Hjalp var lille son att somna!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Popcorn

Hjalp var lille son att somna!

Inlägg av Popcorn »

Hej!

vi har en liten Axel som ar drygt tva manader gammal. Han har sedan han foddes haft valdigt svart for att sova, speciellt att somna. Just nu anvander han mig som "napp" dvs han ligger i var sang och jag ammar honom till somns varje kvall. Plus att jag gor det oftast aven dagtid, minst en gang/dag. Han har aven lite kolik (enligt lakare) som har blivit battre sedan jag slutat med mjolkprodukter o dricker fankals te. Men vi tror ocksa att han haft stark overlevnadsangest sedan han foddes, dels for att amningen inte kom igang forran efter en vecka.
Om han somnar efter att vi vaggat honom i famnen eller vid brostet och ska sedan lagga honom for att sova vaknar han upp i 9 fall av 10.
Han blir valdigt orolig pa kvallarna o skriker mycket for att han ar trott. Han blir aven gnallig pa dagarna da han blir for trott.
Han har nu borjat sova hyfsat bra nar vi ar ute o gar med honom i vagnen, men han kan aven dar vakna upp o skrika.
Vi har funderat pa om vi ska ta upp vagnen o borja vagna honom, ar det ratt metod for Axel? Varfor vi ej gjort det annu, ar att barnvagnsrummet ligger tre trappor ner, sa det ar ett ganska tungt jobb att bara vagnen upp o ner plus att han ej sovit sa dar superbra i vagnen som alla andra bebisar verkar gora....
Han ligger o sover pa rygg eller sidan oftast, men ibland lagger vi honom pa mage, speciellt pa dagar och han verkar da sova battre. Men vi har ej nagot larm annu. I vagnen ute ligger han alltid pa rygg, da annat lage ar svart nar han har overall pa sig.

Vi ar valdigt tacksamma for era goda rad o tips for att fa var lille son ur var sang och att han kan fa ro att somna in utan brostet i egen sang eller vagga.

Mvh,
Axels foraldrar
Axel ar fodd 061118
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Införskaffa snarast ett larm, tycker jag. Det bör man ha oavsett sovställning. Se förstasidan; man kan hyra eller köpa. Och se också Månadens krönika :!:

På Späda barn och små hittar du ett kompendium för Standardmodellen. Du skulle vinna kolossalt mycket på att införa den. Börja då som om han vore en månad, med sex timmars natt, och låt det vara så i två veckor, innan du fortsätter till åtta.

Det finns begagnade barnvagnar (flata, rymliga) att köpa billigt på nätet eller t o m här kanske (Barnasaker; du kan efterlysa). Det underlättar enormt att ha en separat inomhusvagn som kan stå där den står.

Vad gäller overallen kan du tänka om. Det är inte barnen som är till för kläderna utan tvärtom :!: I mindre bökig klädsel med varmt under och varmt över kan han sova på mage även ute, och det bekommer honom väl. Inte minst lilla magen / matsmältningsapparaten :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Glömde ju säga GRATTIS till lilla älsklingen :heart: :lol:
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Hej Anna!

tack sa jattemycket for ditt snabba svar!!! :D

Vi har varit lite inne pa detta sa det kandes skont att fa det bekraftat.
Vi ska nu skaffa larm och lasa pa mera och sedan satta igang, under en helg da vi bada ar hemma samtidigt.
Ska vi ha 15 timmars somn totalt pa dygnet?

Just nu har han gnallt hela kvallen och det verkar som att han har kramper i magen... :(

mvh,
Axels foraldrar
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Sikta på 16 tim/dygn. (Finns i SHN-introduktionen Verktygslådan :wink: )
Popcorn

Hjalp var lille son att somna

Inlägg av Popcorn »

hej igen!

jag skrev for nagra veckor sedan och fick da tacksamt svar fran Anna W om att vi skulle borja med standardmodellen pa var lille son, men sedan blev han sjuk och min man har varit ute o rest i jobb, sa vi har annu ej satt igang....

Men nu kanner vi att vi maste verkligen fa en andring pa sovrutinerna, eftersom han fortfarande endast vill o kan ammas till somns, vilket medfor att jag alltid maste ligga o sova med honom bade dagar o natter. Plus att hans nattsomn blivit annu samre nu, han sover tva timmar i stoten sedan vill han ammas igen, kan inte somna om sjalv.
Vi, hans foraldrar maste fa lite egen tid, plus vi maste lara honom skilja pa somn och mat, nu kopplar stackarn ihop de sakerna.
Sa denna helg har vi tankt att borja med standardmodellen och behover nu lite rad och peppning!

-Han ar nu 3,5manad, ar det fortfarande ok att infora standardmodellen med 6timmars natt?
Kommer han klara 6timmar i ett svep, eftersom han nu ar van vid att ammas varannan timme pa natten...??

-Ska vi kora endast vagning? eller buffning o vagning?
-Ramsa har vi ocksa tankt infora, ar det ratt tankt?

-Han ater daligt pa dagarna, aldrig fran bada brosten efter varandra. Jag forsoker truga med mer mat, men det slutar oftast med att han kraks :(
Funkar det da pa natten utan mat?

-Nar man vagnar till natten, ska man vara i ett eget rum med honom, eller kan man vara i te x vart sovrum?
Ska man sedan ha dorren pa glant nar han forhoppningsvis :) lugnat sig och sedan ga in direkt o vagna nar han borjar protestera?

Jag har gjort ett schema utifran hans ungefarliga tider i nulaget:

7-8 vaken, mat (7-8)
8-9.30 sova
9.30-11 vaken, mat (10-11)
11-13.30 sova (pa promenad ute)
13.30-15 vaken mat (14-15)
15-16.30 sova
16.30-19 vaken, mat (18-19)
19-20 sova
20-22 vaken, nattslurk, kan man aven ge mat en gang har?
22-04 natt
04-04.30 mat
04.30-7 sova

Vill jattegarna ha synpunkter pa detta schema! Har vi tankt ratt? ska vi andra pa nagot?

Tacksam for svar o synpunkter sa allt ar under kontroll tills helgen :)

/Susanne

Mamma till Axel fodd 061118
TorpSara

Re: Hjalp var lille son att somna

Inlägg av TorpSara »

-Han ar nu 3,5manad, ar det fortfarande ok att infora standardmodellen med 6timmars natt?
Kommer han klara 6timmar i ett svep, eftersom han nu ar van vid att ammas varannan timme pa natten...??
Absolut. Han har låg ämnesomsättning på natten. Som alla däggdjursungar har efter ett par månader. Vana är inte samma som behov.
-Ska vi kora endast vagning? eller buffning o vagning?
-Ramsa har vi ocksa tankt infora, ar det ratt tankt?
Vagning räcker. Vagn inne. Gärna en stor flatbottnad. Gärna på mage, men med larm. Rygg går också, vi har en ryggsovare, men de sover bättre på mage.
Smyg in ramsan, det är jättebra.
-Han ater daligt pa dagarna, aldrig fran bada brosten efter varandra. Jag forsoker truga med mer mat, men det slutar oftast med att han kraks :(
Funkar det da pa natten utan mat?
Så klart han gör, han tankar ju på natten! :-) Du ska bjuda bröst 1 först och sen låta honom vila i kanske 20 minuter innan du ger desserten. Precis som när vi vuxna äter en trerätters så får man ju paus i mellan! :D Alltså, bröst ett x 2, och sen blöjbyte/lek på filt och sen bjuder du bröst 2. Aptiten kommer när nätterna blir bättre, var beredd på det.
Nar man vagnar till natten, ska man vara i ett eget rum med honom, eller kan man vara i te x vart sovrum?
Som ni vill. Huvudsaken är att han inte ser er, utan får lugn och ro. Häng något för vagnen så han får mörkt. Helt mörkt.
Ska man sedan ha dorren pa glant nar han forhoppningsvis :) lugnat sig och sedan ga in direkt o vagna nar han borjar protestera?

Japp. Speciellt nu i början, men sen ska ni backa mer och mer!
Jag har gjort ett schema utifran hans ungefarliga tider i nulaget:

7-8 vaken, mat (7-8)
8-9.30 sova
9.30-11 vaken, mat (10-11)
11-13.30 sova (pa promenad ute)
13.30-15 vaken mat (14-15)
15-16.30 sova
16.30-19 vaken, mat (18-19)
19-20 sova
20-22 vaken, nattslurk, kan man aven ge mat en gang har?
22-04 natt
04-04.30 mat
04.30-7 sova
Det är bättre att äta när man nyss har vaknat, inte tvärtom! Speciellt inte för små herrar som har svårt att skilja på mat och sömn. 8) :wink: Så du matar direkt efter han vaknar istället, utom sista nattslurken. Sen ska han palla att vara vaken i två timmar nu när han är så stor. Han är trött nu när han är vaken och snuttar halva nätterna men det ska han ju inte vara sen.
1,5 på morgonen och sen 2 timmar bör du sikta på tycker jag. 2-3 sist på kvällen.
En-timmes sovpass är rätt trixiga för de flesta, sikta på 45, 1,5 eller 2 timmar istället. Han ska få ihop 15-15,5 timmar totalt sett över dygnet, och helst ska du ha 10-12 av dem på natten. Det kan han nu, även om du får ta det i etapper med ett nattmål vid 4-5.

Ställ gärna fler frågor om du undrar, och kika för all del in på "späda barn och små" där vi standardmodellare tenderar att hänga... :D Lycka till![/quote]
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Supertack!! for ditt svar! :D

Du har ratt i att vana inte ar detsamma som behov...maste bara peppa oss sjalva att vi ska klara detta ihop med Axel.

Jag ska kolla over schemat och sedan kollar jag av med dig igen, hoppas ok.
Men vi borjar med 6timmars natt som om han vore en manad i 2veckor som Annna W radde oss, eller hur?
Tror aldrig vi har modet o orken att kora pa 10 timmars natt pa en gang...6timmar sammanhangande somn for oss later som rena semestern :) mot hur vi har det nu :(

Tack for tipsen angaende maten, ska kora pa det sattet redan idag!

Vi kommer sakerligen hora av oss mera med fragor o behov av peppning....

Jag aterkommer med schema!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi finns här med stöd! Tycker absolut att ni ska förlänga nätterna etappvis, finns inget skäl till något annat!
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Kod: Markera allt

Nu har jag andrat lite i schemat, sa det ser ut sa har:
7.30-8.30 vaken (ata 7.30)
8.30-10.00 sova 1,5h
10.00-11.30 vaken (ata 10.00)
11.30-13.30sova 2h
13.30-15.00 vaken (ata 13.30)
15.00-16.30 sova 1,5h
16.30-18.30 vaken (ata 16.30)
18.30-19.15 sova 45min
19.15-22.00 vaken (19.30 ata plus nattslurk)
22.00-04.00 natt 6h
04.00-04.30 ata
4.30-7.30 sova 3h

Kanns jattesvart att fa till mattiderna ihop med schemat :? 
Hur jag an andrar blir det inte riktigt bra...vill valdigt garna forsoka ha kvar 2timmars sovtiden med borjan runt 11tiden eftersom den sitter idag (typ den enda sovtid som vi fatt rutin pa genom langa promenader varje dag).

Vill garna fa synpunkter o hjalp igen med schemat!
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Nu har jag andrat lite i schemat, sa det ser ut sa har:
8.30-10.00 sova 1,5h
11.30-13.30sova 2h
15.00-16.30 sova 1,5h
18.30-19.15 sova 45min
22.00-04.00 natt 6h
04.00-04.30 ata
4.30-7.30 sova 3h

Kanns jattesvart att fa till mattiderna ihop med schemat :?
Hur jag an andrar blir det inte riktigt bra...vill valdigt garna forsoka ha kvar 2timmars sovtiden med borjan runt 11tiden eftersom den sitter idag (typ den enda sovtid som vi fatt rutin pa genom langa promenader varje dag).

Vill garna fa synpunkter o hjalp igen med schemat sa snabbt som mojligt eftersom vi tankt borja imorgon!

Visst borjar man pa kvallen?
Eller ska man borja pa morgonen och folja schemat under dagen?

Tacksam for snabbt svar!

/Susanne
Mamma till Axel fodd 061118
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

axl skrev:Nu har jag andrat lite i schemat, sa det ser ut sa har:
8.30-10.00 sova 1,5h
11.30-13.30sova 2h
15.00-16.30 sova 1,5h
18.30-19.15 sova 45min
22.00-04.00 natt 6h
04.00-04.30 ata
4.30-7.30 sova 3h
Det blir lite många och korta pass. Är 11-luren stenhelig? Det borde vara möjligt att skjuta på den tror jag, speciellt om ni fortsätter med promenaderna.
Tro om vi skulle göra så här:

OM 11 luren är helig så tror jag att ni får starta dagen en timme tidigare och lägga en timme tidigare för att få ordning och reda på passen. :D Det är ju lite andra förutsättningar nu när han är en äldre ung man än Annas exempel. :lol:

7.30 Mål1
9 sova 1,5
10.30-12.30 Mål2
12.30-15.00 sova 2,5
15-17 Mål3
17 sova 1,5
19.30 Mål 4+ nattslurk vid 21
(21. 30)-22 nattis
Annag

Inlägg av Annag »

Hejsan TorpSara!

:?: Jag såg att du skrev att bäbisar skall äta efter det att de vaknar istället för innan. VARFÖR? :?: Så gjorde jag i början, men ändrade sedan i tron att han kanske sover bättre om han äter och är mätt innan han somnar. Man vet ju själv hur trött man kan bli efter maten. Jag har lite svårt att få honom att sova långluren 2 tim

Mitt schema för lillen som är 8½ månad.
6-7 vaknar
7:00 ammar
8:30 gröt
9:00 sova 20 min
11:30 lunch
13:00 sova 2 timmar (har aldrig hänt)
15:00 mellanmål (välling, macka eller annat gott)
17-18 middag (med familjen)
18:40 nattslurk
19:00 sova

Hur tycker du att schemat ser ut?? Borde jag försöka med att byta lurarna med varandra. Vi också säga att han vaknar gärna efter 30, 40 min och skriker, på långluren. Jag solfjädrar med det är inte alltid som han somnar om.
Vi har inga problem med insomning på kvällen och han sover från 7 till 6:15 oftast. Vi har inte lyckats få honom att sova tills klockan ringer kl 7. Helt omöjligt!!!

Undrar med detta inlägga om man kan få lite goda råd? :D

Tackar i förhand

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, just idet här fallet bara! Lille Axel hade som vana att sova vid tutten, och det mönstret bör man ju bryta så tydligt som möjligt! :D När man är så stor som åtta månader så behövs det ju inte längre!

Nej, jag tror att det är bra att ha den långa luren senare, eftersom det är morgonluren som faller bort nästa gång.
Kan ni förlänga den tidiga till 45 istället kanske?

Sömnskarvar ÄR vanliga. Tar inte ramsan alls? Du borde nog trafikera så lite som möjligt.
Han börjar precis bli på gränsen till att minska sömnbehovet nu, så skär 30-45 minuter där det känns som bäst så kanske allt sätter ordentligt.
Annag

Inlägg av Annag »

TorpSara skrev: Han börjar precis bli på gränsen till att minska sömnbehovet nu, så skär 30-45 minuter där det känns som bäst så kanske allt sätter ordentligt.
Jag är inte hundra på vad du menar. :oops:

Förr så sov han 3 ggr, men jag orkar inte kämpa med sista luren. Grejen är den att han är trött och behöver egentligen sova 3ggr. Idag lät jag honom sova tills han vaknade på 20 min luren. Han sov i 40 min. Sedan sov han i vagnen då vi var i stan på långluren. Han sov 60 min och somnade inte om. När han väl har vaknar så somnar han inte om. Efter det så märkte jag att han var trött (då han skulle sova på gamla schemat) så jag la honom i sängen. Vilda protester efter en stund. Så jag gick ut med vagnen och han somnade på 5min. Skulle sova i 20 men sover fortfarande. Han är väldigt lättväckt så om han inte vaknar när jag tar in vagnen (efter 20 min) och öppnar åkpåsen och jackan, då kan det inte vara dags för honom att vakna?!. Men han vaknar nog snart. Han har varit mycket trött på sista tiden. :?

Tack för råd! Jag tror att jag bara skall låta honom sova 2 gg/dag och de gångerna sover han tills han vaknar. Är han extra trött så kan han få sova en tredje gång. Jag orkar inte stressa mer med att få honom att sova längre. Han sover väl så länge han behöver. Eller?!?! Det kan väl inte vara så att alla bebisar sover till det han mamman väcker dem. Bara för att jag bestämmt att han skall sova i 90 min så kan det väl inte betyda att han behöver det varje dag. Har jag fel?!?!

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"