Femmånader och har inte tid att äta?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Linnan

Femmånader och har inte tid att äta?

Inlägg av Linnan »

Hej!
När vi var på bvc sist hade lilla bäbisen inte följt sin kurva, hon är "för liten". Hon är inte så intresserad av att äta just nu, det finns ju så mycket annat kul att hålla på med! Hon smakar gärna typ tre skedar av allt man ger henne sen är intresset slut för det. Bröstet vill hon knappt alls ta utan hon klunkar i sig snabbt men blir väldigt lätt distraherad - lättast är att amma när hon är trött och ska somna...
På bvc sa de att jag kunde försöka ge tillägg, men hon är ju inte mer intresserad av det, och det känns lite som en omväg, meningen är ju att hon ska börja äta mat, mjölk har jag dessutom i överflöd.
Det enklaste vore nog att amma henne nattetid men vi behöver ju alla sova.
Jag har mått jättedåligt hela helgen och blivigt nervig över hennes litenhet, läste i barnaboken och det var ett enormt stöd att läsa om femmånadersbarnet där, Tack Anna!
Jag skulle vilja ha råd för hur jag får henne att äta mer.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser hennes måltider ut idag? Hur många måltider? Etc? Ett tips är att ni sätter er i ett mörkt rum, eller att du skärmar av med ett tyg över er så att hon inte ser något annat än dig ovh tutten. Vissa BVC-tanters vurm för ersättning är galen, har du inte brist så ger ju inte det mer... :roll: Äter hon kvällsgröt? Det tycker jag att du ska börja med annars. Stadigt och bra. Är kurvan usel eller bara flack?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Min Karla är likadan. På femmånaderskoll (sprutan egentligen) hade hon inte bara glidit ner inom sin kurva utan helt BYTT kurva. Detta var dock ingen anledning till panik eller ens oro menade min BVC-tant. :roll:
Utan det är tydligen så för många femmånaders som blir mer och mer aktiva, helt normalt alltså. (Man kan då undra varför dom ihuvudtaget kör med kurvor, om dom inte ens tar i beräknande att ungen blir mer och mer fysisk??)

Jag har till skillnad från dig inte blivit orolig dock. För jag vet att jag gör vad jag kan. Hon får mat, mjölk, leverpastejmackor, gröt och frukt på fasta tider varje dag och hon sover och lever gott.
Och ang mat, ge det lite tid, snart äter hon hela portioner. Det sa nån klok till mig på forumet förut och det är verkligen så.
Du serverar maten men det är ju upp till henne att äta den.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :heart:

Ett litet tillägg bara: ge inte på nätterna, men nattslurken gärna alldeles innan sängdags när lilla blomman slokar. Hel fräckt kan man också låta henne somna och sova bara fem minuter för att sedan stryka över huvudet, ta upp och lägga henne till, i nästanmörkret (röd liten lampa rekommenderas).

På dagarna tycker jag du ska glesa ut måltiderna, om du inte gjort det förut. Hon bör äta inom 30 min, 45 min allrahögst. Och det bör gå 3,5 tim mellan målen. Det låter paradoxalt, med tanke på att hon är "liten", men äter hon kortare och mer sällan hinner hon samla på sig bättre aptit.

3-4 dagar får du ge en sådan "kur", tåligt och efter klockan, innan lilla älsklingen hajar galoppen :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett annat tillägg:
det skadar ju aldrig att energitäta, dvs tuta i fett (3 tsk rapsolja/dag eller extra smörklick i purén). För min del har jag också erfarenhet av bytta kurvor, och det jag förstått är att det för det första är helt OK att gå ner till födelseviktskurvan som ibland ligger nåt snäpp lägre, och för det andra kan det vara så att man planar ut vid den åldern.
När jag själv hade en liten matstrulare såg jag till att de där målen inför sovandet blev kraftiga, då gick det lättare att mata som du också beskriver (ett vanligt fenomen!) Kanske du kan "toppa" din amning dessa mål med lite mild havrevälling om hon tar flaska?
Sovs det gott? God sömn är tecken på mättnad!
/Åsa
Linnan

Inlägg av Linnan »

Tack för ert engagemang!

Jovisst bör jag nog glesa ut målen för det blir ju lätt så att jag försöker trutta in något så fort tillfälle ges.

Nu har hon blivit förkylld med feber och allt så nu får jag nog avakta tills den gått över.
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hej igen!
Nu håller jag på att "dagkura" :) eller vad man ska kalla det. Hennes sovtider är följande ; 8.30-10.00 och 12.00-13.30 samt 16.00-17.00 natt mellan 19.00 och 06.30.

Mat får hon;
06.30,
(dessutom innan morgonluren då hon verkligen är hungrig. Det verkar som om första målet inte är så spännande alla gånger. )
10.30
gröt ca en halv portion med mycket trugande. Efter det vill hon inte ha bröstet förren hon ska sova.
14.00
försöker med provportion, men hon äter väldigt lite. Ammar mycket innan kvällsluren.
18.30
amning igen.
00.00 :oops: ett extra mål :oops:

Jag försöker få henne att äta direkt hon vaknat, men det kanske är fel - ska jag prova först en halvtimme innan sovpassen???

Idag har det gått dåligt med sovpassen, hon har haft svårt att komma till ro. Jag har försökt att bara köra med ramsan och tillslut har hon somnat. Denna lilla kurning har jag hållt på med i tre dagar nu och de andra dagarna har hon svarat direkt på ramsan.
Ska jag gå in och buffa vi behov? Eller ska ramsan gälla nu?

Hon vänder sig till rygg och gnölar enormt, kan inte vända tillbaka själv. Däremot har hon somnat på sidan ibland. Ska jag lägga tillrätta eller låta henne vara?

Morgonluren idag vaknade hon 9.30 jag försökte få henne att somna om men det gick inte, tog upp henne glatt 10.00 och låtsades helt sonika som om hon hade sovit, är det rätt? Först låg hon nöjt och pratade med sig själv sen ropade hon på mig. Jag avvaktade för att se om hon skulle somna om på egen hand, när inte det gick buffade jag resultatslöst den klarvakna bebisen...

Vill gärna ha synpunkter som kan hjälpa oss.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Sista luren: satsa på 45 min, tycker jag. Det är ett bättre sömnrytmspass.

Midnattsmålet kan du slopa nu :!: Ge henne tre, fyra dygn så äter hon bättre på dagarna sedan.

Första målet är inte alltid särskilt spännande, trots att man sovit urlänge :shock: Kan tyckas paradoxalt, men så är det. Ge henne tid att vakna ordentligt. Du behöver alls inte mata direkt hon har vaknat som rutin; en kvarts väntan kan göra all skillnad. Eller en halvtimmes.

När hon väl börjat äta bör du dock försöka hålla det hela inom en timme nu - helst bara trekvart. Vaken blir hon längre förstås men äta bör hon göra inom en såpass begränsad tid.

Du vagnar inte? Då får du öva upp buffningen bättre. Ofta är det bara tålamodet som stupar. Öva på någon annan än barnet :idea: så att du vet att du jobbar rätt och effektivt. (Men inte FÖR skönt :shock: )

Annars är det ju ramsan som ska ta över - efter det snabba men mycket distinkta tillrättaläggandet - och den bör också övas till alla sina tonlägen och med magstöd. Se Verktygslådan :wink:

Och jag tycker du är så duktig :lol: Det blir så skönt för er alla, det här :heart:
Linnan

Inlägg av Linnan »

Underbart med dina uppmuntrande snabba svar! :heart:

Jo idag har lurarna gått bättre igen. Jag har även introducerat välling. Hon åt 30 ml. :shock: Men jag får vara nöjd med det när det nu är första gången och allt är nytt. Bröstet fick hon efter förståss.
Jag pratade med en sjuksyster idag som tror att hon äter sig precis mätt men inte mer. Hon tar alltså inte i så hon får något att växa på.
Jag vet att nattmålet borde bort men när hon nu är så liten blir jag glad varje gång hon verkar vilja ha mat :roll:

Ska man satsa på att väcka efter exakt 90 eller 45 minuter eller den tid man bestämt att sovtiden ska vara slut? (Om hon somnar 08.39 ska jag då väcka 10.09 eller 10.00? )
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, tratta och truga, det är det enda :wink: :lol:

Du har marginalkvarten. Inom den bör de kortare sömnpassen få plats, om du förstår. (De korta är 5 min, 20 min och 45 min.) Så ska hon sova 45 min mellan säg 10 och 10.45 men somnar först 10.15, använder du marginalkvarten och tar upp henne kl 11 efter 45 min sömn.

On hon däremot skulle somna så sent som 10.50 först, i vårt exempel, får du krympa 45 min-luren till en 20-minuters, så att du kan hålla dig inom marginalkvarten: dvs ta upp henne 11.10, efter 20 min sömn. Då rubbas inte schemat och resten av dagen flyter på. (Till nöds kan du då använda marginalkvarten i andra änden och lägga en kvart tidigare till nästa lur.)

Långlurarna däremot är mer flexibla till själva sömnen. Däe är det viktigaste att du håller tiderna. Ligger luren t ex 12 - 13.30 lägger du henne strax före 12 och tar inte upp henne förrän 13.30, oavsett hur hon sover eller inte sover däremellan. Marginalvartarna kan användas åt båda hållen men bör inte heller här överskridas. Somnar hon sent och sover som en gris 13.30 bjuder du alltså på 5, 10 eller 15 min till, vad du tycker och vad som passar.

Till de längre lurarna gäller att det viktigaste inte är att hon sover varje minut hon "ska" - det viktigaste är att hon har förutsättningarna :wink: :lol:
Linnan

Inlägg av Linnan »

:D Hej igen!
Jaha! Det var bra att få klarhet i detta. Idag kortade hon förmiddagsluren till 45 minuter. Och nu har jag tagit bort nattmålet sedan tre nätter :sleep: . När hon vaknar till på natten brukar det räcka med ramsan, om man nu får säga "brukar" efter tre nätter :oops: :wink:
Det svåra nu är att lägga henne utan skrikande protester, jag undrar om det är jag som inte backar tillräckligt? Eller om jag tvärtom går för fort fram?

Tack tack tack!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"