Hvordan klarer "hemma-barn" sig i skolen?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Sidi
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 28 dec 2004, 13:03

Hvordan klarer "hemma-barn" sig i skolen?

Inlägg av Sidi »

JA - jeg funderer over, hvordan mine børn skal klare sig iblandt de andre børn når de starter skolen?
Lasse og Lucas (3,5 år og 5,5 år) er i børnehave FÅ dage og timer om ugen (ialt ca 14 timer), men vi synes ærligt talt, det er så dårligt, pædagogisk forkert og usundt for børnene, at vi tænker at tage dem helt ud - lade dem blive hjemme til de skal i skole.
:?: Kan de klare sig blandt de andre når den tid kommer :?:
ER der for bløde??

Hvis bare jeg tager ud til andre børn med ungerne nogle gange på veckan er det vel bra nok?? Eller?

Heldigt for mig arbejder jeg på kontor i hjemmet (vi har trädgårdsvirksomhed) og kan også tage aftenerne i brug, hvis børnene er hjemme.
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag är övertygad om att dina barn kommer klara sig jättebra när de börjar skolan även (eller på grund av?!) om de är hemma på heltid med dig.
Jag och min syster gick aldrig dagis, mamma var hemma med oss (och hade även några dagbarn hemma) under vår uppväxt.
Först när jag var 6 år började jag på lekis 3 timmar om dagen - min första egna utanför-hemmet-vistelse regelbundet. Det fungerade jättebra och jag hade inga problem att "smälta in" i barngrupperna varken i lekis eller i skolan.

Du känner själv vad som känns bäst. Tycker du att deras "dagis" som de har i dag inte är bra så ha dem hemma nu när du har möjligheten. Vad tycker de själva? Trivs de där eller vill de inte gå dit?
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag är som ms Sophie, uppvuxen hemma, utan dagis. Jag gick inte ens förskolan. Och det gick bra när skolan började! :wink:

Jag lekte förstås med andra barn på dagarna, alla var ju hemma på den tiden. Men låter du pojkarna träffa andra barn några gånger i veckan, blir det ju jättebra!

Alternativet är ju att hitta någon annan förskola som känns bättre.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sidi
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 28 dec 2004, 13:03

Inlägg av Sidi »

Tak, Anna og ms Sophie, for svarene - jeg er også opvokset uden dagis og med masser af legekammerater, men sådan er det jo ikke mere; Alle bliver passet ude.
Bare forskelligheden ikke er for stor mellem hjemmebørn og dagisbørn... :? :?:
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"