Hej,
Jag är en glad tvillingmamma med tvåmånaders bebisar som skulle vilja ha tips utifrån standardmodellen.
Vi försöker följa schemat utifrån standardmodellen, men jag upplever att det inte fungerar riktigt.
Vi upplever att de sover mindre än det som "rekomenderas" i standardmodellen. Sedan vaknar de i olika omgångar på natten de har svårt att somna om och nu den senaste veckan upplever jag att de väcker varanda.
Hur skall vi göra??
Är det någon annan tvillingmamma som kan komma med lite tips och ideér.
Tacksam för svar.
Tvillingar - någon som har ett tips??
Hej och välkommen
Åh, tvillingar, det har jag alltid önskat mig
Det finns flera tvillingföräldrar på forumet, innan de hinner svara skickar jag den här länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
/Mia
Åh, tvillingar, det har jag alltid önskat mig
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
/Mia
Hej och välkommen,
Vi har 8 mån tvillingar. Körde standardmodellen och det var slit och en sån mbelöning när det funkar.
Ska lägga mina om 15 min, så jag försöker återkomma så snart som möjligt. Annars blir det efter 19 när de sover.
Det går att få till det, trots att de är två
. Jag slutade amma vid 2 mån, orkade inte mer då. Blev sån otrolig skillnad när fler kunde mata, för det blir ju en hel del matande när man standardmodellar. Jag ammade 6-8 ggr per tillfälle,
, kunde ej sitta och amma, så jag låg och kunde då bara ta en i taget.
Men det ska nog gå att få ordning på torpet! Varsin vagn hoppas jag ni har, annars är jag inte nå förvånad att de "stör" varandra.
återkommer/åsa
Vi har 8 mån tvillingar. Körde standardmodellen och det var slit och en sån mbelöning när det funkar.
Ska lägga mina om 15 min, så jag försöker återkomma så snart som möjligt. Annars blir det efter 19 när de sover.
Det går att få till det, trots att de är två
Men det ska nog gå att få ordning på torpet! Varsin vagn hoppas jag ni har, annars är jag inte nå förvånad att de "stör" varandra.
återkommer/åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hej
Tvillingar, vad kul!
Vi körde inte standardmodellen, utan en egen AW-inspirerad variant. Jag visste inte tillräckligt då samt att jag tyckte det tog lång tid med 2. Idag hade jag kört mer renlärigt standardmodellen.
Vi körde schema, från 2,5 mån körde vi med Hugos schema i BB, passade utmärkt för våra killar, rakt av. Vi har alltid dragit dem över samma kam, trots att de är väldigt olika, och det har gått bra, de har haft exakt samma tider. Jag ammade till 5,5 mån och delammade till 12 mån, det hade jag aldrig orkat om det inte vore för Barnaboken och AW.
Våra killar sov i spjälsäng från början, men jag rekommenderar vagn. De delade säng länge, vi byggde ihop 2 när de blev större och de sov ihop till ca 15 mån (då de började sätta sig på varandra..). De har aldrig stört varandra utan tvärtom haft lugnande effekt. I det kritiska läget kanske de kan störas lite, kan ta lite längre tid, men när de väl sover verkar det som en snarkande brorsa har en lugnande effekt vid uppvak t.ex.
I det du skriver tänker jag spontant på mat, se till att proppa dem dagtid och innan de ska sova. Du vet, "mat, mat och mera mat!". Om du ammar, pumpa ur på morgonen eller under dagen om du har över och proppa på kvällen, eller ge tillägg. Om du ger ersättning, försök få i dem mkt på kvällen.
Kram H
PS Admin kanske kan flytta tråden till "Späda barn och så" DS
Tvillingar, vad kul!
Vi körde inte standardmodellen, utan en egen AW-inspirerad variant. Jag visste inte tillräckligt då samt att jag tyckte det tog lång tid med 2. Idag hade jag kört mer renlärigt standardmodellen.
Vi körde schema, från 2,5 mån körde vi med Hugos schema i BB, passade utmärkt för våra killar, rakt av. Vi har alltid dragit dem över samma kam, trots att de är väldigt olika, och det har gått bra, de har haft exakt samma tider. Jag ammade till 5,5 mån och delammade till 12 mån, det hade jag aldrig orkat om det inte vore för Barnaboken och AW.
Våra killar sov i spjälsäng från början, men jag rekommenderar vagn. De delade säng länge, vi byggde ihop 2 när de blev större och de sov ihop till ca 15 mån (då de började sätta sig på varandra..). De har aldrig stört varandra utan tvärtom haft lugnande effekt. I det kritiska läget kanske de kan störas lite, kan ta lite längre tid, men när de väl sover verkar det som en snarkande brorsa har en lugnande effekt vid uppvak t.ex.
I det du skriver tänker jag spontant på mat, se till att proppa dem dagtid och innan de ska sova. Du vet, "mat, mat och mera mat!". Om du ammar, pumpa ur på morgonen eller under dagen om du har över och proppa på kvällen, eller ge tillägg. Om du ger ersättning, försök få i dem mkt på kvällen.
Kram H
PS Admin kanske kan flytta tråden till "Späda barn och så" DS
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
och till en lillebror född 2008