Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

pytt! Inte.
indra

Inlägg av indra »

Torpsara- Tror att det nya schemat blir bättre med 3 lurar i stllet för 4 lurar. :D . Teo sover 15 timmar/dygn o nu känner jag att jag snart skall korta ner fm. o em, luren till 30 min
Ensamleken? Hur länge har ni era leksaker innan ni byter ut dom, verkar som han tröttnar efter en 4 dagar på leksakerna.. /indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorpSara,

Svarar snabbt här nu och mera senare i kväll.
7 morgon
9-9.45 lur 45 min
13-15.30 lur 2,5
17.45 lur 45 min
20 sova natt
Detta shemat är 30 min för lite sömn för en 4 mån. Orkar han sova 3 timmar mitt på dagen eller kanske 1,5 på förmiddagen?

Tror inte du skall ha problem att flytta 1,5 timmar tidigare på 1 bräde, ATTITYD så går allt :thumbsup:

Kanske vill du införa detta schemat med sommartiden i tanke? Då har du schemat på plats till nästa helg då den flyttas fram 1 timme.

Indra:
Jag har märkt att Tor tröttnar ibland på leksakerna. Anna har ju ett leksaks rotations schema i BB. Vet inte riktigt vart men det kanske du vill följa? Försöker ha en annorlunda "ny" leksak varje vecka. Som sedan vilar en tid och åter blir ny efter några veckor. :wink:
Kanske dags att införa "hemliga påsen" står också om i BB. Då är ju något lite jobbigare varje morgon, om man säger :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorsMamma skrev:TorpSara,

Svarar snabbt här nu och mera senare i kväll.
7 morgon
9-9.45 lur 45 min
13-15.30 lur 2,5
17.45 lur 45 min
20 sova natt
Detta shemat är 30 min för lite sömn för en 4 mån. Orkar han sova 3 timmar mitt på dagen eller kanske 1,5 på förmiddagen?

Kanske vill du införa detta schemat med sommartiden i tanke? Då har du schemat på plats till nästa helg då den flyttas fram 1 timme.
Jo, inga problem att sova tre mitt på dagen. Det gör han nu med om han får, vilket han får ibland. :D Han har lite i underkant nu också nämligen.
Tanken är att det nya schemat ska ha 3 mitt på dagen i en övergång, en kvart åt vart håll, men snart är han ju fem månader och då blir det 2,5 istället.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej allihopa!

Var ett tag sen jag var här sist, har börjat jobba lite smått så det har inte funnits så mycket tid.

Allt flyter på rätt så bra här, men :!: de tidiga mornarna fortsätter spöka, han vaknar 06 eller 07 och somnar inte om, alls. Morgon görs klockan 08 oavsett, ingen marginalkvart ens.
Vad göra? Känns som att vi har försökt allt.

Angående storlek så är han 8,5 kilo tung och 66 cm lång, eller han var det i alla fall på sin 5-månadersdag, känns som att han blivit tyngre sen dess.
indra

Inlägg av indra »

Känner mig helt matt, Teo vill ej äta middagsmaten med samma aptit som förrut, han är så ledsen o gråter vid middagsbordet :cry: , har varit det i 3 dagar nu, han "spottar" ut maten. Svärmor sa att han börja få sina framtänder att det var svullet., men jag känner inget ännu o så blir han arg när jag skall känna. Så kanske det är så?? kommer ej i håg om han matvägra när han fick dom nedersta tänderna. Någon som vet vad det kan vara??
Tors Mamma: jag har tyvärr ej den nya BB utan en äldre modell ( som min stora syster hade) så jag kan ej läsa kapitlet om ensamleken, men det står kanske liknande i den andra.Men har du ungefär 5- 6 st. leksaker som du sen byter ut helt efter 1 vecka? / 8-[ indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan

tänder

Inlägg av duggan »

hejsan Indra.
Min gosse var precis som din är nu när han fick sina två första tänder. jag vet inge kul alls, men han tyckte iaf att det var skönt att man strök på flytande alvedon innan matning och fullkornsskorpa, det var grejjer.
Ni får nog tyvärr härda ut för det låter som det är gaddar, och det kan ju ta ett par dagar.
Funkar flytande bättre? När min grannes barn fick tänder var det bara kylskåpskall mat (ävet matpure) som gällde, inget varmt. Du får prova dig fram. Lycka till nu!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
indra

Inlägg av indra »

Fortsätter det i morgon oxå så testar jag flytande alvedon, testar med kall mat i morgon, när du säger det så blev han väldigt glad i fullkornsskorpan jag gav han häromdan, måste vara tänder #-o . Skall ge han babymassage nu, sen bad, välling o hopp i säng :P .Tack duggan för tipsen :D /indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

ett litet tipps vid tandsprickning
aloclair (finns receptfritt på apotek och är eg mot blåsor i munnen - men rekomenderas även vid tandsprickning, skavsår av tandställning mm) funkar kanon på sonen och då lilla V fick sin första tand föregicks det av en hel kväll gnäll, lika nästa kväll men då kände jag en pigg och strök på aloclair sedan sov hon som ingenting... själv använt det då jag bet mig i läppen och det är kanon!!!
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Viktor åt också dåligt dagarna innan första tanden kikade fram. Varken puré, gröt eller bröstmjölk var gott. Nu har det kommit två sylvassa gaddar i nederkäken och aptiten är på topp! Han gillar att gnaga på skorpa och eska-bitringen är en favorit. Han har en vattenfylld bitgrej som man har i kylskåpet när den inte används, men den är tydligen inte lika bra.

Viktor verkar vara en lättviktare om man jämför med era bebisar. Vid 5 månader vägde han 7400 g och var 59 cm.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åter på banan. \:D/ För att skjuta vargen inför nyuppstyrda nätter så serverades MASSA mat igår. Lite ersättning erbjöds efter tuttvägran vid alla mål och det gick ner ca 1dl extra totalt. Ingen skillnad från annars, egentligen, eftersom vi ofta fyller upp med pumpmjölk på kvällsmålen... :roll: Men bra för mamman.
Han fick gröt klockan 18.30, ammning och lite ersättning. Till nattslurk fick han lite större flaska än vanligt med pumpmjölk och ersättning.
Nattades som 21.30 och 07.30 väckte jag en sött trynande gosse som INTE ville kliva upp... :shock:

Så lova att ALDRIG glömma attityden! Den gör underverk redan vid nattning! :thumbsup:

Och MÖRKLÄGG där de sover! :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

TorpSara: Vad skoj att du fick i honom all mat igår :!: Det om inte annat skjuter ju en och annan MATVARG =D> \:D/

Och som vanligt, ATTITYD 8) , jaaa man tror ibland att man har den för den försvann ju aldrig, eller hur var det.... :roll: :roll: (been there done that...)

En liten annekdot från Tors liv och schema trassel från 4 till 5 mån....

Tor sov dagtid vid 4 mån 45-2-45 och jag hade bestämt att när han blir 5 mån så blir schemat 45-1,5-45 för det skulle dessutom passa så bra med babysim på söndagar.
Läste på en tråd eller två där AW skrev att det är brukligt att den sista 45 luren blir 20 istället :shock: :shock:
Jaha, då kunde jag ju INTE dra ner till 1,5 för om jag lärt mig något med Tor så är det att han VILL vara en tvättäkta AnnaBebis :roll: :roll:
Så jag gjorde om schemat till 45-2-20 körde med ATTITYD och allt i över 1 vecka men tyckte aldrig att det ville sitta som smäcken :cry:
Rådfrågade Tors tvillingmamma, som är sååååå klok, och vars tvilling son följer varandra EXAKT (tack gode gud för dig NIAN :!: :heart: )
Hon berättade att förmiddags sovningarna hos dem var oftast mer åt 35-2-35 hållet nu :shock: :shock: (det är ju inte naturliga sömnpass :!: )
Tor som vanligt anklagade mig för att vara SABOTÖR :evil: och jag fick snällt foga mig :roll: :oops:
NU, sitter det som en smäck, han är överlycklig och jag är lugn :wink:

Med detta TorpSara vill jag bara säga att det kan vara så att lille Edward kan vilja kapa i förmiddagsluren eller eftermiddagsluren eller båda för den delen :lol: även om du har bestämt att det blir 1,5 på mitten och har ATTITYD hela vägen 8)
Försök att se tendenserna och följ i dansen :thumbsup:

Anna&Viktor: Jepp, har lagt det mesta i kylen men det är inte lika poppis som gamla gummi bitringen osv.. :lol:

En liten grov uppskattning på Tors info (har 6 mån koll snart...) är att han är ca. 70 cm lång och väger ca. 7,25 kg. Lång sparris mao. :lol:

Indra:
:arrow: Under rubriken " 3 och 4 mån" står om ensamlek.
:arrow: Under rubriken "sysselsättning" "bekymmer? sysselsättning" långt bak i boken står också...

Några utdrag...
fem - sex leksaker...
Hemliga Påsen - tygpåse eller papperspåse, ordenligt hopsnörpt där det finns intressanta saker (gardinringar, bakpensel, usla fotografier, kanske en muta i form av skorpa)

:arrow: Under rubriken " 3 och 4 mån" står om Sofia och hur hennes pappa roterar leksaker...
Han skiftar saker enligt principen tre gamla en ny; sex gamla, två nya. (nytt blir ett föremål när det varit ur bilden någon vecka)

LitenO6: Har du genomfört "morgon kuren" någon gång?

En del av de tidiga uppvaken kommer ju också att ge med sig iom sommar tid om en vecka :wink: Som du ser i min signatur tog det Tor MÅNGA veckor att gå från 12 timmars natt till diplomerad SS så det kan sitta i väldigt envist. :x
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Nu måste vi äta mat, och Tor ligger brevid på soffan och läser BB :shock: :roll: Han om någon kan denna boken utantill vill jag lova :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Hejsan alla!! Bitringarna ligger i kylskåpet, helt klart tänderna, i går bet han på sin gummianka i badet hela tiden, han biter på nappen till flaskan oxå :) .
Aloclair lätt intressant, är värt att pröva om det håller i sig. Han sover hela nätter inga problem där, men jag läste att BB-barn brukar inte ha några problem med det vid tänder :wink: .
Hittar det mesta i bb-boken men inte det om att växla leksaker, boken är från -83.Tack för hjälpen nu vaknar mini buddan :D ./ indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps. när Tor fick sina 2 första tänder gav jag honom en alvedon supp till natten för att han skulle sova extra gott. Funkade toppen :!: Gjorde det 5 kvällar i rad efter samtal med sköterska. Ds.
Tor 2006

Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

:!: Mattips :!:
Det var någon som efterfrågade mattips för ett tag sedan. Min syster tipsade mig om basmatiris. Gott, nyttigt och magen blir inte hård.
Koka ca 2 l vatten och 5 dl ris i en timme. Tillsätt mer vatten eftersom om det behövs. Det ska koka så att konsistensen blir härligt kladdig. Blanda i 2 dl olja för de extra kalorierna :)
Jag fryser in i muffinsformar och serverar en form ris + en form grönsak (broccoli, palsternacka, morot...) till lunch. Så småning om tänkte jag lägga till en muffinsform med kött, kyckling eller fisk.
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"