VällingMumz!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja banan kanske också kan vara en idé. Jag har testat banan+amma till förmiddagsmålet, och det gick ner smärtfritt, men hur vet man hur mycket banan man ska ge till kvällen, så att hon verkligen blir mätt? Handlar det om en fjärdedel, en halv eller en hel? Dum fråga kanske... :oops:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Lobolina- tror inte ovanstående recept passar för barn under ett år eftersom det baseras på vanlig mjölk.

Jag slår ett slag för gröt- mättar superbra inför 12-timmarsnatten. Servera som sista mål före nattslurk..

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ok tack, tänkte inte på det där med mjölken, men finns det något annat vällingrecept som funkar för en 4-månaders?

Och vilket grötrecept bör jag använda?

Jag är inte helt säker på att välling funkar alls, eftersom lilla fröken har vägrat flaskan (med min mjölk och även med ersättning) sedan 2 mån ålder. Men jag tänkte det kan vara värt ett försök (om det nu finns något passande recept), om konsistensen och även nappen är annorlunda kanske det går för sig! Annars får det ju bli gröt, men det känns på nåt sätt bekvämare med flaska på kvällen, går fortare och blir inte så mycket dräll, så jag hoppas verkligen på vällingen. Men som sagt, recept mottages tacksamt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Här tillagas Hippsgröt med bröstmjölk som matas i pipmugg något tjockare konsistens än välling men tunnare än gröt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi använde Sempers banangröt i början ( från 4 månader) Vet annars att många på forumet gör egen havregrynsgröt- recept finns som klistrad längst upp på sidan.Jag lade i en klick katrinplommon för magens skull.

Vi kämpade länge med vällingen när Vega var över halvåret- hon tog inte heller flaska. När hon var runt 8 månader släppte det, och hon började dricka välling morgon och kväll ( och gör fortfarande) men fortfarande inte i flaska utan i pipmugg...

Vad gäller banan är det nog bara att mata på till det tar stopp. I början blir det ju inte så mkt.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Lobilina! :D

Till en så liten skulla jag inte koka min välling. I den klistrade recepttråden här ovan finns tips och recept på både välling och grötar.

Hojta om du inte hittar :!:

/Fjällmor
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack snälla ni :D :heart:

Låter MYCKET intressant med Hipps gröt gjord på bröstmjölk. Elin har det också lite trassligt med magen, så jag blandar också gärna bröstmjölk i annan föda.

Ska också kolla upp Sempers banangröt. Har inte hittat nån gröt som kan ges från 4 månader i butiken, men jag ska kolla igen. Och lite katrinplommonpuré i kan nog göra susen för lilla magen.

Plus att jag ska kolla igenom de klistrade recepten igen. Jag hade nog inte tillräckligt tålamod :oops: , men förstod att det borde finnas nåt där.

Och pipmuggen låter som ett fantastiskt bra förslag. Ska köpa en sån idag :D

Tack igen.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Lobilina!

Här är ett recept på gröt jag fick på BVC. Den kan du ge från 4 månader. Gör den tillräckligt lös bara. Går ju att tillsätta bröstmjölk om den blir för tjock. :idea:

GRÖT
½ dl havregryn
1-1½ dl vatten
1 tsk smör eller rapsolja (inte margarin)
2 tsk smulat tunnpaltbröd (blir bäst malet)

Koka som vanlig havregrynsgröt, ha i smör sist. Till de minsta kan man finkrossa havregrynen först så blir det slätare.

På välling har jag inget för en så liten, den köpta är bättre.Den är berikad med det mesta så den blir nästan som ersättning men mer mättande. Tror den heter mild havrevälling, eller majsvälling.

Om det är från 6 månader har det nog mer med WHOs amningsregler att göra än med att den skulle vara olämplig från 4 månader. Samma med de mildaste grötarna.
Man ska ju alltid börja lite försiktigt med något nytt så man ser hur magen reagerar.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Fjällmor, vad menar du med att du inte skulle koka välling till en så liten? Att du skulle, eh, blanda istället? Eller köpa färdig?!

Tack susanneethel för grötreceptet.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag menar att jag skulle köpa "industrivälling" till en så liten mage - då vet man att de får i sig allt det viktiga näringsmässigt... Men jag vet de som blandar eget pulver, men inte från vilken ålder.. :-k

Susanneethel, vet du...?

/Fjällmor
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Hemmagjord valling funkar kanske pa min lilla vallingvagrare, later ju smaskens. Hon kommer vara nastan 11 manader nar jag tanker sluta amma. Kan man testa med gott samvete tycker ni (10 manader idag)? Eller ar hon for liten fortfarande. Annars far vi val fortsatta med dessa evinnerliga pureer morgon o kvall...
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag gjorde sån här välling från 10 månader och han överlevde iallafall. :) Finns inget olämpligt i den vad jag vet. Jag skulle nog våga ge den från 8 månader. Man kan ta vatten istället för vanlig mjölk eller bara havredrycken så det blir tre dl. av den.
Det blir pulver för flera veckor om man ger en gång om dagen.
Rapsolja kan man ju också ha i för extra fett. Eller grädde till de lite större barnen.

Välling

1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (tog jag bort)

Jag kokar drygt 1 msk pulver med 1,5 dl havremjölk i 5 minuter. Späder sen med mjölk tills det är bra. Då blir den lagom varm på en gång.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Nu har jag testat att ge hemmagjord havregrynsgröt, men det var inte alls populärt, trots den aptitretande klicken katrinplommonpuré (som hon normalt sett älskar). Har även testat att spä ut gröten med bröstmjölk och ge ur pipmugg, men det funkade inte heller. :evil:

Har även erbjudit Sempers milda havrevälling och majsvälling, men Elin sa bestämt nej. Både ur mugg och flaska.

Hm, hon har verkligen bestämda åsikter om mat.

Det sista jag tänker testa innan jag viker ner mig och går över till bananen är industrigröten, typ Sempers banangröt.

Esset i rockärmen är annars mosad banan, som jag VET att hon gillar. Men det känns liksom bättre att ge gröt/välling på kvällen, jag får för mig att det mättar bättre och är så himla nyttigt.

:?: Men jag har samtidigt börjat fundera lite på nya schemat, med 10/12-timmarsnatt. Och då slog det mig att jag kanske inte behöver nojja så mycket för kvällsmålet. Jag tror att schemat kommer att bli 10,5 timmar nattsömn, och då fixar hon kanske natten på normal mängd mat under dagen och kvällen? Är det först vid 12 timmarsnatt man behöver stärka upp med något extra till kvällsmålet?
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Kastar mig in i gröt- och vällingsnacket :)

Lobilina, testa att mosa i lite banan i havregrynsgröten. Mums!
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack, men det har jag redan testat, alltså mosad banan i gröten, men det funkade ändå inte :( , inte i MIN hemmalagade gröt i alla fall.

Men jag har hittat en gröt som hon gillar - Nestlés 4-månadersgröt, "mild havregröt". Jippi!!! :D Så nu försöker vi få upp portionsstorlekarna, och sen kör vi igång med nya schemat.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"