Dagis? Hemma? Ekonomi? Jobb?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

som carin73 skriver i inledningen:
Jag VILL vara hemma med barnen till dess lillen är 3, och jag VILL inte gå tillbaka till jobbet. Men vi VILL inte flytta. Det skulle i princip vara nödvändigt för att få ekonomin att gå ihop med bara EN lön när föräldradagarna är slut. Vi bor inte jättedyrt, ingen överdriven lyx eller så, men utgifterna är tillräckliga för att... ja ni förstår.
så har vi samma dilemma här - hur ska dagarna räcka och ekonomin hålla... och självklart hur ska det bli bäst för dottern?

Eftersom kompisen hoppat av vår plan inför hösten om att dela på föräldraledigheten så står jag inför valet att sätta in dottern på dagis i augusti-september men då går jag själv ner i tid mha föräldradagar och garantidagar så hon har korta dagar eller att jag tar alla föräldradagar vi har och blandar med alla semesterdagar jag har och barskrapar helt så att hon kan vara hemma på heltid tills hon är 2 år och 10 månader ungefär.
Men då är också dagarna slut (både föräldra- och semesterdagar).

Klurar och tänker och funderar.
Korta dagar - frukost till vila eller från vila till middag på dagis - och möjlighet att ha så under en lång tid (minst 2 år) och med den fördelen att jag inte "går ner" i tid eftersom jag nyttjar föräldradagar och därmed får full semester etc. eller inget dagis alls under nästan ett år och sedan måste gå ner i tid och inte ha den marginalen att om det skulle skita sig med inskolning etc. inte ha några föräldradagar kvar att nyttja för att skjuta upp det hela.

Fördelen med alternativ 1 är att dottern får korta dagar på dagis, vi kan ta det lugnt och inte behöva stressa utan går det så går det och går det inte så väntar vi.
Nackdelar är att hon måste börja på dagis när hon är 2 år och 1 månad :(

Fördelar med alternativ 2 är att hon får vara hemma tills hon är nästan 3 år :D
Nackdelar är att alla föräldradagar är då slut och vid inskolning på dagis finns ingen "reserv" att ta av...

Det går runt, runt, runt.
Ska jag vara föräldraledig ett år och jobba extra på helger? Och i så fall med vad? Mitt jobb har inte möjlighet till extraarbete.
Ska jag annonsera om det finns någon som vill dela, så som jag och kompisen tänkt från början?
Eller ska jag vara hemma under hösten och skola in henne enligt plan 2 fast i januari när hon är 2.5 år? Fast då börjar hon väl trotsåldern också?
Det går runt, runt, runt som sagt var. :roll:

Behöver ni en datakunnig interaktionsdesigner som gillar det där med användbarhet och att göra kravspecifikationer så hojta till :wink:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej på dig Renee :D
Hoppas allt är bra med dig. När vi sågs hade du stor mage, tiden går snabbt. Nu är väl lillkillen redan över 1 år om jag inte minns fel.
Ha det gott och lycka till med jobbsökandet.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Hej Susanne!
Ledsen att döpte om dig lite :oops:
Allt är bra och stora magen är nu en stor liten ljuvlig ettåring :heart:
När jag nu har dig på tråden; finns det någon hemsida till din affär? Varje gång jag ser snygga pärlsmycken undrar jag om det är dina ("vad vaaar det nu det hette???").
Ha det bra och hoppas vi ses igen snart - vi skulle kanske dra igång nån skåneträff snart? :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Hej alla!
Nu hoppar jag också in i den här tråden... Jag som alla ni andra har dagisångest... MEN vi har det väldigt bra ändå känns det som. Vi kommer vara tvungna att skola in Annie i januari 08, då är hon 2 år och 2 mån. Men vi har förmånen att ha farmor och mormor jättenära :) Farmor vägg i vägg och mormor 5 km bort. Så de kommer när de har möjlighet, hämta Annie tidigare på dagarna.
De dagar de inte kan hämta kommer hon vara på dagis 07:30-14:30. Jag har diskuterat jättemycket med min vännina som jobbar på dagiset som A ska vara på och nu känns det faktiskt tryggt. Vi har varit där och hälsat på, trots att det nästan är ett år kvar till hon ska börja där, jag har sett deras rutiner och kunnat prata med de som jobbar där. "Vårt" dagis är väldigt omtyckt och litet (vi bor i en håla) därför känns det trots allt lite lättare...

Helst av allt skulle vi vilja ha henne hemma längre, men nu när inte det går så känns denna lösning ändå ganska ok :) Och vi har nu nästan ett år på oss att förbereda detta..

Har innan detta blev bestämt försökt prata med vänninor som har barn i samma ålder om att vi kanske kunde dela och vara hemma lite var, men ingen är intresserad, precic som det verkar vara för er andra, vad beror det på egentligen :?: Jag fattar ingenting, som vanligt :wink:

Stora kramar till er alla likasinnade :heart:
Emma
Mamma till Annie 051020
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Sommar skrev:Har innan detta blev bestämt försökt prata med vänninor som har barn i samma ålder om att vi kanske kunde dela och vara hemma lite var, men ingen är intresserad, precic som det verkar vara för er andra, vad beror det på egentligen :?: Jag fattar ingenting, som vanligt :wink:
Ja du, jag fattar inget jag heller.
Det skulle ju vara så enkelt och lätt att samarbeta tycker jag. Men icke... knepigt.
Tycker ni får till en bra lösning ändå med mormor och farmor i närheten som hjälper till så inte dagarna blir så långa.
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Ms Sophie,

Att barskrapa allt, även garantidagarna, tycker jag själv känns mindre bra. Man får ju spara dagarna ända till dess barnet är 8 år och jag tycker det smäller rätt högt att kunna försäkra barnen långa somrar hemma också. Att till varje varje pris ha barnet hemma så länge som bara är möjligt men sedan i princip bli tvungen att förlita sig på dagis under sommarlovet när det är 1) vikarier 2) andra rutiner och 3) härligt väder - känns grymt. Visst kan man pussla med semestrarna så att man går omlott men hur härligt är det inte att vara tillsammans hela familjen? :D Samma runt julen. :santa:

F-n vad svårt det är. Har försökt locka mormor lite närmare än de nuvarande 60 milen men icke. :? (Farmor lika långt bort).

Jag tror och hoppas att det blir folk av lillsonen också även om han får gå på dagis (med storebror) från tidig ålder 9-14 varav 1,5-2 timmars sömn di början (som det storebror). Men den store gick det hur bra som helst - och vi visste inte bättre. :x Nu vet vi bättre och ska göra vad vi kan för att ha honom hemma till åtminstone 2 år MEN inte på bekostnad av varenda liten föräldradag. Vill inte spara dem för pengarnas skull (garantidagar), utan för att ha RÄTT att vara ledig när vi vill vara tillsammans även framöver, såsom somrar och jul. Och för att kunna dryga ut tryggheten, familjelivet och möjilgheten att "lätta" lite på dagis i perioder när det behövs.

Mina tankar. Fick jag välja helt och fritt är han hemma till 2,5-3 år sålder minst. Funderar fortfarande runt en 3:a, dagbarnvårdare och söker med ljus och lykta efter någon mamma som vill dela barn och föräldraledighet. Ett barnaboksdagis är förstås DRÖMMEN men mest går tankarna till hur jag ska utveckla mitt företag för att kunna livnära mig lite på det. Det ligger närmast till hands just nu.

Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Tar man inte ut föräldradagar första året, så räcker dagarna ganska långt(nästan 3år saknas 40 dagar), kanske går det att pussla lite så räcker de ännu längre.
Har du garantidagarna kvar för äldsta?
Om du har det, så räcker ju dem för att förlänga sommaren, jul.
Om man är hemma tills barnet är 3år, så är detmax 5 sommarlov och jul man behöver spara till. 3 veckor extra per år är 18*5=90dagar. 18 dagar är nästan 4 veckor och mer än det kanske ändå är svårt att vara borta drån jobbet om man väl jobbar.
Frågan är väl egentligen hur många dagar man klarar av att avvara första året.
VI har slarvat lite där och tagit ut en del men inte så många, så vi ska försöka pussla lite. Jag jobbar 30-40% och mannen kommer jobba 75-80% på så sätt kan vi spara 1 dag/vecka. Till 2,5år kommer lilla få vara hemma iaf.
Kanske kommer vi kunna pussla ytterligare men så långt är vi helt säkra på.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

3 veckor extra per år skulle inte stå med, så bortse från det.
Det jag menade var om ni har 180 garantidagar kvar kanske ni kan avvara 90 till att förlänga sommar/jul mm. I så fall räcker det till nästan 4 veckor extra per år.
Sen tror jag nästan vi lägger för stor vikt till det här med sommarlov och jullov(lätt att säga när man är lärare).
Jag har själv gått på dagis/fritids och mina föräldrar tog ofta ut 3 veckor på sommaren då vi var tillsammans alla. 2 veckor åkte vi iväg på semester och 1 vecka var vi hemma. Sen tog de alltid ledigt påskveckan för då åkte vi tillsamman till fjällen utöver det var vi lediga några dagar kring jul.
Det jag kommer ihåg var att det när man var äldre6-7år var rätt trist att vara hemma eftersom alla kompisar var borta. Jag minns alltså inte alls fritids på sommaren som trist(kanske någon vecka då de flesta var lediga.) Nu såg visserligen fritis och dagis lite annorlunda ut då med mer resurser och så.
Det som jag däremot kom ihåg var hur trist det var att vara på fritids/dagis efter kl. 4, då ville man bara hem. Många föräldrar verkar tänka på loven men inte på vardagarna som kanske är än viktigare att ha balans i. Dagis /fritids och att vara ute är faktiskt rätt roligt under sommarhalvåret också.
Nu började inte jag på dagis förrän vid 4, så jag har inga erfarenheter av det hela innan 4års ålder.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

marie-d,

Du har helt rätt ang ledigheterna när man var äldre, samt långa dagar. :D (DET ska mina barn ALDRIG ha!) Och tack för alla fina räkneexempel. :wink: Nu ska miniräknaren fram. Har garantidagarna kvar för den äldsta ja och t o m 30 sp-dagar. De har jag nästan glömt bort! :shock: :roll:
VI har slarvat lite där och tagit ut en del men inte så många, så vi ska försöka pussla lite.
Det här hajade jag inte med storsonen. Det vore verkligen bra att kunna spara alla dagar år 1... tyvärr går det inte riktigt. Men som sagt, här ska räknas EXAKT.

Hälsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Ett tips som vi kom på först efter ett tag, idén dök liksom upp längs (tanke-)vägen. :D Vi har lånat en ringa summa pengar på huset för att kunna ta ut 0 dagar till dess lillen fyller 1 och använda dessa dagar senare och på så sätt förskjuta dagisstarten. Lånet kostar oss knappt ens en 100-lapp i månaden men det vi lånat räcker en bra bit på väg! (Kanske räcker slanten även till att vå båda kan vara lediga samtidigt med barnen en månad nästa vår? :lol: )

Det kanske är en lösning för någon :?:

Jobbar vidare på firman - och det har faktiskt rört på sig litegrann! 8) Under friska perioder känns en 3:a lockande, men vi har nog fortfarande inte hämtat oss efter den sjukdomsfyllda vintern... säljer visst av en del bebisgrejer också. :oops: :?

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Ja, jag vet varken ut eller in jag heller...
Jag har också blivit dagis-motståndare, kan man nästan säga. Vi har ett jättebra föräldrakooperativ idag som har varit suveränt, men nu flyttar vi och resorna blir för långa.
Vi har väldigt höga boendekostnader och måste definitivt jobba båda två.
Jag funderar på att söka natt-tjänst för att på så sätt ro in en heltidslön men minska antalet arbetspass i månaden, samt förkorta barnens dagis-dagar (på bekostnad av min egen sömn :roll: ) men jag avskyr egentligen att jobba natt och mår inte särskilt bra av det.
Har önskat och sökt plats hos dagmamma men kön var lång.
Jag hade lite i smyg hoppats på ett barn till ganska tätt men maken säger nej.
Egentligen skulle vi sälja lägenheten och köpa ett hus någonstans långt från Stockholm men nu har min man en fast anställning efter flera kärva år av arbetslöshet och dåligt betalda frilansuppdrag och det ger man ju inte upp direkt.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Tove79

Jag tror inte det är någon bra ide att du jobbar natt om du känner som du gör. Du skulle antagligen inte må så bra av det och det är inte så konstigt eftersom människan inte är gjord för att arbeta natt.
Frågan är väl lite om ni kan hitta någon kompromiss i erat dilemma.
Går det att hitta en bostad inte allt för långt ifrån jobbet men som ändå är betydligt billigare än där ni bor nu.
Nu vet jag inte hur dyrt ni bor men bor ni i en bostadsrätt i Stockholms city så antar jag att det räcker med att flytta några mil söder om stan och ändå ha nära till city men bo några tusenlappar billigare.
Det kanske räcker för att en av er ska kunna arbeta deltid och det gör ganska stor skillnad.
Att bo så att båda måste arbeta heltid är ganska vanskligt överhuvudtaget, så att ha en plan B är nog bra.
Jag tycker man hör på dig att det här är inte vad du vill egentligen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

MarieD - För- och nackdelar med allt förstås. Där vi bor nu (eller snart bor) har vi korta resor till jobbet - kortare dagar för barnen.
Att bo längre bort innebär ju längre resor. Det innebär kortare tid tillsammans - hela familjen. Resor kostar också. De eventuella tusenlappar vi skulle spara på boende skulle slukas av resorna. Nu kan ju en av oss cykla till jobbet.
Vi får pussla så att barnen får så korta dagar på dagis som möjligt, och kanske kan någon av oss gå ner i arbetstid. Vi måste se tiden an, se vad vi har råd med och hur vi kan anpassa våra arbetstider och sen utgå ifrån det.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

okej, ni bor inte där än.
Det är väl bra som du säger att räkna, pussla och sedan se vad man har råd med.
Måste man ha bil slukar det pengar. Utanför stan genom bensinkostnade och i stan i form av dyra parkeringsplatser.
Åker man kommunalt är det väl ingen ekonomisk skillnad om man har månadskort. Kan man cykla så spar man definitivt pengar.
Det är ju också viktigt att bo där man trivs och mår bra och det verkar som att det är i stan ni vill bo.
Jag tror dock att många tror att man förlorar mer än vad man gör i tid när man bor några mil utanför stan. Jag bor i botkyrka och det tar mig dryga 20 minuter med pendeltåg in till city.
Jag har själv 5-10 minuter med cykel till jobbet och vet hur värdefullt det är speciellt nu när man har barn.
Hoppas ni hittar en lösning som passar er.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad kul att det börjat röra på sig carin73!!! :D :D \:D/ Du ska se att allt kommer landa fint i sista änden :!:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"