Lite morgontrassel

Skriv svar
Sommar

Lite morgontrassel

Inlägg av Sommar »

Ja det kanske bara är tänderna vad vet jag, men måste bara kolla om jag gör rätt här...
Senaste veckan har Annie vaknat runt 06 och gnölat och bökat, möjligtvis somnat om någon stund, fram till god morgon med väckarklocka kl 06:45. Jätteglad då när vi kommer in, hej hej upp upp lampa lampa osv :heart:

jag har pangramsat vid första pipet, sen somnar jag om av och till och vet egentligen inte så mycket om vad hon har för sig därinne i spjälisen, pappan sover som klubbad hela tiden :sleep: :lol: (Någon som känner igen det?).
Sen som sagt glad godmorgon när väckarklockan ringer. Det jag funderar på är om hon kanske somnar om och sen vaknar igen, då har jag inte ramsat eftersom jag inte vet om så är fallet (blev kanske snurrigt det där) och det borde jag kanske ha gjort? Bör jag hålla mig vaken, är ju sååå trött vid den där tiden :wink: för att kunna ramsa igen? Förstår ni hur jag menar nu? #-o

Sen skriker hon rätt ut ibland på nätterna, men då är hon inte vaken, maken kollade i natt... Drömmer hon mkt nu tror ni? Hon är 16 mån strax.

Tack på förhand!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Emma!

Jag känner igen mig, sådär har Olle också gjort då och då. Jag har låtit honom ta hand om det själv, ingen pangramsa alls, utan ramsat om han blivit ledsen. Han har nästan alltid somnat om själv efter en stunds bökande och sedan har vi fått väcka honom på morgonen. Så jag skulle låta henne ta hand om det själv och endast ramsa om hon verkligen behöver din hjälp. Det där med snarkande sambo känner jag igen :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack Elle!!! Då struntar jag i henne imorgon bitti :wink:
Lustigt, skrev just i din tråd om BB dagis och tackade för senast du hjälpte oss, och så är det du som rusar till undsättning nu med!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Elle

Inlägg av Elle »

:D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sommar

Inlägg av Sommar »

Ignorerade damen i morse, vaknade själv av hennes väckarklocka 06:45, och hon med!
Tack Elle!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej igen!
Den här morgonfnurran tenderar att förtsätta, så nu behöver jag verkligen hjälp! Kan det vara 18 mån ångest som kommit lite tidigt?

Nästan varje natt runt 04,05,06 ca så vaknar Annie och skriker, ibland arg men oftast ledsen.
Jag ramsar, men hon fortsätter nästan alltid skrika, när hon hållit på några min till så har jag ramsat igen ibland, ibland inte. I natt höll hon på från och till från 0350 till 0520, då somnade hon om och vi fick väcka henne på morgonen, hon vaknade inte av sin väckarklocka ens..
Det har aldrig varit så här förut så jag fattar ingenting :? Ska vi bara låta henne skrika efter första ramsan, eller ska vi ramsa igen som jag gjort, eller bara vid nya uppvak?

Har läst i baranaboken om 18 månaders ångesten, och där skriver ju Anna att man ska akta sig för att gå in så det har vi inte gjort, utan bara ramsat. Men eftersom det inte ger sig, utan snarare blivit lite värre så undrar jag vad vi gör för fel.

Vi ska åka till fjällen nästa helg, och det känns ju inte så kul om det är så här då... Vi kommer ju väcka hela huset :?

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Sommar!

Först undrar jag om begreppen blivit lite fel; är det förtrots du menar när du talar om 18-månadersångest? Och ifall det är det finns det mera skriver här på forumet än i BB om just detta, sök på "förtrots" så hittar du en hel del :D

Sen till vargtimmen. Det stämmer att man ska ingripa så lite som möjligt under uppvak just då, eftersom det övergripande budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Men visst är det jobbigt med gråtande barn. Och för att bryta detta mönster skulle jag använda solfjädern. Först en ramsa, en glad och hurtig och klämkäck sådan. Sedan avvakta. Om gråten stegras och blir ledsen, gå in och lägg tillrätt samt avsluta med solfjäder tills kroppen blir lugn. Ut med ramsa. Avvakta igen. Upprepa vid behov. Detta är alltså till för att bryta mönstret, det får inte bli någon vana att gå in och solfjädra under vargtimmen. Se det som en liten vargtimmesminikur :lol:

Lycka till och återkom gärna med rapport :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack för svar!

I natt har hon hållit oss vakna mellan 0140-0315, alltså inte vargtimman... Ska jag agera på samma sätt mitt i natten som du föreslog att vi skulle i vargtimman? Det hörs på hennes skrik att det enda hon egentligen vill är att sova...
Ja jag menar antagligen förtrots..

Tack igen! Nu ska jag iväg till jobbet, ska försöka hålla mig vaken hela dagen :?

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja visst kan ni använda solfjädern trots att det inte är under vargtimmen :!: Minns bara att den är till för att bryta detta mönster. Får inte bli någon vana. Backa efterhand, som en liten minikur :wink:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack igen!
Alltså: Om hon vaknar och frågar i natt: först glad och hurtig ramsa, om hon skriker upp sig ändå, in och solfjädra henne lugn, när hon är lugn ramsar jag mig ut. Om hon inte lugnar sig då, upprepar jag proceduren då? Du säger att jag ska backa efter hand, menar du då att jag ska solfjädra första natten sen backa andra, typ som buffningen vid en kur? Eller backa redan första natten och bara ramsa efter första solfjädern? Känner att jag behöver ordentligt med kött på benen nu inför natten...
En sak till som jag funderat på, vi har alltid haft Annies sovrumsdörr stängd på nätterna för att inte katten ska gå in, borde vi försöka ha den öppen så hon får in en strimma ljus från hallen?

Och så en sista fråga, är det dumt att åka på semester till fjället när läget är som detta? Vi vill ju så gärna åka... Hon kommer få eget rum på semestern.

Tack igen! Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Sommar

Inlägg av Sommar »

Bör jag ge henne bekräftelseramsa? Det har hon aldrig fått, hon är inte kurad.
Bara en tanke..
Mamma till Annie 051020
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Oj oj detta såg jag för sent! Min underrättelser strular så jag visste inte att du bett om hjälp igår kväll. Jag hoppas innerligt att natten inte blev kaos :roll:

Med solfjäderminikur :lol: menar jag precis som med buffningen vid en riktig kur. Först glad ramsa, sedan avvakta liten stund (men ej så länge att hon blir helt ifrån sig), gå in och lugna med solfjädern vid behov och ut med ramsa. Sedan upprepa proceduren om det behövs. Och på nytt och på nytt tills hon anser sig ha fått betryggande svar och somnar om. Nästa natt kan ni använda solfjädern vid uppvak, men inte som påminnelse. Ramsan ska då ta över. Och tredje natten är solfjäder bara absolut kristilldelning.

Känner ni att ramsan överlag "tar"? Om ni upplever att den fungerar behöver ni inte bekräfta. Att börja bekräfta på nytt med säkra sovare brukar vara aktuellt om ramsan av en eller annan orsak inte alls tycks gå fram till barnet. När dialogen inte alls existerar längre om du förstår :wink:

Om ni alltid haft dörren stängd tidigare ser jag ingen orsak till att börja ha den öppen nu. Om lampan är tänd i hallen brukar ändå en strimma ljus leta sig in vid golvet.

Sedan er resa. Jag tycker visst ni kan åka. Det gäller bara att upprätthålla den totala attityden av självklarhet. Om inte ni ifrågasätter nattsömnen gör inte barnet det heller :!: :D

Kram :D
Sommar

Inlägg av Sommar »

Tack tack tack :heart:

Nu känner jag att jag vet hur vi ska bete oss!

Men vet du! Helt plötsligt så sov hon hela natten som en stock och vaknade av väckarklockan! Hörde några grymt ett par gånger bara men behövde inte ingripa, tror inte hon var vaken! Så det har inte varit kaos alls i natt, mera bara :sleep: Och jag som var superladdad, ha ha! Hoppas detta nu håller i sig, annars vet jag ju hur vi ska göra!

Attityden ska sitta som berget hela semestern!

Hoppas jag slipper återkomma ang detta, annars vet jag ju var du och alla andra finns!

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Så det har inte varit kaos alls i natt, mera bara :sleep: Och jag som var superladdad, ha ha!
Jojo där ser man vad attityden kan åstadkomma :wink: Superba nyheter, bara att vara lika laddad ikväll så hoppas vi att nattsömnen är funnen igen för alla parter :thumbsup:

Kram och trevlig resa :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"