fokus från en som förälder också.
När strul uppstår hos oss, så brukar jag göra så att jag flyttar fokus ( sysselsätter mig med massor och ungen får bara "hänga med" ) under en period och förvånas varje gång av hur lätt det går. Alltså tenderar jag att köra fast i överfokus ibland. Först flyter allt på bra och länge, sen händer något och jag fastnar i att fokusera för mycket.
Stort lycka till igen!!!!
Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn
..tja, nog måste jag erkänna att det efter all den här tiden blivit överfokusering. Hade bestämt oss för att låta henne sova i vagnen ute men kylan satte stop för detta idag. Just nu ligger hon i sin säng och har trots att det gått mer än en timme inte somnat. Idag verkar den långa vilan utebli. Låter dock klokt att göra nått annat ett tag för jag tycker mer och mer synd om henne som aldrig får sin rättmätiga och goa vila på dagarna. Har dock två frågor som jag undrar över;
Kan man backa bandet dvs "omkura" på daglurarna? Jag menar lägga henne med buffning och kraftigt besked och ramsa vid varje pip en eller två dagar?
Bör vi ändra schema ändå?? T ex slopa långvilan och låta den bli endast 45 min och senarelägga den 30 min????
19-07 natt
10.30-11.15 vila
14.45-15.30 vila
?
Tack för hjälpen...
Kan man backa bandet dvs "omkura" på daglurarna? Jag menar lägga henne med buffning och kraftigt besked och ramsa vid varje pip en eller två dagar?
Bör vi ändra schema ändå?? T ex slopa långvilan och låta den bli endast 45 min och senarelägga den 30 min????
19-07 natt
10.30-11.15 vila
14.45-15.30 vila
?
Tack för hjälpen...
Dotter f?dd april 2004.
-
ariparis mamma
Jag har inte hängt med riktigt i ert schema. Men skulle bara spontant vilja säga att det är du som bestämmer. Kanske är det här det "faller lite", just nu.
Vi har kort vila 20 min på fm och lång vila 1.5 h på em och 12 h natt.
Ca 13,5-14 h lämpligt för en 1-åring. Ditt barn närmar sig väl detta.
Kan Pappa eller någon annan ta över 1 dag eller 2 kanske?
Lotta