magknip

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

OK :!:

När du lägger henne över axeln, lägg då båda hennes armar över, så att magen kommer precis på din axel, nästan så att hon tippar över. Håll ganska hårt åt med ena handen över ryggen, och buffa stadigt i lilla rumpan, samtidigt som du går.
Eller lägg henne plant, på t ex bordet på en filt, och sträck ut hennes ben. Passa på att massera fötterna lite, inbillar mig att det hjälper mot magknip :wink:
Men kämpa verkligen för att få ut raparna, annars ligger de där och lurar, och gör det svårt att äta trots att det säkert skulle gå i mer!
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

fantastiskt

Inlägg av fjällström »

En sån underbar dag :D
Har fått henne att rapa efter alla måltider utom en, och resultatet är övertygande: ingen rap :arrow: magknip
:arrow: En nöjd bebis har jag haft för första gången på två veckor :D
Hon har sovit två-timmars pass x 3 och därimellan varit vaken 1,5-2 timmar :wink: Har under vakenpassen försökt få i henne så mycket mat som möjligt, med gott resultat :D Känner mig så nöjd och glad :thumbsup:
Idag har det varit extra fantastiskt att vara mamma :!:

Tackar å Elins vägnar för alla rap-tips :!: En kpmbination av alla ideér har gett resultat :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Saara

Inlägg av Saara »

Va roligt! Och vilket fint namn på stora tjejen :wink:

Ska truga på dig ytterligare ett raptips! Båda mina var svårrapade men detta hade jag en viss framgång med.

Jag märkte att rapen kom lättare då jag ammade från vänster bröst och bebin låg på höger sida. Det lär ska ha att göra med magsäckens form och vart den svalda luften far. Då bebin ligger på höger sida och äter så samlas luften uppe i magsäcken och kommer lättare ut. Det är säkerligen individuellt men för oss verkade det stämma, för att få upp rapen då de legat på vänster sida var i stort sett omöjligt. Enda sättet var att låta dem ligga en stund på höger sida och sedan försöka rapa. Jag gjorde då så att då jag ammade från höger bröst så hade jag bebin att ligga på höger sida på en kudde under min högra arm. Lite bökigt men gick bra sen då vi hade tränat lite.

Hälsningar,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
fjällström
Kontakt:

underbart

Inlägg av fjällström »

Ett jättetack till AW och alla hjälpsamma mammor :D
Igår startade vi på allvar med SM och vi tycker redan oss kunna se resultat :wink: En tidigare skrikig och oftast missnöjd bebis är numera nöjd och belåten och orkar vara vaken och mysa med oss 1,5-2 timmar för att sen sova gott i ett par timmar :sleep: "Magknipen" eller överlevnadsångesten börjar ge med sig. Nu är det bara någon kort stund hon kan verka ha ont i lilla magen :wink: Nätterna har alltid fungerat bra för oss (med undantag för två nätter). Hon äter två gånger och jag tänker att hon får fortsätta med det ett tag till. Vill först att dagarna ska fungera bra innan jag tar bort ena nattmålet.

En liten fundering:
Hon börjar ofta böka i 45-minutersskarven. Det fungerar bra att vagna henne (dra några beslutsamma drag och sen småskaka i vagnen några gånger), men jag kan ju få gå tillbaka och vagna 5-10 gånger i skarven. Gör jag rätt som gör så :?: Vill inte fastna i nåt träsk :roll:
Sara 0507 och Elin 0702
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Vill bara kommentera: Mera mat är INTE alltid lösningen!
Ungen skall vara mätt - självklart.
Men vår pojke hade jättemycket magknip. Han har ätit med flaska hela tiden så vi vet exakt hur mycket. När han var två månader proppade vi i honom 140-170 ml/mål. Massor med magknip, luft i magen, trots att vi rapade honom. Han skrek efter mer mat, och fick, men inget blev bättre. Vår barnläkare förklarade: När man är så liten kan man inte skilja på magsmärta och hunger. Vi gick ned till 90 ml var tredje timme. Slut på problemen!
Nu äter han 190 ml vid 5 mål/dygn och det går bra, men nu är han ju större (äter Babyplus som mättar bättre.)
fjällström
Kontakt:

håller med

Inlägg av fjällström »

Hej Maltemamman :!:
Håller med dig om att mat kanske inte alltid är lösningen :roll: Men i vårt fall verkar det som att maten är lösningen eftersom hon blir rejält mätt och därefter kan sova ett par timmar. Tidigare åt hon en gång i timmen (ibland flera gånger) och lilla magen fick ju då aldrig vila :arrow: magknip.
Läste på en hemsida om kolik och alla symptom hade elin! Gul, vattning avföring som luktar syrligt, avföring efter varje mål mat, rejäla magsmärtor mm. Nu är alla de symptomen borta :D Jag tror att det är tack vare att hon blir så mätt och belåten att lilla magen hinner vila mellan målen.
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

vagna

Inlägg av fjällström »

Funderar hur mycket man ska vagna en tre-veckors... Idag har jag fått vagna minst 30 minuter i 45-minutersskarvarna + ca 20 minuter efter ytterligare 20 minuter :? Jag vagnar en kort stund och skakar några gånger, därefter går jag för att efter tre minuter upprepa samma procedur. Vill inte fastna i träsket.
Sara 0507 och Elin 0702
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

jag tycker inte att du är på väg mot träsket. :-) De minsta måste man vagna mer.
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Var son har ocksa haft kolik, och det ar inget kul alls :(
Jag borjade dricka fankalste aven Rooibos roda te (det anvander man i Sydafrika mot kolik), sedan slutade jag aven med mjolk produkter och anvande Minifom. Jag gav aven var son lite te innan amning. Koliken blev battre, men forsvann helt vid ca 3manaders alder.
Men han har fortfarande ganska kanslig mage, reagerade nar vi gav honom hostmedicin te x, fick jatteont o skrek.

Lycka till och hoppas det lindrar lite nagot av ovanstaende.
Storebror 061118
Lillebror 090426
fjällström
Kontakt:

tider

Inlägg av fjällström »

Det går lite si så där med SM :? Som det ser ut idag så vaknar lillan, äter och rapar. Sen tar hon inte bröstet mer hur jag än trugar och kämpar. Hon blir nästan medvetslös efter första portionen mat. Jag kan klä av henne och lägga henne på bordet och lilla ungen fortsätter sova :sleep:
Om jag då lägger henne i vagnen så vaknar hon ju efter 20 minuter...

De gånger hon går att hålla vaken så är hon pigg och glad. Men äter inget mer efter första rapen. När hon sen varit vaken en timma och jag bjuder andra bröstet blir det tvärstopp :arrow: hon blir jätteledsen/arg :?: När jag tar henne från bröstet blir hon nöjd igen. Lägger jag tillbaka henne vid bröstet kommer skriken igen :? Ska jag tolka detta som överlevnadsångest (har gjort som det står beskrivet i BB om de små som vägrar äta, men det fungerar inte) magknip eller övertrötthet :?: Lägger jag ner henne i vagnen somnar hon omgående för att sen vakna efter max en timma fast jag vagnar mycket :roll:

Försöker hålla 2-2 men det blir oftast 1-1 :?

Ska jag sluta titta på klockan och låta henne styra lite mer själv tills vidare :?:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"