Ingen sover nånsin hela natten!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mammamu71

Ingen sover nånsin hela natten!!

Inlägg av mammamu71 »

hej,
jag har skrivit tidigare men i en annan rubrik, om "min" "min" sakerna. Nu ett annat problem som gjort ocg gör att jag är helt slut i kropp och själ. Våran lilla goa skrutta har inte sovit en hel natt någonsin, hon är 2 1/2 år nu. Vissa nätter kan hon vara vaken timmar i sträck, inte ledsen då men kan inte somna om, drömmer otroligt mckt och ropar och hojtar högt i sömnen, vilket gjort att framför allt jag inte alls sover på nätterna. Jag ligger på helspänn nätterna igenom "ifall att" hon skulle vakna. detta har blivit en ond cirkel vilket jag och min sambo är helt medvetna om...men just nu är jag så slut så jag måste vara hemma från arbete bara för att få sova och vila...låter helknäppt men sant, jag kan nästan tro att Jag skulle behöva ha en sova hela natten kur på mig själv. Skrattretande men vi behöver ju verkligen hjälp. Vill så gärna börja med denna kur på flickan vår men var får jag kraften ifrån nu?? Jag har köpt och läst en del i boken och massor i forumet.. Och hon skulle må så gott av att sova...
Även nätter då hon sover "bättre" så sover inte jag....
Kunde jag få beställa hem Anna Wahlgren så hon kunde hjälpa oss men sina dunderkrafter!!!! Vilken hit det vore.
Var finns kraften och orken från en utsliten liten mor??
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Såg nu att jag lagt denna under helt fel forum!!! Min hjärna är nånannanstans, förlåt, kan man flytta över denna tror ni?? Förlåt igen
VHGmamman
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej och välkommen! :D
Jag flyttar ditt inlägg till hjälpforumet för äldre barn! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Oj :shock:, vi skrev samtidigt.
Här är det snabb service, eller hur? INNAN man hinner skriva färdigt frågan! :wink: :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ingen sover nånsin hela natten!!

Inlägg av annawahlgren »

mammamu71 skrev:Vill så gärna börja med denna kur på flickan vår men var får jag kraften ifrån nu??
:D Kära du - man måste börja i rätt ände. INGEN som bestämmer sig för att genomföra Sova hela natten-kuren har några krafter (kvar) att tala om. Alla är lika slut som artister, går på knäna, ser dubbelt och vet inte vad de heter. Typ :oops: :roll:

Vad man får göra är att fatta Beslutet och organisera det hela praktiskt. Man behöver vara två (minst). Man måste få sova på dagarna om man tar de första två jobbiga nätterna, och man behöver hjälp med det praktiska i början, innan man hamnar i den goda cirkeln - eftersom man är "död" i princip dygnet om.

Jag har slutat ta hem små barn (med föräldrar) och även slutat resa hem till folk för att kura därför att jag är en gammal dam och av det skälet inte alls har samma krafter som förut. Men det lite häftiga är att jag inte alls lider av nätterna - den klarar jag nog. Det som knäcker mig är att jag inte kan sova på dagarna längre.

Det kan du. Gläd dig åt den lilla spillran av ljus :wink: :lol:
Och försök se till ett lite längre perspektiv. Inte "bara" till att lilla barnet skulle må så bra av att få sova lugnt. Bryter du den onda cirkeln nu så kan du se fram mot åratal av nattro. I stället för åratal av motsatsen :cry:

En tuff vecka, följt av kanske tio lite vingliga dygn - och sedan är det över :!:

Det sitter väl inte så illa :?:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Tack snälla för att du är så alert att svara snabbt. Jag förstår ju att jag (vi) inte är själva i detta men i vårat liv känns det som om vi är ensammast..ändå om du förstår.
jag vet och jag är ju även "arg" för att jag låter detta få fortsätta när jag läser alla som lyckas!!
Jag skall verkligen försöka med detta! Orkar man jobba? Orkar man ngt annat?
kram
VHGmamman
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Man orkar, inte minst när man tar hänsyn till vilken enorm utdelning man får på några dagar/kvällars jobb.

Tidsmässigt för oss har det passat in att kura under jullov eller dyl men om det ej finns lov eller dyl så förbered er så första natten blir natten mellan torsdag och fredag, då får ni en dag då ni er lite vimsiga på jobbet men ni borde klara er igenom dagen. Sen har ni fredag, lördag, söndag på er och i allra värsta fall får ni väl sjukskriva er på måndagen men då borde fakiskt poleten trillat ner.

Enda reservationen är att jag ej kurat äldre barn så skulle det fungera annorlunda för dem så hoppas jag någon protesterar.

Lycka till, det är vär det!
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Tack snälla Patrik för lite pepp på vägen, det behövs. Jag undrar lite vad och hur man gör om tösen är sjuk eller blir sjuk eller har ont i magen och gråter o skriker?? Detta gör ju så ont och ska man inte trösta då? eller går det helt bort kanske..
Jag kanske skall bädda utanför hennes rum de första nätterna för att snabbt rycka in. skall man bara ramsa när hon gråter eller direkt hon låter och börjar bli orolig? :?:
VHGmamman
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Under kuren så ska du ramsa direkt på stubben.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om du läser på ser du att man inte kan räkna med, inte bör räkna med, att sova alls de första två nätterna utan verkligen vara på pass så att man kan ingripa lugnande direkt.

Det är tufft, men det är av stor psykologisk betydelse att man är inställd på att oavlåtligt hålla bössan skjutklar :wink: :lol:

Och som sagt (ungrfär) - vad är tre nätter eller tretton jämfört med tre- eller trettonhundra :?: :cry: :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Ja och ikväll ska vi äntligen börja kura, för nu är jag bokstavligt så trött på att natt efter natt ha det så här.
Enligt boken o det jag läst så första natten skall man i stort sett rusa upp och in så fort hon låter, eller kan jag vänta nån sekund, kan ju vara så att hon drömmer högt..ganska ofta faktiskt.
Andra natten skall man undvika i det längsta att gå in o störa, utan ramsa utanför och lyssna av!? Vid kris och skrik kan man gå in och som i mitt fall solfjädra och snabbt ut o ramsa.
Eftersom våran tös är ,på dagen, 2 1/2år, och vi har aldrig buffat henne förut utan hon har somnat ganska bra på egen hand, i hennes fall vaknar hon x flera nätterna igenom och är ibland vaken timmmar i sträck. Så i natt blir så intressant, jag känner mig nästan "arg" så laddad är jag..
Är det ngt annat jag ska tänka på så här första natten?? Ska jag in varje gång hon låter undrar jag mest över??? 8)
VHGmamman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Har du läst denna länken?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Lycka till ikväll!
/Jenny
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

...undrar bara hur man "får" en coach som kan hjälpa en lite på traven med stöttning o goda råd?? ikväll börjar jag
VHGmamman
kattklo

Inlägg av kattklo »

Här finns e-post adresser till diplomerade kurare:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Lycka till!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Nu är jag nyfiken på hur det går :!: :D

Du rapporterar väl :!: :wink:

/Åsa