Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Yosa

Inlägg av Yosa »

Frågor om ramsan:

:?: Hur låter eran dag- respektive nattramsa?
:?: Måste man ha olika natt och dagramsa?
:?: Annas nattramsa är ju "gonatti med sig sov så gott", hur låter hennes dagramsa?
:?: Ska man börja med rams avid ungefär 3 månader och sedan alltid ramsa för att ha det verktyget om det skulle behövas?
:?: Ramsar man även när barnet ska somna i bilen? Vagnen ute?
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det finns MASSOR skrivet på just detta och svaras på om och om igen. Prova använda SÖK ovan så skall du se vilka massa träffar du får :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

ja jag visste att du fanns där Torsmamma :D :heart: \:D/

Jag det har jag inte tänkt på...att jag kan söka i sök-funktionen!

Tack för ditt svar!! :D

Brukar ju lixom bli en fråga varje kväll.... :oops: :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yosa skrev:Frågor om ramsan:

:?: Hur låter eran dag- respektive nattramsa?
:?: Måste man ha olika natt och dagramsa?
:?: Annas nattramsa är ju "gonatti med sig sov så gott", hur låter hennes dagramsa?
:?: Ska man börja med rams avid ungefär 3 månader och sedan alltid ramsa för att ha det verktyget om det skulle behövas?
:?: Ramsar man även när barnet ska somna i bilen? Vagnen ute?
:arrow: Gonatt Anton, sov så gott, resp. Sov så gott Anton, vi ses om en stund. Ja, jag vet, man ska inte ha namnet i ramsan, men det visste vi inte då. Och det har fungerat bra hittills så vi behåller våra ramsor!

:arrow: Ja, det är bra med olika ramsor för att skilja på dag- och nattsömn. Inkludera ordet natt i nattramsan, och uteslut det ur dagramsan.

:arrow: Pass, vet inte.

:arrow: Japp! Om det är 3 eller 4 månader är jag faktiskt osäker på, men det svaret hittar du nog i Barnaboken, SHN-boken eller forumet.

:arrow: Vi ramsar inte i bil eller ute i vagnen. Däremot har vi en liten snutte som Anton bara har när han ska sova (dag som natt, var han än sover). Den får han när han till exempel ska sova i bilen, och den galoppen har han fattat.

:D
Ewa

Inlägg av Ewa »

3) Vi trodde att vi hittat på vår dagramsa helt själva \:D/. Döm om min förvåning när jag här nyssens läste att Annas dagramsa var exakt densamma som vår :shock: :!: Månne jag omedvetet sprungit på den i BB ändå kanske - för här på forumet var jag inte då för tiden :-k Hur som haver, så lyder den:
"Sov så gott nu en stund" vilket förstås följs av :sleep: :D
4) 4 månader rekommenderas. Vid 2-3 månader söker sig barnet till rösten och den fungerar därför inte som Ramsa, med stort R (som du ju såg :wink:). Däremot kan man smyga in den redan innan. Med lilltufsan sa jag ramsan x 1 varje gång jag lade henne för att sova. Som en markör om att det nu var sovdags. KANSKE är det då lättare att införa ramsning i stor stil sedan. Jag har inget att jämföra med, men jag tycker det har fungerat förträffligt iaf.
5) Nej, de flesta gör nog inte det. Men JAG gör faktiskt det. Lilltufsan sover sin lur i vagnen (och har sovit alla lurar i vagn från ca 1,5 mån ålder) och när dag- och nattramsa infördes använde jag också dagramsa - även om det var i vagn. Nu SOVER hon ju bara där. Jag vare sig rullar promenad eller vagnar utan ramsan följer ju på att jag lagt henne för sovning, om du hänger med. Annars kan man säkert nöja sig med några skak i vagnen, som markering också :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ewa och JennyH: Tack för era svar! :)

Mitt förslag är:
:arrow: Dag= "Sov så gott, ses om en stund"
:arrow: Natt= "Gonatti med sig, sov så gott"

:?: Vad tror ni om det?

(rätt kul att sitta o knepa ihop olika förslag på Ramsor :D \:D/ )
Yosa

Inlägg av Yosa »

Satt ni och läste i boken SHN och undrar nu:
:?: Det står att man under dag-sovningarna ska ha ljud och rörelse i huset. Det är jag med på. Men när barnet läggs för natten då?

Om det då är tidig kväll när barnet ska sova, ska inte vi låta lite extra då så att barnet hör att vi står i farstun och skjuter vargar :) :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Absolut ska det vara ljud i huset vid nattningen också! Men inte ljus där man sover!
Precis de första veckorna, då en del bäbisar har svårt att ha ordning på dygnet, hade vi väldigt mörkt och sömningt på kvällen också, men bara tills dygnsrytmen satt.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Dagens fråga :) :oops: :oops: :
:?: 1 När barnet har somnat för kvällen och sedan vaknar efter någon/några timmar: Ska man då Pangramsa direkt då?

:?: 2 Om barnet då ändå frågar allt högre: Ska man då gå in och lägga tillrätta, buffa och sedan Ramsa?

:?: 3 Hur förhindrar man att Barnet lär sig att skrika en till sig istället för ifrån sig? vill ju inte riskera att fastna.....
Lua

Inlägg av Lua »

Fråga på du! Inga :oops: :!:

:arrow: Pangramsan (att mota Olle i grind genom att ramsa vid första pip) används oftast i vargtimmen, d.v.s. mellan 4 och 6 på "morgonen". Annars avvaktar man och ser om barnet klarar omsomningen själv.

:arrow: Det beror på! Barnets ålder, om man kurar eller inte, vilken fas i kurningen i så fall... Frågan behöver konkretiseras. Du kommer förmodligen aldrig att hamna här eftersom...

:arrow: ... du förhoppningsvis kommer att anamma Standardmodellen! Det är ju ett sätt att sköta spädbarnet FÖREBYGGANDE så att barnet snart förstår att dess överlevnad är garanterad. Därav ett minimum (inget) skrikande - alla nöjda och glada :lol:

Kram Lua. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

tack för ditt svar Lua :) !

Inga mer :oops: !

:wink: :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

En liten fundering (läs: varg :evil: ). Jag är nu verkligen taggad :) :thumbsup: att AW:a mitt nästa barn. Jag har läst på och ska läsa ännu mer :shock: . Något som oroar mig :? (nu när jag själv är övertygad om denna metod) är just vad omgivningen ska säga. Tex då man väcker sitt barn för att sovtiden är slut, att man trugar vid amningen etc etc. Hur bemötte ni omgivningen? Era föräldrar/svärföräldrar/kompisar etc. Jag vill inte bara kort nämna Anna Wahlgren för jag tror att de som inte är insatta eller pålästa har en massa åsikter och förutfattade och förhastade meningar :cry: om metoden utan att egentligen veta alls vad de talar om då de inte är pålästa.

:?: :?: Hur har ni handerat det?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Yosa!
Du kanske har skrivit det tidigare, men jag är så nyfiken på när bebisen väntas komma?

Vad gäller omgivningen, så har jag faktiskt aldrig fått någon pik eller konstig blick av någon (eller så har jag inte lyssnat på det örat, men jag faktiskt inte alls någon). Antons farmor och farfar skrattade lite åt oss första dagarna när vi hade börjat sätta schema, åt att vi försökte hålla en sån tröttis vaken. Men dom insåg snart varför, och är sedan dess helt med på noterna.

På BVC ifrågasatte dom inte magläget (jag råkade ha honom sovandes på mage i insatsen en dag när jag kom dig), men var däremot väldigt nyfikna på andningslarmet när jag berättade om det :!: Vi har fått styra BVC-tiderna efter Antons schema när det varit möjligt.

För oss har det varit så självklart att göra på det här viset, så ingen heller har ifrågasatt det.

Däremot har ALLA varit imponerade att han är så glad, så självständig, så framåt och sover 12 timmar natt sedan 3 månaders ålder :D .

Kram JennyH
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Yosa!
Du kanske har skrivit det tidigare, men jag är så nyfiken på när bebisen väntas komma?

Vad gäller omgivningen, så har jag faktiskt aldrig fått någon pik eller konstig blick av någon (eller så har jag inte lyssnat på det örat, men jag faktiskt inte alls någon). Antons farmor och farfar skrattade lite åt oss första dagarna när vi hade börjat sätta schema, åt att vi försökte hålla en sån tröttis vaken. Men dom insåg snart varför, och är sedan dess helt med på noterna.

På BVC ifrågasatte dom inte magläget (jag råkade ha honom sovandes på mage i insatsen en dag när jag kom dig), men var däremot väldigt nyfikna på andningslarmet när jag berättade om det :!: Vi har fått styra BVC-tiderna efter Antons schema när det varit möjligt.

För oss har det varit så självklart att göra på det här viset, så ingen heller har ifrågasatt det.

Däremot har ALLA varit imponerade att han är så glad, så självständig, så framåt och sover 12 timmar natt sedan 3 månaders ålder :D .

Kram JennyH
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, det blev visst två gånger, och med en massa glömda ord och stavfel... :oops: :oops:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"