Hur börja med matte?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
ms Sophie

Hur börja med matte?

Inlägg av ms Sophie »

Jag har beställt bok på fjärrlån på biblioteket, men inte fått den än. Så i väntan på den tänkte jag i alla fall fråga lite här så jag kan börja "tjuvträna" lite här hemma.

Eftersom dottern är 1.5 år och tiden rusar iväg och snart är hon 2 vilket, vad jag förstått, är den "magiska gränsen" då de inte kan eller det i alla fall blir svårare att lära sig matte så här så vill jag börja nu eller allra helst i förrgår :wink:

Vad behöver jag och hur gör jag för att starta så smått här hemma?
Vi har börjat med lästräning här hemma med ord på kartong som jag håller upp några gånger om dagen.
Tänkte att man kunde väva in matten också på samma gång. Men som sagt var så vet jag inte så mycket om det och jag har ingen bok än.
Så... vad behöver jag? Hur gör jag för att komma igång? Bara boken kommer kan jag fördjupa mig mer själv!'

Sophie
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det ar ett tag sedan, men jag försöker minnas...

Du behöver stora ark med röda lika stora prickar på (1-100). Man börjar med fem ark, tre gånger per dag (har jag för mig). Ökar med ett ark per dag tills man kommit upp i tio.
När man har kommit upp i tio så byter man ett ark per dag. Om man märker att det går bra så är det bättre att byta för ofta än för sällan.

Visa bilderna snabbt (det såg du ju Hege göra) och blanda för varje gång du visar igen.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej hej, ms Sophie

Jo, det första du gör är att göra "prick-kort". Gör 1 till 20 först.

Korten måsta vara styva, ca. 30 x 30 cm. Prickarna måste ha storlek ungefär som 50-öringar. Köp klistremärken i bokhandelen. Eller köp en RIKTIG tjock tusj och "dutta" dit prickarna. Fördelen med klistremärken är att du kan räkna upp riktig antal innan du börjar klistra. "Duttandet" kräver att du inte blir störd när du har gjort halva, så du kommer ut av räkningen. Inte så svårt med talen under 20, den 87 däremot...

Film med framgangsmåten för visning av prickar kan beställas hos mig, se egen film-tråd.

Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "