Verkar som att vi fått bakslag!!!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
liiisen

Verkar som att vi fått bakslag!!!!!

Inlägg av liiisen »

Och då inte bara vad gäller lillkillens sömn utan mamman har fått hjärnsläpp med hans schema. Carl är nu snart 14 månader och kurades vid 7. Schemat först: efter att ha sovit två gånger per dag försöker jag nu att han enbart ska sova efter lunch. Men han är verkligen mitt emellan schemabyten känns det som. Är det för tidigt? Men när han sov både fm o em var han svårsomnad på kvällen. Så här ser det ut nu:
7 vakna, välling
9 frukost med storasyster
11.15 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.30 bad o välling
19 sova

Det här kan fungera så länge han inte vaknar redan 6 och pratar o gnölar lite. Någon gång har han somnat mitt i lunchen. Så nu har han sovit vid 10.30 men vaknar inte förrän 12 och sedan vet jag inte hur jag ska göra med mera sova. Verkar orka em bättre än fm. Alltså jag har verkligen fått hjärnsläpp! Några tips???
Sedan har han börjat ställa sig upp i sängen. Har inte börjat med detta förrän nu. Har några nätter vaknat vid 24-02 och varit jättearg och ställt sig upp hela tiden. Sätter sig inte ner. Så jag går in, lägger honom, ramsar mig ut, han ställer sig upp, jag går in, ramsar mig ut osv..... Solfjädrat har jag gjort oxå. TIPS O TANKAR?????
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
:arrow: Jag rekommenderar att du lägger honom vid 12.00 och låter honom sova 2 h (eller 1 1/2 om det räcker för honom). Vakentiden blir då 5 timmar både för- och eftermiddag. De flesta barn är tröttare på förmidagen och har enklare att "hålla ut" mot kvällen. Håll schemat och låt honom inte somna ngn annan tid en den han ska. Snart har han kommit in i det nya, det tar ngn vecka innan det sitter. Använd dig av marginalkvartarna och lägg honom kvart i 12 innan han orkar hålla tiden ut.
:arrow: Vad det gäller ståendet i sängen undrar jag. Går han än? Om inte kan den oroliga sömnen bero på att han håller på att lära sig det nu. Vanligt med orolig nattsömn under denna period.
Om inte kan det vara så att dagsömnen är lite i olag (och det är den ju :wink: ). Nattsömnen kan störas om de sover för lite eller om den strular. Kan låta knasigt men ju mer de sover på dan desto bättre sover de på natten. (Alltså de timmar de behöver för sin ålder)
Man hör föräldrar som tror att barnen ska sova bättre och längre på morgonen om de stannar uppe lite längre eller inte sover middag. [-X
Så är det alltså inte. Sömn föder sömn. Den kan jag skriva under på till 100%.
Jag tycker att du kan lägga honom tillrätta 1 gång om du känner att du inte kan slappna av, men inte hålla på och ränna i rummet. Sedan kör ni med ramsan. Han kan lägga sig ner själv. Arg får man vara. På tredje dan hade jag bara kört på med ramsan.
Hoppas ngt av dessa tips kan hjälpa.
Good luck/Susanne :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
liiisen

Inlägg av liiisen »

Tack för så bra tips! Du undrade om han går än och det gör han nästan; kan men vågar inte riktigt. Inatt ställde han sig inte upp, vaknade bara under vargtimmen och somnade då igen av ramsan.
Så bra med det här forumet, för även om man inte har världsviktiga frågor så fungerar hjärnan mycket bättre när den får lite hjälp på traven :thumbsup:
Tack igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "