Stor tjej med nattblöja

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Iritea

Stor tjej med nattblöja

Inlägg av Iritea »

Hej alla!
Först vill jag bara säga VILKET SUPERFORUM detta är :D :D :D :D :D
Nu till min fundering. Min dotter fyller 4 i april och använder fortfarande blöja på natten. Hon blev torr på dagen väldigt tidigt. Minns inte exakt när men hon var nog 2 år. Har i princip aldrig kissat på sig och gick tidigt på toa. Men jag läste för länge sen att man skulle vänta med att ta bort nattblöjan tills barnet vaknar torr till och från men hittills har det aldrig hänt. Snarare är blöjan rejält fylld. Hon får inget att dricka på kvällen så hur gör man :?: :?: :?: Egentligen är det ju inget problem mer än att hon känns såååå STOR i allt annat och har varit/är tidig med det mesta.
Tacksam för svar/Iritea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :heart:

:D Förbered henne på en viss dag, en viss begivenhet (födelsedag? Något stort och / eller kul och / eller viktigt som kommer att hända?) då nattblöjan ska bort, får DÅ är hon ju så underbart stor och blablabla. Och det blir sååå spännande och kul :lol:

Plantera lilla buskapet någon månad innan.

Påminn lite då och då - kanske någon gång i veckan, mot slutet oftare - att Dagen BF (som i blöjfri) närmar sig. Rådgör med henne. Hur ska ni ordna saker och ting, för det KAN ju hända att hon behöver kissa på natten :?:

Låt det hela lura sig fram till att hon själv, tillsammans med dig / er men mest själv, kommer på den briljanta lösningen, som går ut på att det ska vara möjligt för henne att själv gå på pottan (eller toaletten) på natten. Pottan kan vara enklast initialt.

Var ska den stå :?: (Som del av nattningsproceduren.) Hur ska hon komma ur sängen :?: Hur ska hon se att kissa :?: (LIten röd nattlampa kanske?) Var ska papperet stå :?: Osv; det hela i en Atittyd av både Sjävlklarhet och förtjusning :!: Sitt inte inne med alla svaren, utan gör henne högst delaktig. Fråga och fundera högt medan du diplomatiskt styr det hela i av dig och er önskad, konstruktiv och positiv riktning. (Får alltså inte finnas skuggan av negativa förväntningar här.)

För så här gör ju alla små barn som - - - (vad du nu kan fylla i i fantasin) och vi ska vara sååå glada att hon inte vet om något annat :wink: :lol:

"Olyckorna" kommer vi till senare :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vill bara tillägga att min flicka Oline slutade med sin nattblöja strax före jul. Hon fyllde 4 1:a januari, och är den av mina barn som varit "senast" hittills med att sluta med nattblöja! Jag gjorde dock som så, att jag väntade tills nattblöjan varit torr i ca en vecka, och det har endast hänt ett fåtal olyckor, som vi inte fäst någon uppmärksamhet vid alls :!:

Hon är också väldigt tidig med allt annat, har varit blöjfri dagtid sen hon var två. Mina tre äldre blev i princip torr på dag och natt samtidigt, och jag tror att det kan vara ärftligt! (De tre äldre har en annan pappa än de yngre!)

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :wink: :D

Ja, det är ju så man vill och tänker sig att det ska gå till. (Och det gör det också, allt som oftast.) Men ibland kan små - eller rättare sagt, inte så små - älsklingar "fastna" i ett mönster, som cementeras av gammal vana. Och bara fortgår. Om det inte till slut bryts, aktivt. Och till det behövs hjälp och ledning.

Men ja, det vet du ju :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Japp
Jag blev hjälpt när jag var över sju år. Av ett larm i sängen - det tog EN natt...
Kan ju tänka såhär efteråt (jo rätt långt efteråt) att varför fick jag inte den hjälpen flera år tidigare.
Jag har också funderat på vad som hade hänt om mamma helt sonika tagit bort blöjan mycket tidigare. Om det hade löst sig till slut - jag är (och var troligen även då) väldigt bekväm av mig. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, det är klart att man kan behöva en puff ibland, både barn och vuxna :wink:
Men det ÄR ganska vanligt att barn väntar ända upp till sex år innan de blir torra, de har nåt med hormoner och hjärnan att göra :? vet att någon här förklarade det så bra för ett tag sen... Så man behöver inte känna stress över att det tar tid för en del :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"