Åh, men du kan väl motivera dig!annawahlgren skrev: Har du spikat schematDet kan man verkligen egentligen bara göra själv. Jag tisslar ändå om att jag tycker det kanske är lite långt mellan morgonen och första luren, och lite tätt mellan sista luren och kvällen. Men jag säger det inte högt
![]()
4½ månad och nätterna funkar INTE (långt)
-
TorpSara
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det klassiska är att man efter tolv timmars natt är förvånansvärt icke-hungrig och förvånansvärt stuptrött redan efter en timme eller en och en halv.
Här tisslar jag om lilla minsta barnbarnets schema, men säg ingenting :-$ Hon blir fyra månader den 20 februari.
8 morgon, mat, ensamlek
9 - 9.45 lur
12 - 14.30 / 15 middagslur
17.30 - 18.15 lur
9 sova natt 11 timmar.
Kan också tissla om att hon KRYPER
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
TorpSara
Man kommer ju så långt här i världen med lite uppriktigt smicker!
Tackar hjärtligast.
Morgonaptitens skralhet är jag full av erfarenhet av, men morgontröttheten har han växt ifrån, märkligt nog.
Nog med kapning
Finns det någon tummregel på hur länge man kan tyckas ska vara vaken innan mörka natten? Om man måste kasta in 20 minuter, är det risk att den stör nattsömnen om den kommer för tätt inpå?
Tackar hjärtligast.
Finns det någon tummregel på hur länge man kan tyckas ska vara vaken innan mörka natten? Om man måste kasta in 20 minuter, är det risk att den stör nattsömnen om den kommer för tätt inpå?
-
annawahlgren
-
Gäst
Hej!
Trycker i så mycket mat jag vågar (hon bits som sagt) och det verkar gå bättre. Gröten går så sakteliga ner men det tar vääääldigt lång tid. Verkar ganska gott fortfarande. Vi har avsatt nästa helg som mål för hela nätter. Då bör hon hunnit börja med större grötportioner och det är inga besök eller så inplanerade. Dock sov hon 22-04 i natt och hade nog kunnat somna om men jag ville inte ändra mig mitt i så tog upp och ammade.
Åt med god aptit men inte glupande ...
Ett justerat schema ser mer ut såhär:
07.15 morgon
09.15-10.00 sova
12.15-14.15 sova
16.15-17.00 sova
18 gröt + mjölk, skötning, mjölk, saga och bus med storebror
19 sista slurk när storebror lagt sig, skratt och direkt i säng
Tack för tisslande tips
Hon verkar piggare på morgonen än på eftermiddagen och hon verkar kunna somna OK på kvällen trots sen vila. Men att vakna 17 är nog bättre. Så hinner pappa få lite tid med henne också.
Kryper gör hon väl inte direkt men förflyttar sig på något sätt från lekmattan.
Igår hamnade hon helt utanför och låg nöjd och kikade på mig från det iskalla köksgolvet (har ett dubbelvikt täcke under lekmattan men det var inte mycket till hjälp!).
Hon är mer sitt vanliga glada jag nu när hon får mer mat igen och jag bugar och tackar för råden!
Trycker i så mycket mat jag vågar (hon bits som sagt) och det verkar gå bättre. Gröten går så sakteliga ner men det tar vääääldigt lång tid. Verkar ganska gott fortfarande. Vi har avsatt nästa helg som mål för hela nätter. Då bör hon hunnit börja med större grötportioner och det är inga besök eller så inplanerade. Dock sov hon 22-04 i natt och hade nog kunnat somna om men jag ville inte ändra mig mitt i så tog upp och ammade.
Ett justerat schema ser mer ut såhär:
07.15 morgon
09.15-10.00 sova
12.15-14.15 sova
16.15-17.00 sova
18 gröt + mjölk, skötning, mjölk, saga och bus med storebror
19 sista slurk när storebror lagt sig, skratt och direkt i säng
Tack för tisslande tips
Hon verkar piggare på morgonen än på eftermiddagen och hon verkar kunna somna OK på kvällen trots sen vila. Men att vakna 17 är nog bättre. Så hinner pappa få lite tid med henne också.
Kryper gör hon väl inte direkt men förflyttar sig på något sätt från lekmattan.
Hon är mer sitt vanliga glada jag nu när hon får mer mat igen och jag bugar och tackar för råden!
-
annawahlgren
Pris och beröm för ditt kärleksfulla vett att njuta lilla barnet i fulla drag
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Det går inte! Jag vet att jag måste hjälpa henne men nu gråter jag och allt känns så tungt. Hade avsatt denna helg för "kur".
Hon vaknade ca 03 och maken gick in och vagnade. Men, hon somnar ALDRIG. Efter en dryg timmes vagnande utan den minsta antydan till sömn orkade jag/vi inte mer utan matade. Jag begriper att det inte främjar nattsömnen men jag är inte mer än människa. Hon sover helt OK ute men trots att vi dragit ner em-luren till 20 minuter strular den fortfarande. I går sov hon inte på fm heller.
Vet ju att Anna är borta nu men uppfattade hennes svar som om vi skulle vagna vid nattuppvak.
Är det meningen att vi ska ramsa i stället?
Är det bättre att flytta över henne i spjälsängen direkt?
Eller ska vi vänta tills hon sover hela nätter?
Ska jag introducera spjälisen vid daglurarna? Har försökt tidigare men hon stirrade upp sig nåt enormt.
Snälla ... jag behöver ledning och påhejande, inte skäll. Är väl medveten om att jag inte stått på mig.
Hon vaknade ca 03 och maken gick in och vagnade. Men, hon somnar ALDRIG. Efter en dryg timmes vagnande utan den minsta antydan till sömn orkade jag/vi inte mer utan matade. Jag begriper att det inte främjar nattsömnen men jag är inte mer än människa. Hon sover helt OK ute men trots att vi dragit ner em-luren till 20 minuter strular den fortfarande. I går sov hon inte på fm heller.
Vet ju att Anna är borta nu men uppfattade hennes svar som om vi skulle vagna vid nattuppvak.
Är det meningen att vi ska ramsa i stället?
Är det bättre att flytta över henne i spjälsängen direkt?
Eller ska vi vänta tills hon sover hela nätter?
Ska jag introducera spjälisen vid daglurarna? Har försökt tidigare men hon stirrade upp sig nåt enormt.
Snälla ... jag behöver ledning och påhejande, inte skäll. Är väl medveten om att jag inte stått på mig.
-
TorpSara
Ramsa inte, på natten sover alla som grisar... 
Vänta med spjälsängen på natten. på dagen kan du testa. Tänk på att ge henne ett tag att vänja sig vid spjälsängen, kanske med ensamlek? Och även om hon skriker upp sig så är det frågor, och då måste du ha svar. Tar ramsan?
Tystnar hon vid vagning? Börjar hon omedelbums om? Låter som brist i attityd?
Känner igen det... och jag tror att det är bättre om man tar varannan natts vakt, och den andra sover i ett annat rum. Det tröttar om båda är vakna hela tiden... Så kommer vi att köra i natt.
Vänta med spjälsängen på natten. på dagen kan du testa. Tänk på att ge henne ett tag att vänja sig vid spjälsängen, kanske med ensamlek? Och även om hon skriker upp sig så är det frågor, och då måste du ha svar. Tar ramsan?
Tystnar hon vid vagning? Börjar hon omedelbums om? Låter som brist i attityd?
-
Gäst
Undrar egentligen hur grisar sover. Man kanske skulle låna en och ha i rummet med lillskruttan! Så hon fick se menar jag.
Ska prova med ensamlek i spjälsängen först. Kanske lika bra att sänka botten så kan man hänga över hela sängen. Ja inte hela förstås det måste ju komma in luft, men runt sidorna och över lite upptill tänkte jag. Vid sömn alltså.
Efter funderande à la professor Balthazar om hur jag skulle kunna skärma av vagnen, kom jag slutligen på att jag kunde sätta på suffletten
Och se, då blev det lite gnölande nu vid em-luren som är förlagd inne men ramsan "bet" och fröken somnade ... Duh!
Ja, hon tystnar vid vagning och börjar så fort man slutar. Begriper inte hur jag förmedlar annat via attityd. Går den genom handtaget då?
Ska prova med ensamlek i spjälsängen först. Kanske lika bra att sänka botten så kan man hänga över hela sängen. Ja inte hela förstås det måste ju komma in luft, men runt sidorna och över lite upptill tänkte jag. Vid sömn alltså.
Efter funderande à la professor Balthazar om hur jag skulle kunna skärma av vagnen, kom jag slutligen på att jag kunde sätta på suffletten
Ja, hon tystnar vid vagning och börjar så fort man slutar. Begriper inte hur jag förmedlar annat via attityd. Går den genom handtaget då?
-
kattklo
Vagningen ska ju hela tiden dras ned på.
Vagna inte mer än du INTE vagnar, kan va en måttstock.
En annan: Vagning ä'r ditt betryggande svar, men man svarar ju inte förevigt och när du sagt ditt kan hon få säga sitt! Dvs reagera, bli arg för att du går därifrån till exempel.
Och stanna aldrig kvar och vagna "lite till" det utstrålar osäkerhet.
Inte vill du ha nån dröjande på tröskeln eller hängandes över din säng när du försöker somna?
Och attityden, jodå den finns i luften!
Tänk dig själv om du kommer in i ett rum där ett par just bråkat och så har dom tystnat för din skull hur känns luften i det rummet???
Vagna inte mer än du INTE vagnar, kan va en måttstock.
En annan: Vagning ä'r ditt betryggande svar, men man svarar ju inte förevigt och när du sagt ditt kan hon få säga sitt! Dvs reagera, bli arg för att du går därifrån till exempel.
Och stanna aldrig kvar och vagna "lite till" det utstrålar osäkerhet.
Inte vill du ha nån dröjande på tröskeln eller hängandes över din säng när du försöker somna?
Och attityden, jodå den finns i luften!
Tänk dig själv om du kommer in i ett rum där ett par just bråkat och så har dom tystnat för din skull hur känns luften i det rummet???