för tidigt född

Skriv svar
Linnsan-06

för tidigt född

Inlägg av Linnsan-06 »

Hej!

Vill bara berömma denna underbara sova hela natten metoden för det har fungerat så bra för vårat underbara troll...

Hon har alltid sovit bra på natten sedan hon föddes,men när man räknar per dygn har det inte varit tillräckligt, så vi började med SHN-kuren i slutet på oktober -o6.

Min fråga: Hur många timmar/dygn bör Linn sova då hon är för tidigt född? Skall man följa den riktiga åldern eller den korrigerade åldern när det gäller sömn. Min känsla är att följa den riktiga åldern, 1år men.....

Hon är född i vecka 26+3 (19/2 -06) och är alltså 3,5 månader för tidigt född och det märks genom att hon inte vill sova så mycket på dagen som vi har bestämt (fm:45 min, em:45 min och därimellan försöker jag somna henne vid 12) fm och em har fungerat bra tills nyligen medans lunchen har varit varierande men nu fungerar inget tillfredställande. Under natten sover hon mellan 19-07 och det fungerar utmärkt.

Nuförtiden är det sällan som hon håller sig helt pigg och glad till 19 (börjar bli trött vid 17)då hon skall sova. Jag vill få en ändring och lite struktur i dagen. snälla lite tips hade varit härligt att få då jag prövat alla möjliga tider under dagen. Just nu får hon vara vaken tills hon blir trött och då läggs hon i sin vagn och sover gott i ca 1 timme, sedan varierar det med sömn under eftermiddagen.

:lol: hoppas på många tips och idéer
mamma till Linn,19/2 -06 + Ella, 13/3 -08 båda gångerna i havandeskapsförgiftning.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Hej

Min dotter är också för tidigt född, 10 veckor ( 2.5 månad) Vi kurade henne då hon var 5 månader korrigerad ålder. Jag har alltid gått på hennes korrigerade ålder när vi har gjort schema, fram till hon var ca 10 månader.

Nu är ju er dotter snart ett år, och då skulle jag precis som du börja snegla på den verkliga åldern istället. Du känner säker själv ungefär hur mycket hon har kommit ikapp...

En ettåring behöver ca 13.5 timmar sömn/dygn. Nu är ju ni antagligen i brytpunkten mellan en och två lurar. Vi bytte till en lur när Vega var dryga året. Då hade hon strulat länge med tidiga mornar, vilka förvann omgående med en lång lur mitt på dagen.

Om ni har 12 timmar natt kan ni ju lägga en lur på 1.5 timme mitt på dagen.
Tex natt 19.07 och lur 12-13.30 ( med marginalkvartar åt båda hållen vid behov)

Före vår schemaändring till en lur/dag sov Vega
Natt 19-07
Sova 10-11.30
Sova 15.30-15.50

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Linnsan-06

Inlägg av Linnsan-06 »

Hej

Tack för tipset, skönt att få höra att man är på rätt väg, ialla fall i tankarna... :lol:

det är nog som du säger att hon behöver en lång middagssömn istället. Hon blir helt hysterisk och vägrar att sova när jag lägger henne på morgonen och det har alltid fungerat förut och varit den tidpunkt som hon sovit bäst under dagen.

Men det är tur att min ängel utvecklas så jag får vakna till liv och tänka till.....det är inte alltid lätt att se i vilken utveckling hon är i och vilken man skall räkna som den korr.åldern eller verklig ålder. Vi har oftast gjort det lätt för oss och räknar henne som 9 månaders fast hon är 12. Det här med sömnen förbryllade mig men nu vet jag vad jag skall göra....

Härligt att höra om din tjej som är för tidigt född... :D

hälsningar Sandra och LInn
mamma till Linn,19/2 -06 + Ella, 13/3 -08 båda gångerna i havandeskapsförgiftning.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"