Barnkalas

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
J och Å

Barnkalas

Inlägg av J och Å »

Kungen fyllde 3 år här och ska ha några kompisar på "kalas" på söndag.

Skulle vilja ha tips på ngt annat än fiskdamm. Någon som haft skattjakt? Skulle vilja ha tips på en bra skattjakt.

Tips på annat än godis i påsen/lådan(eller vad det nu blir).

Å så smasket. Skulle vilja göra marängsviss(å hur stavar man det) för det gillar Karl, han gillar inte tårta så mkt. Men marängsviss, är inte det värsta sockerbomben?

Någon som har tips på något med lite mindre socker.

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Men Hallå mamma-Å! :D

Nu fyller man inte år så där himla ofta och om man inte äter marängsviss varje vecka året runt gör det väl inget att det ÄR värsta sockerbomben???!!
Maränger är endast socker och äggvita. Däremot behöver ni ju inte ha sötaste glassen, kan göra chokladsås själva på grädde, kako och socker, så blir den så söt som ni tycker. Dessutom kan man ha ganska mycket banan i så blir de inte helt onyttigt. :D

Till godispåsen kan man ju ha en lite leksak, en liten bok om något spännande, god frukt typ sharonfrukt, men några godisar får kanske vara med också? Kan ju lätt bli lite besviket annars, kanske inte från Karl men kompisarna... :roll: Fast det där med godis vet ni väl hur de andra föräldrarna ställer sig till?

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hallå, jo du har ju rätt. Inte direkt att vi slafsar i oss marängsviss varje dag. Han är ju lite rolig, vet inte hur länge han tjatade om dina tårtor, han försökte t o m ta sig en slick där de stod på bänken. När sen tårtan var på hans fat, så snackade han med Anna och bad om en kopp kaffe :D

Voilken glass är bäst, alltså minst socker i, maräng är ju maräng och chokladsås det gör vi själva.

Ska plocka i hop ngt kul i varsin påse, de är från 1½ år till 5, så det blir nog lite olika grejer, + ngt godis.

Ska nog försöka knopa ihop en skattjakt, men tänkte ge alla en varsin bild på ngt i trädgården, å där lägga påsen.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Jag vet inte vilken glass som har mest socker men den jag hittat som är mest "naturlig" och utan otäcka saker som tex stärkelsesirap är GB:s gammaldags vanilj. Det måste vara gammaldags annars är det samma skräp som annan glass! Men den är gjord på grädde, äggula, socker och såna nyttiga saker... :D Och väldigt god också förstås!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
J och Å

Inlägg av J och Å »

tackar för tips. Då kör vi på gammeldags, och så massa grädde å sånt förstås!
K-ina

Inlägg av K-ina »

J och Å skrev:Ska nog försöka knopa ihop en skattjakt, men tänkte ge alla en varsin bild på ngt i trädgården, å där lägga påsen.
Det kan säkert fungera... Annars har jag upplevt att fiskdamm varit alldeles lagom för småttingar. skattjakt hade vi för första gången i fjol när det var sexårskalas och tom. då trasslade det till sig med kartor och gömställe. :D Men om du är pedagogisk och förklarar ordentligt hur det ska gå till och kör med bilder/symboler så går det säkert bra.

Vi hade nyss sjuårskalas och då var det skattkarta som gällde. Skatten var en korg med påskägg i. Barnen blev jätteglada över att det var ägg istället för påsar! Kanske en idé?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D

Jag bara måste dela med mej av vår skattjakt. Vi har kört den 2 gånger på barnkalas + att våra barn brukar göra det när de får nåt stort i födelsedagspresent som vi inte slagit in.

Vi använder oss av LEDTRÅDAR, alltså snören som barnen får följa. Vi har olika snören som leder till olika ställen lite runt omkring under bord o så, till sist kommer de fram till ett skåp eller så o där i kan man då finna en godispåse, såpbubblor, popcorn el dyl.

Vår stora tjej skrev bokstäver på olika lappar 2 A, 2 B osv. sen fick de dra lappar ur en skål. De som fick lika bokstäver fick gå skattjakten tillsammans.
Det är helkul faktiskt!

Jag brukar förbereda snörena innan så att jag bara öppnar alla skattgömmor o drar ut snörena till ett o samma rum (centralt som tex hallen), sen samlar jag barnen o delar ut varsin snörände.

Eh förstår du :? , jag känner mej lite stressad så det kanske blev virrigt!

I våra godispåsar har vi haft reflex, v6-tuggummi, pixiböcker, studsbollar mm.
På ett kalas i somras fick vi popcorn i plastmuggar (som barnen fick ta hem), det var en hit.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"