I Kväll börjar vi

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Madeleine_79

I Kväll börjar vi

Inlägg av Madeleine_79 »

Är ny här! :D
Jag har nu bestämt mig för att shn kura min lille Adam :heart:
Jag har läst på och förberett mig genom att ramsa högt för mig själv! Idag ska jag och sambon träna att buffa på varandra! :)
Jag har gjort ett schema över Adams nya rutiner och vet att det ska följas till punkt och pricka med en kvarts marginal på vissa saker!
Nu vill jag liksom veta att jag fattat allt rätt innan vi kör igång!
Det är väl så här det ska gå till: Adam ska vara jätteglad innnan och när han läggs i sängen! Jag lägger han till rätta, dvs huvudet åt höger armarna upp och benen lite utbredda och så ska han ligga på magen!
Jag lägger min vänstra hand över ryggen på han och den högra handen knyter jag lätt och buffar han på rumpan 4 ggr och efer var fjärde gång så trycker jag försiktig ner hans krypp med vänstra handen, när han blir lugn så går jag genast ut och ramsar på min ramsa 4ggr / 6ggr, jg väntar och lyssnar av sen! Är han jätteledsen så går jag in bestämt, lägger han till rätta och buffar han 4ggr, markerar på ryggen, går när han är lugn, ramsar osv osv!
När jga hör att han är lugn utanför så gör jag bekräftelse ramsan,om han reagerar på den så går jag in och gör som innan..

Har jag fattat detta rätt nu? Vill inte börja innan jag förstått det rätt!
:?: Har ett par funderingar som ni kan hjälpa mig med...
Ska jag alltid buffa 4ggr i taget?
Ska jag alltid vänta tills han blir lugn innan jag kör min bekräftelse ramsa?
Om han vaknar i natt, ska jag ramsa först och vänta på svar eller ska jag gå in och buffa först som på kvällen?
Hoppas ni kan svara mig på dessa frågor och lägga till om jag nu missat ngt viktigt!!
Mycket stolt mamma till Oliwer tv? ?r och Adam 8 m?nader! :)
Har ?ntligen best?mt mig att lyckas med att f? Adam att sova hela natten!
Startar 21/2-05
JH

Inlägg av JH »

Du verkar påläst - BRA!

Ett tips, kolla in filmen som visar när AW buffar, då ser du hur man ska göra. Annars är det lätt att man buffar för "mesigt" :D

Första natten ska du in och buffa så fort han piper. Ramsan förstår han inte ännu, men du ska se till att den är det sista han hör! (bekräftelsen) Ramsa också alltid när du går ut ur rummet (alltså när han har lugnat sig av din buffning)

Du buffar alltid i 4-takt så att säga, precis som du beskrev. Vet inte om jag förstått rätt, men eftersom det är första natten så kommer du med största sannolikhet att få buffa MER än fyra gånger! Du ska buffa tills han är helt tyst och avslappnad (men INTE har somnat!!), sen GÅR du med ramsa x 4 (sista verserna av ramsan ska alltså sägas utanför dörren)

Natt två tar ramsan över mer och natt tre ska du i största möjliga mån försöka att bara ramsa.

Bekräftelseramsan ska vara mjuk, trygg och just bekräftande. Den ska säga honom att "jaaa, nu gör du rätt, nu ska du få soooova" Den ska vara det sista han hör, så den ska helst komma precis innan han somnar (svårt, men det går!) Hoppa INTE över den! Det är lätt att göra det ibörjan när han bara blir arg av den, men det är den som gör att han sedan reagerar på bara ramsan och inte behöver buffas etc.

Lycka till!! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter ju som en alldels fantastisk start!

:idea: Japp, du tänker rätt angående buffningstekniken! Det ska ske x4 hela tiden så att det blir rytmiskt och bra. "Å-en-två-tre-fyr Å-en-två-tre-fyr"osv. Tryck till vid "Å"!

:idea: Yes, du får springa som en skållad råtta mellan buffning och ramsning!

:idea: Buffa honom riktigt lugn så här i starten. Redan dag 2 kan du nöja dej med "bara" lugn.

:idea: I natt går du in och buffar vid första pipet och sedan kör du på a lá skållad råtta.

:idea: Redan imorgon går du dock på med ramsan som första alternativ och buffningen blir kristilldelning!

:D Hoppas att det klarnade lite mer!
Madeleine_79

Inlägg av Madeleine_79 »

Tack för era svar!
Jag återkommer med hur det gick första natten! :D
Har möblerat om här idag så Adam har fått "eget" rum, iaf på natten!
Mycket stolt mamma till Oliwer tv? ?r och Adam 8 m?nader! :)
Har ?ntligen best?mt mig att lyckas med att f? Adam att sova hela natten!
Startar 21/2-05
Peters_mamma

lycka till!

Inlägg av Peters_mamma »

vi går nu in i natt 4.
Mamma till Peter, f?dd 2004-10-11
Kurad den 18/2 2004.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"