Kan man börja om?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kajsa30

Kan man börja om?

Inlägg av Kajsa30 »

Hej! Jag är mamma till tre barn Kevin 5 1/2, Sanna 3 1/2 och nelli 1 1/2 desutom har vi ett bonusbarn på snart 12 år här varannan vecka.
Jag har lääänge tänkt att jag ska införa det här med social delaktighet och egna arbeten till barnen men det har helt enkelt inte blivit av jag har helt enkelt inte orkat och för det skäms jag jättemycket :oops: Det har lixom bara varit lättare att fixa med allt själv istället för att ta hjälp av mina barn.
Emellanåt är det bara kaos och bråk mellan barnen vilket sliter på oss allihopa, mycket skvaller om vem som slog vem osv. Kevin har infört sitt rum till eget revir där ingen får vara mm.
Så kände jag att nu får det vara nog så här kan vi inte ha det och satte mig och började läsa i barnaboken som jag faktiskt inhandlade för över ett år sen :oops:
Efter lite läsande upptäckte jag :idea: att det faktiskt inte är mina barn som är hopplösa utan jag och sambon som bara gnetar på utan att fråga ens om nån vill hjälpa till, hur dumt som hellst.
Så nu har här snickrats ihop en hel lista med saker vi ska göra tillsammans och varje barn har även egna uppgifter. För Kevin som är 5 1/2 kom det här med eget arbete som en befrielse (äntligen behövs jag) och han kom på flera saker själv som han ville göra. Lite svårare var det för de två minsta men några saker kom jag allt på som man kan utföra varje dag. Blev faktiskt riktigt förvånad hur duktig den minsta kan vara med att hjälpa till här hemma.
Detta har vi nu levt efter i tre dagar och bråken har minskat avsevärt likaså tv-tittandet.
En del saker är fortfarande väldigt svåra...det här med skvaller och slagsmål. Tex om Sanna slår den lilla och Kevin kommer till mig och säger detta vad gör jag då?? Då har jag ju en som skvallrar, en som slagit och en som gråter högljutt....vem tar man itu med först ](*,)

Jag hoppas att det inte är försent att börja om så här när barnen ändå hunnit bli ganska stora. Att verkligen få dem att tro på att de behövs för att familjen ska fungera. Jag vill tro att det inte är omöjligt.
Det enda "stora" problemet hittils är att få sambon att läsa lite i barnaboken också så han fattar vad det är jag försöker göra här hemma :roll:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Vilket härligt inlägg och vilken häftig insikt att det faktiskt inte är något som helst fel på barnen utan på dig och sambon som bara gnetar på i samma hjulspår. Sånt är livet, ibland. Men det är aldrig försent, jag lovar.

Fråga inte om barnen vill vara med, de har liksom inget val för alla i familjen måste ju hjälpas åt om det ska fungera. Om någon av barnen saknas blir det ju så otroligt mycket besvärligare och svårare för alla andra.

Ta med dem i det arbetet som ska göras dagligen. Sitt inte för länge och fundera på lämpliga uppgifter för barn kan så otroligt mycket mer än vad vi tror att de kan. :)
Tänk istället att det här och det här och det här ska vi göra idag och då hjälps vi åt. Vissa sysslor passar större barn, vissa passar yngre barn, vissa kan man hjälpas åt allihopa att utföra.

Ge det hela lite tid. Rom byggdes ju inte på en dag som bekant :wink: . Men förändringar till det positiva kan du ju redan nu skönja.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Att få sambon att läsa BB. Lägg den på dass, som enda lektyr! 8)
Kajsa30

hejsan!

Inlägg av Kajsa30 »

Tack för era svar det känns skönt att veta att man har sånt bra stöd på detta forumet.
Jag kan redan se fördelarna med att vi ändrat på rutinerna här hemma, Kevin och Sanna lekte i badet en hel timme igår utan att bråka...helt otroligt faktiskt. Känner mig lättad och har mycket mindre dåligt samvete nu än vad jag hade innan. Speciellt det här med tv-tittandet,törs knappt tänka på hur mycket de satt där innan och glodde.
Men det är inte helt enkelt heller att göra allting tillsammans det är många viljor och attityden av självklarhet känns inte alltid så självklar inför många situationer. Förut var det bara NEJ till många saker och att helt sluta med det är jättesvårt och jag får verkligen bita mig i tungan många ggr.
Speciellt den minsta som likt de andra har en vilja av stålnär det kommer till trotsåldern, känns lite som att släppa lös en tornado :lol: .
Ibland när jag inte fattar alls vad hon vill slänger hon sig på golvet och skriker och ignorerar jag bara följer hon efter och står och hoppar och skriker som om hon vill upp men försöker jag lyfta henne så slänger hon sig på golvet igen och skriker....är det då jag ska lämpa av henne i säng??
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Okej nu försöker jag igen och ser om nån vill svara. Har lite problem med att lösa vissa situationer om nån vänlig kanske har nåt bra svar :?:

Situation 1:
Det här med skvaller och slagsmål. Tex om Sanna slår den lilla (oftast är det alltså Sanna, mellantjejen, som tillgriper fysiskt våld som att slå eller kasta nåt på nån) och Kevin kommer till mig och säger detta vad gör jag då?? Då har jag ju en som skvallrar, en som slagit och en som gråter högljutt....vem tar man itu med först. Ska jag låtsas som att jag inte vet att sanna slagit nelli eftersom jag inte ska lyssna på skvaller:?:

Situation 2:
Kevin och Sanna ska borsta tänderna nånting händer som får Kevin att vråla sluta till sanna det högsta han bara kan varpå Sanna svingar åt kevin eller kastar nåt. Kevin kommer ut och säger att Sanna slår mig, samtidigt kommer sanna skrikandes och gråtandes till mig och säger att Kevin slår henne. Jag har ju inte varit i samma rum och vet ju inte vem som gjort vad. Imorse gjorde jag så att de var tvugna att krama varandra och säger till dem att prata med varandra istället och att inte slå syster eller bror! Gör jag rätt
här :?:

situation 3:
Nelli försöker ställa in senapen i hyllan i kylskåpet och det går inte för flaskan är högre än vad mellanrummet är. Hon börjar skrika frustrerat varpå jag sätter mig bredvid och säger i vänlig ton här kan du sätta den och pekar på hyllan i dörren, nu bryter hon ihop såklart för hon ville ju faktiskt göra själv och mamma fattar ju inget :roll: . Lägger sig därför och tokskriker på golvet :evil: . Jag försöker ge tillbaka flaskan som hon nu slängt på golvet men det funkar inte alls så jag går bort och ställer mig vid spisen och hon kommer skrikandes efter försöker jag ta upp slänger hon sig igen, efter en stund får jag ta upp henne och hon får hjälpa till att röra i spaghettin men hon vill nu bli buren resten av tiden tills vi ska äta trots att jag hurtigt försöker med kom så dukar vi osv. Kunde jag gjort nåt annorlunda här :?: :?:

Hoppas nån har lust att svara, tycker många situationer kan vara jättekluriga när man har tre barn samtidigt att ta hand om. Funderar på att klona mig själv ibland, vad lätt det hade varit då :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Puffar upp din tråd lite för jag ser att det var ett tag sen frågan dök upp!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Äsch, jag gör bara litet delförsök här, så får mer erfarna, kloka fylla på sen.
Situation 2:
Jag har ju inte varit i samma rum och vet ju inte vem som gjort vad.
Nej, och det tror jag inte nödvändigtvis att du ska bry dig om heller. Vem som gjort vad alltså. Om du inte vill vara familjens rättviseminister som ska reda ut varenda situation som uppstår. AW skriver i BB att hennes svar i dessa lägen brukade vara: "Det intressanta är inte vem som började, det intressanta är vem som slutar." Jag är ju inte där själv än - mina telningar är för små för att förstå att man kan skylla på någon annan när det tokat sig :wink:, men jag tycker det är ett väldigt bra och konkret svar.

Situation 3:
Hon blir förstås frustrerad över situationen. Dvs klassisk vanmakt (se Barnaboken). Jag hade istället valt att pakta. Beklaga att hyllan var så tokigt högt upp. Hur ska man nå upp dit måntro? :-k Och tänka tillsammans med henne. Invänta förslag och ev hjälpa till om det behövs: "Hmmm, kanske om man hade en stol att ställa sig på - DÅ kanske man når" Och så hjälps man åt att ställa dit stolen - eller låter henne ställa dit den själv. Står och har en skyddande OSYNLIG hand så inga olyckor inträffar förstås och så kan sötnosen utföra uppdraget. "TITTA, så BRA! NU gick det ju fint. Och vad BRA den står där! Tack, tack!"

Hur går det annars?

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

1. Här hemma har vi nolltolerans mot våld - alltid! Den som slagit ska krama om, klappa om! Varje gång! Den som gråter sak ta emot klappen/kramen! Skvallraren skulle jag inte ta så stor notis om :?

2. Jag tycker du gjorde helt rätt - jag skulle säga "jag bryr mig INTE om vem som börjat, jag bryr mig bara om vem som slutar!"

3. Kanske kunde du ha satt dig på huk bredvid, och funderat tillsammans med Nellie: "hmmm, ska du sätta ketcupen DÄR, ojdå den var lite stor.... VAAAR kan du sätta den istället???" och vänta... Kanske hade hon klurat ut någon lösning om hon fått lite tid på sig? Ofta är det tid de små behöver, vi kan vara lite snabba att ge dem lösningar när det krånglar. ATt gå i pakt och klura tillsammans brukar funka bra :wink:

Hur går det annars :?:
Berätta gärna mer :D
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: Och där svarade vi visst samtidigt, Mia :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :lol: :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"