mat, sysselsättning & schema frågor 3,5 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

mat, sysselsättning & schema frågor 3,5 mån

Inlägg av cissii »

Hej, jag heter Cecilia och är ny här på sidan. Hittade hit i mitt sökande efter lite förnuft i mitt förvirrade föräldraskap. Plöjde många böcker efter svar, men blev mest avskräckt och började känna en viss oro för framtiden efter att ha läst om 8 mån bebisar som ammade hela nätterna igenom, utan att det ansågs konstigt..( tex I huvudet på din bebis, en handbok från Vi Föräldrar..)
Hittade till Barnaboken av en slump och bara efter några sidor föll det ett par bergskedjor från mitt hjärta! Här fanns ju svaren och det var vettigt och logiskt. Underbart.
Nu har jag ett par frågor som jag hoppas att någon vänlig själ vill ta sig an.

Min dotter är schematiserad sen 4 v tillbak, hon har haft ett 2 -2 schema mer eller mindre och sover 17 tim om dygnet som nu måste ändras, eftersom det är lite väl tilltaget med sömnen. Ett nytt schema är spikat och börjar gälla imorgon. Nya schemat ser ut så här:
07 - 08:30 mat, ensamlek
08:30 - 10 sov
10 - 12 mat, bad, sitta mer när vi äter frukost
12 - 14 sov
14 - 16:30 mat, vakenpromenad i sele
16:30 - 17:15 sov
17:15 - 19:15 mat, mamma målar en tavla, vi äter middag
19:15 sov (blir ammad 23 mer eller mindre sovande)

Min första fråga rör natten, som nu är 8 tim, men som jag vill ha till 10 tim och sen 12. Men jag känner mig osäker på hur jag ska få henne mätt för så lång tid? Hon ammar och har börjat få purésmakisar. Hon äter ibland i 30 min ibland i 10, så svårt att veta att hon verkligen får i sig ordentligt. Hon har iofs alltid gått upp bra i vikt. Men ska hon buffas så får jag ju inte stå där och tveka och tvivla.

Min andra fråga gäller sysselsättningen under vakentiden. Jag tycker det är så svårt att fylla tiden med aktivitet, vad gör man :oops: ? Vilken fråga egentligen, men jag behöver råd här verkligen. Har ingen erfarenhet av barn alls och känner mig så himla osäker. Det gastas och gnälls en del här när hon är vaken.
Om någon vill hjälpa mig med svar här så kan jag ju beskriva mer vad vi gör på dagarna. Men jag slutar här innan det här blir lååångt.

(Av någon anledning så verkar den här sajten motarbeta mig, försökte skicka detta en gång innan, men då försvann det spårlöst. Har jag nu lagt två inlägg, så får gärna någon admin plocka bort det första :D )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och välkommen hit!! Vad kul att du har hittat rätt! Som du kan förstå så kan vi här inne inte gör annat än att hålla med dig om att det verkligen är toppen!
Ditt schema ser vid en snabb check toppen ut.

Angående maten: Jag tror att de flesta mammor har "matvargar" när det är dags att förlänga natten. Jag har absolut haft det. Men det som hjälpt mig är ett par saker: :!: Dels de eniga småbarnsexperterna som menar att efter 3-4 månader så har barnen lika låg nattförbränning som oss vuxna, och kan således stå sig utmärkt så länge de har ätit sig nöjda under dagen. Det är alltid skönt att ha fler som säger samma sak i ryggen... :roll:
:!: En stadig flaska till kvällen, och gröt. Edvard äter en flaska ersättning eller TorsMammas nattmacka med pumpmjölk och ersättningspulver sist på kvällen. (du har mjölk istället för vatten,vi brukar ta någon skopa ersättning bara,men du kan göra precis som det står på paketet) Oftast går det ner 100 ml, hungriga dagar upp till 150. Äter han dessutom röt på näst sista målet så oroar jag mig inte nämnvärt. :D

Sysselsättningen lämnar jag till nåon annan, det är INTE min starka sida. :-)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Välkommen!!! :heart: :heart: :heart:
Visst är det så, att det är här förnuftet och framförallt glädjen finns. Det blir liksom så roligt att ha barn när allt bara faller på plats.

Det blir bra med mindre sovtid nu när du ska få till en lång natt.
Har du redan tagit bort fyra- målet? Alltså det på natten? Hur gick det?
Vagnade du eller buffade du? (Nyfiken)
Då kvarstår din kvällsamning. För att få tio timmars sammanhängande sömn lägger du den förslagsvis klockan 2100 istället.
Vi hade kvar nattmålet (vid 4) längst och kvällsmålet (som liksom för dig alltid skedde med en sovande bebis) rök utan några som helst problem.
Hon märkte det helt enkelt inte!

Och så maten och mättnaden och Vargarna...
Börja med gröt!
Det gjorde vi i den här åldern och Karla älskade det!
Vi gör vår egen gröt med smör och grädde och banan till det.
Vi serverade gröten som kvällsmål, alltså så nära inpå läggning som möjligt.
(Sen la vi badet efter gröten, helt enkelt för att det behövdes.)
Vi la klockan 1900, så gröten låg 1800 ungefär (blev senare när hon fått in snitsen), bad på det och sen amma en precis före läggning, alltså 1850.

Somliga testar gröt runt lunch i några dagar först så att dom märker om bebisen tål det. Det glömde vi...
:roll:

Andra frågan: Fyll inte med aktivitet! Gör det du vill och ska göra och låt din dotter vara med. Förstår du skillnaden?
Det är inte heller farligt om hon har tråkigt ibland! Det har ju alla.

Du ska inte underhålla henne men du ska visa henne världen.
Står det inte om detta i barnaboken? Hmmm...Om Samuel och hans mamma?
Och beduinlägret! Läs om det.

Iallafall, social delaktighet, när hon tittar på (liggandes på mage, i en babysitter etc.) och när hon är med.
Uppmuntra varje intitativ från hennes sida.
Du gör dels det som tillhör ett hushåll, men sen så är det bra om du gör något som är producerande också. Och det gör du ju! Du målar en tavla. Är hon med på mage med en pensel framför sig?

Det finns en klistrad tråd om social delaktighet, jag kan återkomma med en länk.
Låt henne bara vara med i det du gör.
Och gå ut varje dag.
Och låt henne gå på egna äventyr. På mage över en spännande kökslåda eller med en tidning under näsan.
Det kan bli gnäll i början om hon är van att alltid bli underhållen av dig, men utöka med en minut varje dag och som med allt annat visa henne bara att det är så här det är.
Du har kommit till den här världen och så här gör vi här.
Hon kommer att bli lättad.

Vi hörs!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Här är tråden om social delaktighet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Hej cecilia o välkommen.
jag gjorde så att jag gav ersättning på kvällarna, så visste jag att han var mätt :D . Du kan ju oxå ge gröt. Jag gjorde som du ensamlek, efter vällingen på morgonen i spjälis, hade spänt ett snöre över o hängt i roliga saker o sen fäst bilder på sidorna på spjälsängen. Jag slarva med magläget (vilket jag ångrar i dag, är jätteviktigt med magläge från början) så tyvärr var han en del under babygymet, men en spegel är en bra om man skall lägga dom på magen, jag vet att han gilla titta på sig själv i den o nu med :lol: o massa andra intressanta föremål såklart./indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

hej igen och tack för svaren.
Gröten ska in på schemat! En liten undran till bara, ska jag även inför 10 tim natten lägga till nattslurk tycker ni? Eller är det aktuellt först till 12an?
Tack för jättebra svar på sysselsättningen, det är ju min egen sysselsätting som jag måste ta tag i. Jag får nog ta mig en funderare på vad jag ska göra med min tid. Jag har nog tänkt lite som att det måste vara högintressanta och personlighets utvecklande saker som ska hända hela tiden. Ska jobba på mer magläge eftersom det brukar bli protester då. Jag har läst i Barnaboken om social delaktighet, men det känns svårare att överföra den till min egen verklighet. Antagligen för att jag har tänkt för mycket på det och försökt arrangera för mycket.
Oj matdags här redan! tack igen för alla svar.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

:D :D Välkommen hit!!:D :D

När jag såg dotterns namn förstod jag :wink:

Ang sysselsättning så har vi inga större problem på vakentiden, med 2 storasystrar som pussar och lyfter och kramar :shock: ska också börja med ensamlek så småningom, så han får lite egentid ifred

Det ser ut att ha gått jätterbra för er :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
kattklo

Inlägg av kattklo »

tja, om du ammar kl 21 i sömnen så kan ju det räknas som nattslurk som du längre fram (vid 12h ger precis före läggning, alltså i vaket tillstånd.
Gröten ger vi sent, nattslurk eller ej.
Och när Karla var som hungrigast åt hon utan problem 1700 (amning), 1815(gröt), 1900 (amning).
NU äter hon ingenting. Men det är en annan historia...
8)
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

aha ja det var så jag tänkte ang slurken.
Svaret på om hur jag tog bort nattmålet är att det gjorde hon själv, med lite hjälp av mormor som var här mycket den perioden, för jag höll på att gå under av sömnbrist. Annars använder vi buffningen här, fick aldrig riktigt kläm på vagnen och vi bor så litet så det blev krångligt att köra loss ordentligt.
Har en fråga till såklart, nappen.....den använder vi på natten och bara då. Men den känns som den är ivägen en del och hjälper en del med. Nån som har något råd om det, ska vi skippa den helt? Hittar hon en hand eller så om jag tar bort den måntro?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tror det är vid 4 månader som sugbehovet minskar. Min börja med tummen, hade napp i början men sen åkte tummen in. Du kan kolla på sök om du vill så får du nog upp angående napp. Det är ju skönt utan napp att slippa sätta in nappen på natten, tummen finns ju alltid med./indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Här har vi bara nappen på dagsovpassen inte på natten av den enkla anledningen som du själv säger: Den är mer ivägen.

Tar du bort nappen (vid tex 4 månader) så glömmer dottern den på en natt, värre kan det vara för mamman :shock: :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej nilam/malin
tack för din hjälp när jag skulle komma igång, det har gått bra här med allting.
Ja det är ju mammatönten som tvekar på nappen, fast jag försöker hitta på lite anledningar till att inte ta bort den. Men ingen håller ju ändå... :?
Nu har jag tänkt att införa ramsan innan nappen ska väck, så man har något mer att använda sig av än buff om det krisar. Fast det är kanske bara är ännu en ursäkt för att jag inte riktigt vågar ta bort den bara....
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Cicssii: Vi gjorde så. Jobbade in ramsan och sen tog vi nappen. Vi gav den bara vid uppvak innan, inte vid insomning. Fungerade super.
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

aha då blir det först ramsa då.
har nu börjat med gröten, men jag måste bara fråga hur mycket kan gå ner egentligen? Jag gör gröt på 1 dl havregryn, sen en halv banan och havremjölk och lite katrinplommon på toppen. Nu innan så matade jag henne tills jag trodde hon skulle sprängas. Det som hade försvunnit från tallriken matchade lixom inte hennes kroppshydda....men ändå åt hon från båda brösten sen.
Hur mycket kan dom äta egentligen? Är det bara att mata på? Kommer även gröten upp om det blir för mycket som mjölk?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mata på. Det vänder om det är för mycket... Och det är äckligt, men inget farligt... :D :shock:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"