HJÄLP! nattliga kisseribekymmer...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

HJÄLP! nattliga kisseribekymmer...

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej alla kloka föräldrar! nu behöver jag verkligen er hjälp för jag vet varken ut eller in... :cry:

alva, 2½ år har sedan ca 2 veckor varit helt blöjfri under dagen. inga bekymmer här. däremot så har vi STORA bekymmr med kisseri under nätterna...och då har hon alltså fortfarande nattblöja... hon vägrar nämligen att kissa i blöjan och har nu börjat skrika fler gånger per natt!!! jag är helt förstående till att hon tycker att det är obehagligt att kissa i blöjan då hon faktiskt inte gör det under dagen. men hur hanterar man det när hon vill komma upp och kissa ca 3 ggr per natt??? och inte nog med att hon börjat skrika efter att vilja kissa, nu har hon även börjat skrika om att hon är törstig eller att nattlinnet är blött...något som jag i vanliga fall inte skulle ha tagit nån större notis om eller kanske ramsat bort...hon verkar känna ett oerhört obehag och rädsla över att kissa på sig under natten...

rörigt inlägg men jag hoppas att det är nån därute som förstår vad jag pratar om :oops: :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! nu när jag letat lite mer verkar det vara fler som haft samma bekymmer och löst det genom att ta upp barnet och låtit det kissa innan man själv gått och lagt sej! nåt som jag själv var inne på ett tag. tror ni att det skulle va nåt även för oss??
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lotta :!:
Hur går nätterna, ser att det var några dagar sedan du skrev... har det blivit någon bättring på kissfronten :lol: :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D En avamcerad variant är att göra det möjligt för henne att gå upp och kissa själv på natten. Då ska hon alltså kunna ta sig ur spjälsängen, ha en potta nära, en liten nattlampa och lite papper... :shock:

Ja, det går, och det kan man göra :idea: Då ska hon instrueras på kvällen och få klart för sig att du INTE kommer att hjälpa till, för på natten händer ju ingenting - då sover alla människor som grisar.

Annars, om du bestämmer dig för att behålla nattblöjan, får du helt enkelt ramsa henne à la goddag-yxskaft. "Du får kissa på toaletten / på pottan i morgon, älskling. Sov så gott. Vi kissar på toaletten i morgon."

De vi strävar eftet är ju trots allt att hon inte ska kissa alls på natten, utan på dagen :wink:

Och dit kommer hon.

Fundera på saken och håll dig sedan lugnt konsekvent till endera modellen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bara en liten ytterligare tanke.
När dricker hon det sista inför natten?
Se till att det sista i dryckväg blir en timme innan sovtid, så hinner hon kissa ur sig det innan hon lägger sig.
Är det fortfarande vällingslurk som gäller inför natten, så slopa den, eller tidigarelägg den alltså!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej och tack alla för svar!

Nu har det ju gått en tid sen jag skrev om "problemet" och det har löst sig så bra att hon inte längre vaknar och skriker om nätterna :D Vi bestämde oss för att hon fick gå upp och kissa en gång per natt, resten av gångerna ramsade vi, något som nu resulterat i att hon inte vaknar längre och ändå har torr blöja! Vällingen drog vi också ner på, så nu får hon bara en liten slurk.
Att hon skulla klara av kisseriet själv var dock lite svårt då hon sover i spjälsäng och inte klättrar ur den självmant, vilket ju känns bra :wink: . När vi däremot väl bestämmer oss för att byta till en "vanlig" säng kommer hon instrueras om hur det går till.

Så tack ännu en gång för alla superbraiga tips!!
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lotta och tack för rapport :D
Det är så roligt att höra när problemen är fixade, oftast brukar det vara "inga nyheter - goda nyheter".
Fortsatt lycka till :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "