Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nian

Inlägg av Nian »

TorsMamma skrev:

Rådfrågade Tors tvillingmamma, som är sååååå klok, och vars tvilling son följer varandra EXAKT (tack gode gud för dig NIAN)
Hon berättade att sovningarna hos dem var oftast mer åt 35-2-35 hållet nu (det är ju inte naturliga sömnpass)

Oj oj nu blir jag alldeles skamsig, for det ar ju Tvillingbrorsans pappa som ar hemma... vara lurar ar nu 1-2-35 och natt 12. Kanske ar det allt nytt som sker: Tanderna (2 stycken), Sitta Sjalv och Rulla runt som kraver energi och darfor somn. Vi avvaktar och ser.
Om inte natten rubbas, andrar vi inget.

Elaka mamman har haft saker under benen pa overanden pa spjalsangen sa att det ska bli uppforsbacke och man ska ligga still... Pappa har nu tagit bort dessa och lille barnet flyttar saklart omkring. Det intressanta ar att han har pa sig tacket aven i andra anden pa sangen... vet inte hur det gar till. Men han grejar det ju, och da ar inte 'hur' viktigt, utan 'att'. Sa forsoker vi gora med allting. Devisen ar "don't fix what's not broken".

Tors tvillingbror vagde 7660 och var 65 cm vid 5 manader.
Kramar Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anna&Viktor: Vilket bra mattips. Ska vi absolut prova!

Har en linsgryta i ett gammalt ViFöräldrar-häfte som är från 8 månader. Ska försöka komma mig för med att skriva ner. Lämpligt för hela familijen!

Pyttan vägde 7360 g och var 70 cm lång på 5-månaders.kontrollen. Med två långa smala föräldrar (båda närmare 190) är det nog ganska rimligt.

Vårt reviderade schema ser ut såhär:
06.30 Amning
07-07.30 Ensamlek
07.30 Smörgåsrån/frukost
09.15-10.30 sova
12.00 lunch - mat/smakis
12.45-15.15 sova
16 Amning
18 Middag
19 Sova

Detta ger 15h 15 m. Hon verkar orkar bra på em och det gick inte att få henne att sova en sen lur. Har inte riktigt fått långluren att räcka ända till 15.15 än men vi vagnar och marginalkvartar oss fram. Har ju inte använt schemat en hel vecka än.

Hon sover fortsatt hela nätter men vaknar och gnyr/gnölar. Har därför inte flyttat över än utan vill vara säker på att jag inte behöver vagna. Rätt tänkt?

TorsMamma: vad bra sammanfattning med morgonkur. Den tar vi fram vid behov. Såg just Tors siffror - så lika de är våra tvillingar!

Provade burkmat idag och FY vad äckligt sa Pyttan. Kan inte annat än hålla med. Men det var Semper - har svårt att hitta något större utbud av Hipp i vår lilla by. Tycker annars deras mat är ganska OK. Så det blir till att koka in mer själv och frysa. Inte så lätt att hinna med Store Bror i farten och ett helt hus att hålla efter. Man vill ju försöka hålla något sånär jämna steg med dammråttorna och deras polare tvätten och disken ... Suck!
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej alla!

Alice verkar vara minst här (6285 vid fem månader och en vecka). Har inte sett tendenser till några tänder ännu och hon tar det även lugnt motoriskt sett. Har ännu inte vänt sig varken från mage till rygg eller tvärtom. Ligger mest väldigt lugnt och betraktar. En liten filosof kanske O:) . Med ätandet går det ju också långsamt framåt, för att inte tala om bajsandet. Imorgon blir det en vecka sedan sist igen :shock:

Har varit inne och läst era inlägg och det har ju kommit massor av intressanta med scheman, tänder, mat, etc!

Imorse hade Alice bestämt sig för en tidig morgon och började gråta lite smått redan vid fem men jag ramsade på två gånger och hon förstod budskapet \:D/

Trevlig helg alla!
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra

Inlägg av indra »

[quote="Sidda75"] tar det även lugnt motoriskt sett. Har ännu inte vänt sig varken från mage till rygg eller tvärtom. Ligger mest väldigt lugnt och betraktar. En liten filosof kanske O:) .
Teo börjar snart vända sig, innan var det av "misstag", tack vara att jag börja att göra så att han börja ta tag i mina fingrar o sen drar jag han över o sen tillbaka igen, på en vecka så har nästan vänt sig, ligger på sidan gör han själv oxå numera :D .Magläget gillar han skarpt numera fast han bara backar o snurrar runt, kör mycket på magen numera, innan var det ej så mycket, ångrar mig att jag ej börja tidigare. Testa o se,det händer saker fort :D ./indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan

Inlägg av duggan »

Indra:hur går det med tänderna för Teo? Det var så lustigt att jag igår svarade dig på dina inlägg och idag börjar min killes tänder gorma.. :o

Anna&Viktor: Jag ska genast inhandla basmatiris och göra ett stor kok! Jag vill ha mer ecept för små kottar i dena ålder :D

Sidda75: Nån måste ju vara minst också! :lol:

Imorgon ska jag prova göra Fjällmors smootie till mellan mål, Jag tyckte att det verkar ju som ett jätte bra mellanmål att ha med sig.. =P~

Vad serverar ni till mellanmål åt era småttingar?
[/b]
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
solblomman

Inlägg av solblomman »

Hej Torsmamma... och ni andra förstås
Tack för schemat. Du skrev...
"Jag klistrar in Tors schema så kan du se om du gillar något där som kanske passar er vad det gäller matning. Du vet att man har ju 1 timme på sig. Så om du ammar direkt kan du ju sen vänta i typ 30 min innan du serverar mat "

Men jag kanske är korkad men vad menar du med att man har 1 timme på sig :?: Fattar inte riktigt :?

Idag ammade jag honom kl.10.30 o sen fick han potatis- o morotspuré strax efter o det gick hur bra son helst, märkte ingen skillnad på em för det!!

Igår när hans pappa skulle lägga honom att sova sin sista lur kl.16.00-16.20 så tog det hela 30 minuter innan han somnade så då fick han sova 16.30-16.50 ...var det rätt eller skulle vi väckt honom efter 5 minuter=16.35 som det skulle ha blivit ifall han somnat 16.00 och vi hade utnyttjat marginalkvarten?? Åh vad jag svammlar...hoppas någon fattar vad jag menar :-s

Kram på er :heart: :heart:
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nian skrev:Oj oj nu blir jag alldeles skamsig, for det ar ju Tvillingbrorsans pappa som ar hemma... vara lurar ar nu 1-2-35 och natt 12. Kanske ar det allt nytt som sker: Tanderna (2 stycken), Sitta Sjalv och Rulla runt som kraver energi och darfor somn. Vi avvaktar och ser.
Om inte natten rubbas, andrar vi inget.
Hahaha :lol: :lol: Om du bara visste :!: Sista tiden drar Tor också åt att sova mera 8) Han läggs nästan en kvart tidigare på mitten sovningen och minst en kvart tidigare på kvällen. Han är bara SÅÅÅÅÅÅ trött och ber om att få sova. :lol: Han skulle säkert annama 1-2-45 om jag erbjöd. :wink:
Linbodel skrev: Hon sover fortsatt hela nätter men vaknar och gnyr/gnölar. Har därför inte flyttat över än utan vill vara säker på att jag inte behöver vagna. Rätt tänkt?

TorsMamma: vad bra sammanfattning med morgonkur. Den tar vi fram vid behov. Såg just Tors siffror - så lika de är våra tvillingar!

Provade burkmat idag och FY vad äckligt sa Pyttan. Kan inte annat än hålla med. Men det var Semper - har svårt att hitta något större utbud av Hipp i vår lilla by.
Sover hon bra i vagnen så behåller du den tills du känner att du vill flytta utan att VARGARNA är där och sniffar. :wink:

Visst är det skoj med trillingar :lol:

Burkmat :shock: säger Tor. Här äts hemmagjord mat!

Jag kokar stora satser med mat som jag fryser in i istärningsformar. Tar fram lite olika tärningar och blandar, viola en rätt :wink:

Fusket jag gjorde idag med burkmat var en 6 mån burk med lax och rotfrukter...
Den tog jag halva burken av och la i potatis gjord på börstmjölk och rapsolja och blandade i sen mixade jag det med stavmixer.

Gott sa Tor

Det är svårt att hitta Hipp med stora utbud för barn under 6 mån över huvud taget. Tror inte det finns tyvärr :( Laga mycket "basmat" och frys in är mitt råd :wink:
Sidda75 skrev:En liten filosof kanske O:) .

Eller också kanske det bara SMÄLLER TILL och hon springer om oss alla med en väldans fart :lol: :lol:
indra skrev:Magläget gillar han skarpt numera fast han bara backar o snurrar runt, kör mycket på magen numera, innan var det ej så mycket, ångrar mig att jag ej börja tidigare. Testa o se,det händer saker fort :D ./indra
Inte ångra dig och gråta över spilld mjölk. Ni tar ju igen med en rackarns fart 8) Se framåt och gläds åt att ni är såååå duktiga =D>
duggan skrev:[Vad serverar ni till mellanmål åt era småttingar?
Jag serverar Välling som mellis (tror det står i mitt schema) :wink:

Ni har väl recepttråden alla?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
solblomman skrev:Hej Torsmamma... och ni andra förstås
Tack för schemat. Du skrev...
"Jag klistrar in Tors schema så kan du se om du gillar något där som kanske passar er vad det gäller matning. Du vet att man har ju 1 timme på sig. Så om du ammar direkt kan du ju sen vänta i typ 30 min innan du serverar mat "

Men jag kanske är korkad men vad menar du med att man har 1 timme på sig :?: Fattar inte riktigt :?
Kan förstå att du inte kopplade. Jag svarade på en kommentar i din andra tråd. :oops:
Det som känns svårt när det gäller schemat just nu är att han har sååå svårt att hålla sig ända fram till 10.45 med mat så jag har fått lov o amma vid 10.30 o sen gett potatis o katrinplommonpuré vid 10.45
Vet inte annars hur det ska gå till eftersom han är så hungrig
Vad tror du
Jag bara menade att man skall inte behöva vara hungrig och vänta på mat när du har 1 timme på dig att mata från det att du börjar. Så om du vill amma redan 10.15 så kan du sen servera mat 10.45 där det var en paus i 30 min. :idea:

Kram och trevlig helg på er :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Huuu vad är det som händer?? VIktor har sovit så bra sista tiden. Ibland ett kort uppvak vid 05, men somnar då genast om på ramsa och ibland utan.
I natt skrek han till vid 23 och vid 02. Korta räddskrik, i sömnen, tror jag. Kan det vara drömmar? Kan dom skrika till i sömnen?
Och i morse vaknade han vid 04:45 och låg och jollrade och var glad. Jag drog en lugn ramsa, utan resultat. En kvart efter 5 kollar pappa till och då ligger han på rygg och leker med sina tår. Lägger till rätta och ramsar bestämt. Sen följer en timme av argskrik, jox, vända till mage, ramsor och tokgråt. Under en liten kort paus gjorde jag tillslut godmorgon 06:20. Puh! Med en trött och grinig Viktor som redan har varit vaken 1,5 timme blir det ingen trevlig morgon :(
Han var helt röd kring ögonen och bara grinig. Jag tyckte så synd om honom, så vid påfyllnings-ammnigen lät jag honom somna vid bröstet. :oops:
Efter 5 min väckte jag och presenterade ensamleken. Pappa sa att han läst någonstans att man kunde ge en 5-minutare vid behov om det blir så här tokigt. Är det ok? Hur skulle ni ha gjort?
Resten av morgonen gick bra. Han var trött, men lite glad och klarade av att sitta med vid frukosten.
Hoppas att den här natten var ett stort undantag från de underbara nätter vi haft....
Nu ska jag måla klart i Viktors rum så att han kan få flytta in snart. :)
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Låter som den där 5min var välbehövlig efter den starten på dagen... Däremot skulle jag inte ha gått in och stört honom så som pappan gjorde då han glatt låg och lekte med sina tår... Widar har haft många sådana nätter då han sedan somnat lungt av sig själv... att gå in och försöka få honom att sova då har bara resulterat i arga skrik och kamp... så min erfarenhet säger mig att det är ättre att vänta med tillrättaläggandet tills han talar om att han är missnöjd - vad säger ni andra?
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

A lie skrev:
så min erfarenhet säger mig att det är ättre att vänta med tillrättaläggandet tills han talar om att han är missnöjd - vad säger ni andra?
Jag tror också det är bättre att låta honom leka klart och först lägga tillrätta när när han visar missnöje. Man kan ju inte tvinga dem att sova bara ge förutsättningarna som han ju har.

Att ta till en fem-minuters sovstund låter perfekt i en sådan situation!
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Anna&Viktor: Drömlivet börjar ordentligt vid halvåret enligt många. Fem minuter vid bröstet blir tillåtet sådana gånger tycker jag! Vad vi gör är att buffa lite, bara som rogivande, utan sömn, det fungerar väldigt bra på Edde om han är trött utanför schemat av någon anledning.

Nå, nu har jag funderat lite till på schemat:

Vad tror ni om:
7-8.45 vaken 1h 45 min
8.45-9.30 sova 45
9.30-11.45 vaken 2h 15 min
11.45-14.45 sova 3 (kortas 30 min åt bästa håll när han visar tendenser att behöva mindre sömn. Eventuellt skjuta hela luren bakåt?)
14.45-16.45 vaken 2
16.45-17.30 sova 45
17.30-20 vaken 2,5
20 sova natt 11h

vad tror ni? Just nu har han som vanligt apsvårt att komma till ro på kvällsluren. Tro om han är en kille som hellre är vaken lite längre på eftermiddagen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorpSara: Vad tror du om att lägga mittenluren kl. 11.30 och em luren kl. 16 eller 16.15 (och kanske då ha den 20 min)? Sen kapar du mittenluren med 30 senare vid behov. Min erfarenhet är att man vill ha 3 timmar innan natten (minst) och har han svårt att komma till ro kanske man skall ha bara 20 så kan du använda marginalkvartar?
Är han som du säger kvällspigg och morgon pigg så vill du nog behålla dina 3 timmar i mitten eller ? Och istället ha kortisar runt om kring... :-k

Anna&Viktor: En gång ingen gång. En femminutare kan man få om det behövs utan att det spräcker schemat. :wink: (kanske utan tutte nästa gång :D )

När man talar tidiga uppvak så får man en pangramsa som påminner om att det fortfarande är natt. Med upplysningston.
När man inte orkar höra mer jox och joller eller kagomål så ger man en väldigt bestämd, nästan arg lite punktsättande ramsa. (Har gjort detta med Tor några gånger. Pappa lyckas inte lika bra :wink: ) Då lägger han sig oftast ner och somnar om.
Det har hänt att när han vaknar så hör vi på ljudet att han är vänd på rygg och har inget täcke och vi vet av erfarenhet att det går att vända på honom, men måste ske i rätt ögonblick. Vänder snabt koncist och går ut, ingen solfjäder ingenting. Ramsar utanför. (typ som om han vänt sig själv :roll: ) Antingen på en gång han vaknar ihop med pangramsan eller när han ber om hjälp. Annars inte. Vi vet också att han numera kan somna om på rygg så då låter vi honom oftast vara.

I går natt var faktiskt första natten som Tor verkligen har låtit, pratat och gråtit en aning i sömnen :( . Höll bara i någon halv min eller så, men sov det gjorde han. Inget agerande från vår sida då. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorsMamma skrev:TorpSara: Vad tror du om att lägga mittenluren kl. 11.30 och em luren kl. 16 eller 16.15 (och kanske då ha den 20 min)? Sen kapar du mittenluren med 30 senare vid behov.
Middagsluren är redan ändrad så! :D
Hmm, men tror du att det funkar att natta honom för eftermiddagsluren redan efter 1,5 timme? Just nu vill han INTE sova efter två timmar, det har skitit sig hela veckan med kvällsluren... :(
indra

Inlägg av indra »

[quote="duggan"]Indra:hur går det med tänderna för Teo? Det var så lustigt att jag igår svarade dig på dina inlägg och idag börjar min killes tänder gorma.. :o
Jo tänderna syns ej än men det gör hans humör o alltid vid middagen :roll: , gråtattacker till o från. Verkar mycket känsligare nu, börjar gråta helt plöstligt :? .Har ej testat alvedon än för att i går blev han ledsen direkt efter maten.
Gjorde ett inlägg på mat o barnakropp i går. Han verkar vara lite mammigare kan det redan nu börja visa sig??
Hur har ni andra det med känsligheten hos era små?
/ :) indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

De där plötsliga gråt attackerna känner jag igen. Viktor kan vara hur glad som hellst och så vips börjar det spruta krokodiltårar och så kommer det ett illvrål. Han spänner hela kroppen, blir helt röd i ansiktet och håller armarna rakt ut åt sidorna. :mrgreen:
Lika plöttsligt går det sen över. Och då verkar han lika förvånad själv. :shock:
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"