6.45-7.45 Morgon, mat, rap, mat, ombyte, mat, mat…
7.45-8.00 Umgänge
8.00-8.15 Ensamleken vilken sedan övergår till
8.15-8.35 Social delaktighet (SD) (i form av mammas frukost och små plock)
8.35-8.45 Göra sig i ordning för att gå ut
8.45-10.15 Sova ute
10.30-11.30 Mat, rap, mat, ombyte, mat?, umgänge, mat??
11.30-11.45 Ligga på filten och leka själv mest mamma lagar lunch vilket sedan övergår till
11.45-12.15 SD (matlagning och mammas lunch)
12.15-12.30 Blöjkontroll innan middagssömn och umgänge vid skötbordet (ev. påklädning)
12.30-14.00 Sova middag (ev. ute)
14.00-15.00 Mat, rap, mat, ombyte, mat?, umgänge, mat??
15.00-15.30 Lek, kel och bus med pappa/storebror
15.30-16.00 SD (mamma ”jobbar”)
16.00-16.45 Sova
16.45-17.30 SD (hushållssysslor och middag)
17.30-18.00 Mat, rap, mat
18.00-18.20 Bad, umgänge och göra sig i ordning för natten
18.20-18.45 Påfyllning
18.45-4.00 Sova
4.00-4.20 Nattslurk i sömnen
4.20-6.45 Sova
Vill gärna höra era synpunkter på det. Skulle hon möjligtvis klara av mer SD? Jag känner att jag inte hinner göra så mycket som jag skulle behöva här hemma.
Hur mycket umgänge är ”lagom”, är en kvart per mål OK?
Måste även tlllägga att Alice är född fem veckor för tidigt (väger dock idag som en vanlig fyra månaders baby tror jag (lite över 7 kg)). Hon helammas fortfarande, varav min osäkerhet kring hennes mat och sömn. Jag har redan hittat svar på många av mina frågor här på forumet, men det finns en del kvar, hoppas någon ha tid att hjälpa mig:
Eftersom jag inte har någon koll på hur mycket hon äter per dygn och blir hur stressad som helst över det
Under första målet kan hon inte äta sig mätt (kan dia i ett par timmar om hon fick känns det som), andra och tredje målet äter hon ofta dåsande (dock äter och inte bara snuttar!) och även här verkar vara hungrig och trött, när värsta hungern är stillad och hon piggnat till, då är det annat som är mer intressant, så trots att hon inte riktigt är mätt (vilket jag vet av erfarenhet) kan hon inte motstå att studera omgivningen i stället för att äta! Sista målet kollar hon bara av om tuttan finns kvar där hon har lämnat den - tar en slurk med täta, jämna mellanrum och ägnar sig helhjärtat åt att studera omgivningen emellanåt!!! Så jag behöver hjälp med att reda ut vad jag gör för fel:
1. Ska jag låta henne äta tills hon blir proppmätt även om det skulle ta hela hennes vakna tid? Hur blir det då med de där ”minst tre timmar mellan målen” och övriga punkter på programmet, dvs. vad ska jag prioritera?
2. Är det OK att låta henne dåsa under maten (om hon verkligen äter under tiden) när jag vet att hon t.ex. inte somnade förens halv åtta igår kväll eller låg vaken i 40 min imorse innan ”morgon” inträffade?
3. Hur ska jag göra när hon börjar sin ”utforskning” efter 5-6 min diande? Jag känner mig mycket grym om jag försöker tvinga hennes huvud mot bröstet i stället, tror inte jag klarar av det. Det borde väl vara så att jag kan ge henne förutsättningar till att äta sig mätt men jag kan inte tvinga henne att äta?! Har provat att fortsätta programmet enl. schemat, men hon kommer på att hon är hungrig när hon ska sova nästa pass! Jag har ibland gett henne en slurk även innan läggdags med tanke på att hon åtminstone får sova sina timmar och inte gny sig igenom sina sovpass. Borde jag göra på ett annat sätt? Jag känner mig aldrig säker på att jag lägger en proppmätt unge
4. Kan hon vara i en tillväxtperiod nu? Borde jag kväva mina egna behov och börja med något tillägg/mat (vill så gärna avvakta med smakportionerna liiiite till, tycker att tiden går alldeles för fort;)?
5. Är det viktigt att programmet alltid genomförs i exakt samma ordning, t.ex. umgänge först och SD sedan, ligga på filten först och ”jobba” sedan, eller kan man variera ordningen?
6. Kan det vara möjligt att det finns vissa marginaler kring längden på lämpliga sovpass, tycker att hennes sovrytm följer de klassiska pass +/- 10 min och följer jag dem exakt, så blir hon så arg när jag tar upp henne
7. Måste bara fråga, visst umgås man på olika sätt med en bäbis under smekmånaden t.ex. och en fyra månaders bäbis? Jag menar, hon har ingen lust att ligga och ha ögonkontakt med mig så värst ofta och särskilt länge, det är mest annat/andra som lockar! När vi ska umgås, så brukar vi t.ex. ligga på en filt på golvet och ”öva” gripa saker, prova sitta, stå osv., eller ligga och läsa brorsans serietidningar för henne (oj vad det är populärt
8.Kommer jag att förvirra henne om jag ibland slumrar till tillsammans med henne under något sovpass? Jag ammar oftast liggande och frestas enormt varje dag, tordes dock inte unna mig en sådan lux sedan vi började strukturera dagen, utan brukar lägga över henne i vagnen att sova. Vad tycker ni?
9.Och till sist, hur besvarar man hennes ”frågor” i bilen? Har ni några råd?
Nu får jag avsluta för den här gången, det blev nog ganska rörligt redan med så många frågor (ber om ursäkt för ett så långt inlägg, men frågor svämmar bara över i huvudet på mig, kunde inte hejda mig). Men det vore mycket snällt om någon mer erfaren kunde hjälpa mig med några svar, tackar på förhand.