Massor med frågor kring en 4 månaders bäbis vardag

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
naja

Massor med frågor kring en 4 månaders bäbis vardag

Inlägg av naja »

Hej! Jag har också hittat hit efter att ha läst BB och fallit för AW:s tankar kring barnavård och uppfostran. Tycker det var en stor miss att inte jag hade denna guldgruva till hands när min pojke föddes, skulle kanske inte ha tagit så många år innan jag vågade skaffa ett till :D ;. Men, men, bättre sedan än aldrig som det heter. I alla fall försöker jag tillämpa SM på min lilla tjej nu och även om allt inte alltid går enligt läroboken, så är det som dag och natt att vara mammaledig den här gången jämfört med den första! Tack Anna!!! Jag har en del frågor och funderingar som jag hoppas någon mer erfaren SM-tillämpare kan hjälpa mig med. Jag kan väl börja med vårt schema eftersom de flesta funderingar kretsar just kring det och dess innehåll. Vi försöker att följa det sedan tre-fyra veckor tillbaka (med varierande framgångar och flitigt utnyttjandet av kvartsmarginaler :? ):

6.45-7.45 Morgon, mat, rap, mat, ombyte, mat, mat…
7.45-8.00 Umgänge
8.00-8.15 Ensamleken vilken sedan övergår till
8.15-8.35 Social delaktighet (SD) (i form av mammas frukost och små plock)
8.35-8.45 Göra sig i ordning för att gå ut
8.45-10.15 Sova ute

10.30-11.30 Mat, rap, mat, ombyte, mat?, umgänge, mat??
11.30-11.45 Ligga på filten och leka själv mest mamma lagar lunch vilket sedan övergår till
11.45-12.15 SD (matlagning och mammas lunch)
12.15-12.30 Blöjkontroll innan middagssömn och umgänge vid skötbordet (ev. påklädning)
12.30-14.00 Sova middag (ev. ute)

14.00-15.00 Mat, rap, mat, ombyte, mat?, umgänge, mat??
15.00-15.30 Lek, kel och bus med pappa/storebror
15.30-16.00 SD (mamma ”jobbar”)
16.00-16.45 Sova
16.45-17.30 SD (hushållssysslor och middag)

17.30-18.00 Mat, rap, mat
18.00-18.20 Bad, umgänge och göra sig i ordning för natten
18.20-18.45 Påfyllning
18.45-4.00 Sova
4.00-4.20 Nattslurk i sömnen
4.20-6.45 Sova

Vill gärna höra era synpunkter på det. Skulle hon möjligtvis klara av mer SD? Jag känner att jag inte hinner göra så mycket som jag skulle behöva här hemma.
Hur mycket umgänge är ”lagom”, är en kvart per mål OK?

Måste även tlllägga att Alice är född fem veckor för tidigt (väger dock idag som en vanlig fyra månaders baby tror jag (lite över 7 kg)). Hon helammas fortfarande, varav min osäkerhet kring hennes mat och sömn. Jag har redan hittat svar på många av mina frågor här på forumet, men det finns en del kvar, hoppas någon ha tid att hjälpa mig:

Eftersom jag inte har någon koll på hur mycket hon äter per dygn och blir hur stressad som helst över det :( ;. Om man utgår ifrån att hon får i sig 10 ml/min när hon äter koncentrerat, så kan hon inte få i sig mer än 700-750 ml under dagtid, varför jag fortsätter ge henne nattslurken. Det som gör att jag inte kan släppa det är dels att jag tror att hon inte har fått i sig tillräckligt med mat för att sova 12 timmars natt, dels att hon äter som bäst just då, dvs. hon verkligen är hungrig! På dagarna äter hon oftast så här:
Under första målet kan hon inte äta sig mätt (kan dia i ett par timmar om hon fick känns det som), andra och tredje målet äter hon ofta dåsande (dock äter och inte bara snuttar!) och även här verkar vara hungrig och trött, när värsta hungern är stillad och hon piggnat till, då är det annat som är mer intressant, så trots att hon inte riktigt är mätt (vilket jag vet av erfarenhet) kan hon inte motstå att studera omgivningen i stället för att äta! Sista målet kollar hon bara av om tuttan finns kvar där hon har lämnat den - tar en slurk med täta, jämna mellanrum och ägnar sig helhjärtat åt att studera omgivningen emellanåt!!! Så jag behöver hjälp med att reda ut vad jag gör för fel:

1. Ska jag låta henne äta tills hon blir proppmätt även om det skulle ta hela hennes vakna tid? Hur blir det då med de där ”minst tre timmar mellan målen” och övriga punkter på programmet, dvs. vad ska jag prioritera?
2. Är det OK att låta henne dåsa under maten (om hon verkligen äter under tiden) när jag vet att hon t.ex. inte somnade förens halv åtta igår kväll eller låg vaken i 40 min imorse innan ”morgon” inträffade?
3. Hur ska jag göra när hon börjar sin ”utforskning” efter 5-6 min diande? Jag känner mig mycket grym om jag försöker tvinga hennes huvud mot bröstet i stället, tror inte jag klarar av det. Det borde väl vara så att jag kan ge henne förutsättningar till att äta sig mätt men jag kan inte tvinga henne att äta?! Har provat att fortsätta programmet enl. schemat, men hon kommer på att hon är hungrig när hon ska sova nästa pass! Jag har ibland gett henne en slurk även innan läggdags med tanke på att hon åtminstone får sova sina timmar och inte gny sig igenom sina sovpass. Borde jag göra på ett annat sätt? Jag känner mig aldrig säker på att jag lägger en proppmätt unge :( ;, utan oftast tvärtom…
4. Kan hon vara i en tillväxtperiod nu? Borde jag kväva mina egna behov och börja med något tillägg/mat (vill så gärna avvakta med smakportionerna liiiite till, tycker att tiden går alldeles för fort;)?
5. Är det viktigt att programmet alltid genomförs i exakt samma ordning, t.ex. umgänge först och SD sedan, ligga på filten först och ”jobba” sedan, eller kan man variera ordningen?
6. Kan det vara möjligt att det finns vissa marginaler kring längden på lämpliga sovpass, tycker att hennes sovrytm följer de klassiska pass +/- 10 min och följer jag dem exakt, så blir hon så arg när jag tar upp henne :? ? Har ni några tipps hur man kan väcka henne, så att hon blir glad i stället? Jag brukar lugnt tala om för henne att det är dags att vakna, stryka på huvudet och ta upp, men oftast vaknar hon just efter jag tagit upp henne och ”säger” allt vad hon tycker om mig…
7. Måste bara fråga, visst umgås man på olika sätt med en bäbis under smekmånaden t.ex. och en fyra månaders bäbis? Jag menar, hon har ingen lust att ligga och ha ögonkontakt med mig så värst ofta och särskilt länge, det är mest annat/andra som lockar! När vi ska umgås, så brukar vi t.ex. ligga på en filt på golvet och ”öva” gripa saker, prova sitta, stå osv., eller ligga och läsa brorsans serietidningar för henne (oj vad det är populärt :lol: !) Ögonkontakt, prat och bus sker mest vid skötbordet, plus att storebror passar på att umgås med henne så fort tillfället ges. Och hur umgås ni med era något större späddisar?
8.Kommer jag att förvirra henne om jag ibland slumrar till tillsammans med henne under något sovpass? Jag ammar oftast liggande och frestas enormt varje dag, tordes dock inte unna mig en sådan lux sedan vi började strukturera dagen, utan brukar lägga över henne i vagnen att sova. Vad tycker ni?
9.Och till sist, hur besvarar man hennes ”frågor” i bilen? Har ni några råd?

Nu får jag avsluta för den här gången, det blev nog ganska rörligt redan med så många frågor (ber om ursäkt för ett så långt inlägg, men frågor svämmar bara över i huvudet på mig, kunde inte hejda mig). Men det vore mycket snällt om någon mer erfaren kunde hjälpa mig med några svar, tackar på förhand.
Tänk vilken lycka - världens underbaraste barn har valt just mig till sin mamma! Anton 991013 och Alice 061127.
Lua

Inlägg av Lua »

Oj, vad kul! Vilka intressanta frågor och vilket fint namn din lilla har! Just nu hinner jag inte svara men jag ska fundera lite på er tills i morgon och då skriva nåt klyftigt!

Stor kram och välkommen från Lua. :heart:
miniz

Re: Massor med frågor kring en 4 månaders bäbis vardag

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen.

Medan jag läste detta, tänkte jag att man ska väl ge påfyllning innan varje sovpass. Mat, umgänge, mat och sen sova.

[quote="naja"]
Har provat att fortsätta programmet enl. schemat, men hon kommer på att hon är hungrig när hon ska sova nästa pass! Jag har ibland gett henne en slurk även innan läggdags med tanke på att hon åtminstone får sova sina timmar och inte gny sig igenom sina sovpass. Borde jag göra på ett annat sätt? Jag känner mig aldrig säker på att jag lägger en proppmätt unge :( ;, utan oftast tvärtom…
.[/quote]

När det gäller hur umgås med babyn, skulle jag kolla upp det i boken, men hittar den inte for tillfället, lite kaos pga av flytt :D . Nu börjar hon bli stor och har behov för mer action än ögonkontakt och småprat... Men det får hon ju också med social delaktighet. Lägg henne på magen medan du lagar mat och ge henne en potatis eller en visp medan ni jobbar...

Om jag kommer på något bra så återkommer jag :wink:

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
naja

Inlägg av naja »

Tack miniz för Ditt svar! Jag har läst igenom BB "utan och innan" med strykpenna i handen (åtminstone de delar av den som är/var aktuella för oss), men kan inte minnas att det stod något om just umgänget med något äldre småttingar, så hittar Du något om det hoppas jag att Du låter mig veta :wink: Skönt att höra att det här med behovet av "mer action" verkar vara normalt, då kan jag fortsätta gå på min magkänsla och inte tvinga mig på henne i tid och otid med mitt kontaktsökande :D . Och det här med "påfyllning innan varje sovpass" har jag fått för mig att jag läste man ska sluta med när smekmånaden är över?! Men det känns mycket bättre de gånger jag avslutar vaken tid med påfyllning, så jag kanske kan fortsätta med det ett tag till så länge jag känner att behovet finns :?:

Tack Lua, jag ser fram emot Ditt svar, när Du väl får tid till det :!: Och visst har hon fint namn, vi har också funderat på att hon skulle heta Allis, men så blev det Alice till slut, dock kallar vi henne för Allis i alla fall :D Tycker att inget annat skulle passa henne bättre :wink:

Kram på er. Natalie.
Tänk vilken lycka - världens underbaraste barn har valt just mig till sin mamma! Anton 991013 och Alice 061127.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej naja!

Här kommer lite tankar:

1. Du ska proppa henne full under en timmes tid och sedan är det bra!

2. Många små äter med slutna ögon, halvt om halvt i sömnen. Så länge hon äter koncentrerat skulle jag inte göra något åt det.

3. Har du koll på ömma järngreppet? Jättebra uppfinning! Annars kanske du kan amma där omgivningarna är lite tristare? Du ska inte tvinga henne att fortsätta men det finns många tips att få dem att ta bröstet. Anna beskriver någonstans i Barnaboken hur hon går omkring med ett litet barn för att få det att ta bröstet. Kanske under "Bekymmer-mat"?

4. Varför vill du avvakta med smakisar? Jag tycker att 4-månadersåldern är perfekt att börja i. De är nyfikna och tar ofta emot nyheter på ett naturligt sätt. Svårare kan det bli om man väntar, tycker jag!

5. Min erfarenhet är att det inte är så viktigt. Huvudsaken är att den lilla fått alla sina behov tillfredsställda när målet är slut. Och att försöka hålla matandet inom en timme.

6. En del bejbisar verkar ha 30 minuter och 1 timme som naturligt sömnrytmpass, men det är ganska ovanligt. Kanske lite gladare väckning skulle göra susen? Tjo och tjim, liksom? Det ska vara roligt att somna och roligt att vakna.

7. Jo, nog är det skillnad alltid! Du skulle nog låta henne titta på omgivningarna extra mycket nu, så hon kan koncentrera sig på ätandet när det är dags för det! :wink: Har du läst om fyramånadersbejbisen i BB? Glöm inte bort det viktiga magläget!

8. Du kan nog sova men INTE hon! När man är vaken är man vaken och när man sover sover man!

9. Bilen är knepig! Ska hon sova så är det nog bara tystnad som gäller. Ska hon vara vaken så ge henne nåt att hålla i och något vackert att titta på. Ett grällt tyg över sätet brukar fungera. Ska ni åka långt så behöver hon en del pauser.

Fler funderingar eller kommentarer? Hojta!

Kram Lua. :heart:
naja

Inlägg av naja »

Tack Lua för att jag fick ta del av Dina tankar och erfarenheter, uppskattar det verkligen! Och här kommer några svar och reflektioner från mig:

1. Du ska proppa henne full under en timmes tid och sedan är det bra!

Jag har lyckats följa detta råd idag under hela dagen :D ! Försökte få i henne så mycket mat som det bara gick under ”mattimmen” och under ett par mål fick vi spara rapar och ombyte till efteråt och koncentrerade oss på ätandet hela tiden i stället. Sedan fick hon klara sig till nästa mål utan påfyllning. Hon verkar acceptera det, även om hon hade svårt att somna vid kl 16 (troligtvis pga. hunger) :? . Hon har ätit koncentrerat betydligt längre stund vid varje måltid när det väl var dags för det :D , dock har jag märkt att hon har kissat mindre idag :? . Tänker köra samma linje imorgon också med förhoppning om att hon så småningom ska förstå att det är bäst att passa på när det väl bjuds så slipper man somna hungrig.

2. Många små äter med slutna ögon, halvt om halvt i sömnen. Så länge hon äter koncentrerat skulle jag inte göra något åt det.

Det här lät mycket tilltalande, så jag fortsätter låta henne själv bestämma hur hon vill ha det :D (bara hon inte glömmer av att äta). Äter hon med slutna ögon, så ser hon inte allt spännande runt omkring henne heller :wink: !

3. Har du koll på ömma järngreppet? Jättebra uppfinning! Annars kanske du kan amma där omgivningarna är lite tristare? Du ska inte tvinga henne att fortsätta men det finns många tips att få dem att ta bröstet. Anna beskriver någonstans i Barnaboken hur hon går omkring med ett litet barn för att få det att ta bröstet. Kanske under "Bekymmer-mat"?

Jag brukar oftast amma liggande (har svårt att hitta skön ställning när jag sitter), men ömma järngreppet har jag provat. Problemet är att jag även då inte lyckas fixera just huvud som vrids åt alla håll, utom mot bröstet, i hopp om att få skym av något nytt att titta på. Sedan gör hon så medvetet motstånd att det inte känns rätt att fortsätta hålla fast henne :( . Dagens erfarenhet tyder på att hungern är nog den bästa lösningen på ovälkomna spaningsstunder under måltider.

4. Varför vill du avvakta med smakisar? Jag tycker att 4-månadersåldern är perfekt att börja i. De är nyfikna och tar ofta emot nyheter på ett naturligt sätt. Svårare kan det bli om man väntar, tycker jag!

Jag tycker att tiden gått så fort och att börja med smakisar skulle vara ett tydligt tecken på att min lilla tös börjar blir stor :cry: . Vill göra det omöjliga – låtsas om att jag kan bromsa tiden lite. Men jag har tagit till mig det Du skrev om att det kan bli svårare om man väntar längre och köpte faktiskt hem en burk pure idag, vilken dock står fortfarande oöppen i skåpet…

5. Min erfarenhet är att det inte är så viktigt. Huvudsaken är att den lilla fått alla sina behov tillfredsställda när målet är slut. Och att försöka hålla matandet inom en timme.

Det låter mycket rimligt 8) ! För ibland måste man bara sätta på potatisen eller slänga in tvätten eller vad det nu kan vara, innan man helhjärtat kan ägna sig åt umgänge igen :?: .

6. En del bejbisar verkar ha 30 minuter och 1 timme som naturligt sömnrytmpass, men det är ganska ovanligt. Kanske lite gladare väckning skulle göra susen? Tjo och tjim, liksom? Det ska vara roligt att somna och roligt att vakna.

Jag måste erkänna att jag rädds nog det här med väckningen. Anton brukade ofta vara arg när han vaknade och dessa minnen dyker upp när jag ska väcka Alice. Dessutom har vi det mycket lugnt här hemma, det är inte ofta tv:n eller radion står på hög volym t.ex. (absolut inte för Alices skull, utan vi brukar ha det så, vilket jag ibland kan ångra). Så det är därför jag tar det så försiktigt med väckningen. Men idag provade jag faktiskt att "ta i lite mer", vara lite tydligare och inte förvänta mig hennes missnöje och det gick faktiskt bra :) ! Det verkar som hon känner sig tryggt vad jag än skulle hitta på :D !!

7. Jo, nog är det skillnad alltid! Du skulle nog låta henne titta på omgivningarna extra mycket nu, så hon kan koncentrera sig på ätandet när det är dags för det! Har du läst om fyramånadersbejbisen i BB? Glöm inte bort det viktiga magläget!

Tack Lua, vilken bra tips, att inte jag själv kunde komma på det :oops: ! Från och med idag ska hon matas med action så snart hon har ätit klart och tills hon ska sova, allt för att övertyga henne om att jag ser till att hon kommer att få tid även för det.
Bra att Du påminner om vikten av magläget och även om det inte är hennes huvudläge än, så verkar hon trivas bra i det :D ! Hon ligger på magen kanske 30-45 min om dagen sammanlagt, låter det lagom?

8. Du kan nog sova men INTE hon! När man är vaken är man vaken och när man sover sover man!

Här har jag skrivit lite otydligt :oops: . Det här med amningen skrev jag om med tanke på om jag ger henne påfyllning strax innan sovpasset, vilket nu inte gäller. Men kan vi sova tillsammans när det är tänkt att hon ska sova? Så vad tycker ni, blir hon inte förvirrad av att ena dagen sova middag i vagnen inne, andra ute, tredje med mamma i sängen?

9. Bilen är knepig! Ska hon sova så är det nog bara tystnad som gäller. Ska hon vara vaken så ge henne nåt att hålla i och något vackert att titta på. Ett grällt tyg över sätet brukar fungera. Ska ni åka långt så behöver hon en del pauser.

OK, det gäller alltså att vara ett steg före även i det här fallet. Undrar bara vad ska man svara om hon ändå börjar ”fråga” om inte det var onödigt att åka dit just nu och dra henne med?

Tack igen för svaren!

Kram. Natalie.
naja

Inlägg av naja »

Hej!
Jag har nu under några dagar försökt att ge Alice lite tillägg på kvällen, men hon verkar inte förstå vad man har nappflaskan till. Hon verkar inte ha något emot att sitta och hålla på med den, men allt som hon få i munnen rinner ut direkt (i alla fall ser jag varken att hon sväljer eller suger) :? Så jag tänkte att börja ge henne utpumpad mjölk först i stället, i hopp om att hon då förstår vad man ska göra. Problemet är att jag själv inte vet hur man använder en dinapp :shock: Kan någon försöka förklara för mig hur mycket av nappen ska hon ha i munnen när hon äter (vi har en MAM anatomisk dinapp):?: Och så en till fråga. När Alice var ca 3 månader tog vi bort nappen och efter ett jobbigt dygn verkade hon ha glömt den :) Men för en vecka sedan började hon bli mycket svårsövd, vill hela tiden snutta på något :? Har någon några tips hur vi kan tillfredsställa hennes sugbehov :?: Har försökt att ge henne en snuttefilt och något gosedjur att snutta på, men hon klara inte av att stoppa dem i munnen själv :( , hur introduserar man sådana :?: Eller ska vi härda ut och invänta att det går över av sig själv :?:

Mycket tacksam för ett snabbt svar! Natalie.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"