Hjälp mig att nysta upp fnurran...

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja du det är inte kul att börja morgonen med en rödgråten älskling. Vi hade också samma problem när Saga var runt 10 månader gammal. Det som hjälpte oss var:

:arrow: Absolut KOLMÖRKT i hela rummet
:arrow: Attityd till sjutton som lades ner på en hurtig och klämkäck pangramsa kombinerad med tillrättaläggande genast hon visade tendenser på att vakna. Tillrättaläggandet kan ni hoppa över nu då tösen är så stor.
:arrow: Sedan musik. Då tror den lilla att mamma ändå inte hör. Mozart är säker :lol:
:arrow: Sedan avvakta in i det sista. Ny ramsa om det verkligen behövs.
:arrow: Häng inte oroad vid dörren, gör något annat.
:arrow: Vid väckning, störta in som om det är världens party på gång, full i skratt :D :D :D Tyck inte synd om henne, utan gör något bus direkt som får henne att skratta.

Så här gjorde jag, och det hjälpte. Inte omedelbart, men med tålamod. Snart kommer SS-forumet att börja ställa en massa liknande frågor, av någon orsak brukar tidiga uppvak bli en klassiker när vårsolen tittar fram och fåglarna börjar kvittra... Men innan dess ska ni ha fått ordning på problemet :D :!:

Annas tips om en väckarklocka som ringer är bra. Och så Attityden - den berömda.

Det här är vad jag kan komma på nu. Jag hoppas andra flikar in med goda råd :!:

Kram så länge :D Och va kul att läggningarna funkar igen - du ser att inget varar för evigt :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Sagalinda :wink: :D

Strålande :lol:

Borde klistras på x antal näsor tidiga morgnar igenom :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack för svar! :D

Har aldrig testat musik. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag menar, Wilma älskar att dansa och snurra till musik. Räcker att det är mobilen som ringer. Hur blir det då om man sätter på musik? I och för sig är det bättre om hon dansar i sängen än gråter men blir hon inte förvirrad?

/Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Musiken fungerar som en ridå mellan er. Mozart är ju inte den typen av musik som man normalt brukar snurra och dansa till... :lol: Men prova och se. Som du säger, bättre än att hon gråter. Du märker själv om det inte fungerar. Ligger hon och funderar på varför i sjutton det spelas musik kanske hon somnar rentav. Liksom i tristess då ingen ändå hör hennes klagan. Dansar hon är det en glad unge du får ta upp :wink:

Lycka till, rapportera gärna :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
kvacke

Inlägg av kvacke »

ok tack!

Har laddat cd spelaren så imorn bitti blir det klassisk musik för hela slanten! Och massa med attityd.. :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Mozart skrev "Eine kleine nachtmusik" för sin lille son.

Han visste vad han gjorde :wink: :lol:
fjällström
Kontakt:

morgonstrul..

Inlägg av fjällström »

Hej och grattis till att Ni hittat formen igen :!:

Vi hade också bekymmer med alltför tidiga mornar ett tag :?
Efter bra stöd och hjälp från detta forum löste det sig :)

:idea: Pangramsa vid första pipet :!: Antingen gör man sen andra ljud i huset eller går och lägger sig själv och "njuter" av lilla ungens sång" :roll:
Vi gjorde det sistnämda. Vid något enstaka tillfälle (när hon skrek upp sig ordentligt) gick jag snabbt in, lade tillrätta och lämnade rummet med en bestämd ramsa x 4. Därefter inget mera ramsande eller spring på rummet.

Om lilla ungen somnar om och vaknar igen efter minst en kvart så upprepar man proceduren med pangramsan.

:idea: En väckar klocka i barnet rum som ringer samma tid varje morgon.
Vår lilla tjej lärde sig snabbt att först när klockan ringt blir man hämtad :wink:

:idea: Ett kanonglatt återseende varje morgon när väckarklockan ringt :D
Lite småpyssel inne på rummet också (godmorgon till blommorna, dra upp rullgardinen, slängpuss åt gossegrisen som får ligga kvar i sängen) innan man går ner för att ta tag i den nya dagen. :roll:

Ge det några veckor och gör exakt samma procedur varje morgon, så ska du se att lillan snart vaknar av väckarklockan och inte av sig själv :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

hoppsan

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Såg inte att det fanns två sidor och att du redan fått råd och tips :oops:
Hoppas du hittat en passande metod :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack Fjällström! :D

Det bidde ingen musik 8) . Wilma gnölade lite vid 6.05. Fick en mjuk, öm ramsa. Somnade om på stört! Vakade igen 06.25 och ropade; Tiger KOM. Det är hunden :wink: . Hon fick en bestämd pangramsa. Somnade, tror jag eller tystande i alla fall. Började låta igen kl 06.45. Då visste jag inte riktigt hur jag skulle agera. Vad är bäst här? Göra morgon inom marginalkvarten innan hon skriker upp sig eller ramsa och vänta på omsomnade? Jag har läst i många trådar att det är väldigt viktigt med att få till ett omsomnande. Gäller det även kvart i 7? Imorse kändes det ju ändå som vi fick till omsomnandet.

Jag gjorde så att jag snabbt ställde om väckarklockan till 06.50 och gjorde världens gladaste morgon. Tänker jag rätt här?

Får summera första morgonen på vår lilla minkur som mycket lyckad! Ingen rödgråten lilltjej och en mamma med massa attityd :D

:D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Pris och beröm :-({|=

:D Tack, fjällström :wink: :D Vill bara finputsa klockrådet: den ska inte vara i barnets rum utan utanför :wink:

Får man till ett omsomnande är det kanon, och minta lilla femminuters tjänar till att mer och mer överbrygga klyftan. Men jag skulle inte lägga ner någon möda på den saken om morgonen vore så nära som inom marginalkvarten :wink:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack Anna!

En fråga till bara :wink: . Jag tänker på det här med väckarklockan. Ska jag göra som jag gjorde idag och snabbt som attan ställa om den eller ska jag bara storma in och göra glad morgon om det är inom marginalkvarten?
kvacke

Inlägg av kvacke »

Kom visst på en sak till. :D

Du skriver att varje 5 minutare är viktig. Hur gör jag om hon tex vaknar kvart över 6, tystnar efter ramsa och sen hojtar säg 06.25 igen? Ramsa på nytt?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte ställa om mera nu. Ställ den på morgontid :wink:

Ge en upplysningsramsa direkt hon vaknar (glad). Sedan andra ljud i huset, mest för din egen icke-överkomcentrations skull (och för att hon då tror att du ändå inte hör). Eller tystnad, om du har nerver.

Men nej, överarbeta inte. Ramsar du igen och igen sätter du igång underhållning, och då har ju dagen faktiskt börjat, om man säger :roll:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Nä det går inge bra..

Wilma vaknar utan undantag kl 6. Får en pangramsa direkt sen inget mer innan go morron med väckarklockan. Men hon somnar inte om och hon pratar och är lessen om vartannat. Detta resulterar i att hon är jättetrött redan vid 10. Timmarna fram till 12 då det är vila känns långa.

Hur göra? Vi är för morgontrötta för att börja morgonen kl 6.

Ska tillägga att läggningarna funkar kanon och att hon nästan alltid läggs halv 7 för då är hon supertrött.
kvacke

Inlägg av kvacke »

Jag satte föresten på musik imorse men det gjorde henne alldeles förtvivlad... :cry:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"