Panik igen!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
UlleRE

Panik igen!

Inlägg av UlleRE »

Hej allihopa!
Jag är ny här på forumet och hittade hit av en slump då jag förbrilt sökt efter positiva förlossningsberättelser och efter mycket sökande på Google hamnade här.

Jag väntar mitt andra barn i början av maj och har under 2,5 år, sedan min dotter föddes, kämpat med min förlossningsrädsla. Har gått på förlossningssamtal innan jag blev gravid men ingen inom MVC har någonsin nämnt profylaxen. Men så läste jag flera av förlossningsberättelserna under profylaxberättelser här på sidan och kände att det faktiskt fanns hopp om att få en förlossning med närvaro och glädje trots allt.

Har fått massor av hjälp härifrån att komma igång med profylaxövningar och jag tränar på men nu är det bara 7 veckor kvar till BF och jag känner paniken igen.
Hur får man den snabba andningen att fungera!?!!!
Ibland funkar det jätte bra ibland känns det som jag ska kvävas, ibland som om jag ska sprängas. Och ju mer stressad jag blir dessto sämre går förstås träningen.

Nu känns det bara som om det aldrig kommer att gå och att jag kommer att få uppleva samma förlossning som förra gången. Helt utan kontroll och närvaro. Hjälp!!!

Varma hälsningar
Ulrica
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fokusera på utandningen. Det är utandningen som ger avslappningen, och det är avslappningen som är nyckeln. Du ska andas UT inte in, om du förstår vad jag menar? In andas man automatiskt om man andas ut. Det man gör när man spänner sig är att mamn håller andan, och vice versa.

Personligen tränade jag pisslite, men det gick av sig själv. Jag tyckte att det viktigaste var att vara påläst, så att jag hade koll på vad som hände med oc i mig. Då blir man inte rädd, och kan slappna av.

Höftrull och höftpressen var UNDERBAR, men det var tröttsamt för sambon... :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej UlleRE!

Jag håller med TorpSara. Ta det lugnt, det kommer funka när det är skarpt läge.

Ujuj, vad jag misstrodde min förmåga första förlossningen med profylax. Jag vågade aldrig lita på att det skulle funka men blev peppad att träna vidare av darlingen. Han fick stå för övertygelsen de sista veckorna. Är det gravidhormonerna? :lol: Men det funkade hur bra som helst när det gällde. Eftersom jag antar att den långsammare andningen är ok så trimmar du din automatik oavsett. Tappa inte hoppet och tron, det går!

Precis som med bebisar mår de och andningen sämre av överkoncentration, haha! När förlossningen väl drar igång hinner man inte tänka bara på tekninken vilket jag tror är bra.

Har du någon som kan hålla din hoppets låga uppe när du lägger ner? Ett stabilt stöd är det bästa för pessgrodor som du och jag. :wink:

Kram Jannika
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Lugn nu. Lugn.
Du vet att du gärna får ringa mig igen :!:
Har du kollat om det fanns någon kurs i Kalmar?
Det kan absolut vara idé att du går det ifall det finns möjlighet!

Klart detta kommer att gå bra!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej UllaRE,

Läs gärna denna tråden också om du inte redan har gjort det. Den är bra :!: :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10910

Lycka till med träningen. Lättandningen är svårast att öva men kan avslöja att den var lättast att göra när det gällde för då hade jag inget val. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
UlleRE

Inlägg av UlleRE »

Tusen tack för alla kloka svar och pepping!!
Någonstans längst där inne så tror och hoppas jag intensivt att det ska fungera när det väl gäller. Känns skönt att höra att ni upplevt att det är annorlunda när det väl drar igång.

Anna, det fanns ingen kurs i Kalmar förrän i maj och då är det lite sent. Är verkligen besviken på min barnmorska som inte nämnt att det gick flera profylaxkurser under hösten. Detta trots att jag har gått på samtal hos henne under nästan ett år. Det borde väl ändå vara deras skyldighet att upplysa om vilka möjligheter man har för att påverka sin förlossning!?! :evil:
Kommer troligen vilja ringa till dig igen när det börjar närma sig på riktigt. Du är en pärla som ställer upp med coaching!

Troligen är det som du säger Jannika, att när jag inte riktigt får kläm på andningen så överkoncentrerar jag mig och då går det inte alls.

Men jag tränar på och läser Anna Wilsbys bok fram och baklänges och hoppas på det bästa! :)
Nu börjar jag ju verkligen längta efter den lilla krabaten!!
Den här gången vet man ju iallafall vad man får för jobbet!!!

Kramar Ulrica
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"