Barnaboksdagis?!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

jättegärna så det det ju stå :oops:
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
mammamy

Inlägg av mammamy »

Såg en artikel någonstans om Solna kommun där man infört någon form av tvåfamiljssystem som alternativ till dagis. Man är två familjer som delar på barnpassningen , säg varannan vecka. När jag är hemma och sköter mitt barn samt den andra familjens barn får jag inget för mitt barn men jag får dagispengen för det andra barnet. (Dagispengen är alltså en summa som motsvarar kostnaden för kommunens lagstadgade åtagande om att erbjuda dagisplats åt alla barn, en summa som inte de föräldrar som VÄLJER att vara hemma med sina barn får se röken av i vanliga fall.)
Detta system kan ju alltid vara något man som privatperson kan föreslå för sin kommun eller motionera om i kommunfullmäktige. :D Närdemokrati!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Inez

Inlägg av Inez »

Hej!

Jag står också inför dagis snart. Är det någon i Krokoms kommun i Jämtland som vill ha ett Barnaboksdagis till sitt barn? Det vill jag i alla fall!!!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej på er alla!
Många bra tips! Jag och min man har kollat upp en del tidigare och det är väldigt många regler som gäller. Vi tänkte också att man kanske är 4-5 familjer som turas om att ta hand om barnen. För att inte vara på olika ställen så skulle man hyra en lägenhet/lokal. Om man vill ha bidrag från kommunen så måste man dock ha en lokal som är godkänd av kommunen och brandmyndigheten. Man måste också helst ha en utbildad person, annars blir det svårt att få godkänt av kommunen. Om man startar ett föräldrar kooperativ så måste det vara tillgängligt för alla, man kan alltså inte bara ha det öppet för vissa utvalda. Sen kan man säkert göra ett kössystem så man kommer undan det.

Något annat man måste tänka på är hur gör man om ett barn är sjukt och den mamman/pappan måste vara hemma med sitt barn som egentligen skulle ta hand om de resterande barnen? Man måste ha någon slags jour.

Ett annat aber är vad göra när alla ska ha semester på olika tider? Då måste man planera in det så att det inte blir glapp någonstans.

Det är mycket som måste diskuteras och gås igenom oavsett om man tänker sig ett föräldrar kooperativ eller en mer privat lösning. Men jag är väldigt öppen för att fortsätta diskussionen med föräldrar i stockholm som kan tänka sig ett alternativ.

Mammamy - intressant med två familjs systemet i solna, ska kolla mer på det. Har du kanske några länkar du kan maila?!

Man kan ju också undra vad som nu händer då dagisgarantin är 3 månader och Stockholms kommun förmodligen inte kommer att kunna hålla det (vet inte hur det är i övriga landet?!) pga av baby boomen. Kan man få tillgång till de pengarna tro?

Som sagt var, är öppen för diskussioner med de som önskar :D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Bra Sarika! =D>

Ni ser, jag visste väl det :!:
Jennie

Inlägg av Jennie »

Jag har också läst det om tvåfamiljsystem som de har i Solna. Jag tror att du kan gå in på Solnas kommuns hemsida.

Jag ringde även till min kommun och frågade om det var på gång något liknande här, men icke... :( Men en motion som Mammamy föreslog kanske man skall prova med....
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

...och här är en annan intresserad av samma sak på Söder!! haha, kanske kan vi få ihop ett kooperativ? :D Jag tänker medan jag skriver nu, helt ur det blå, men vafanken... varför inte egentligen?? Jag har inte börjat kolla så noga på dagis ännu men är det så illa som ni säger så... Kan bara nämna att jag i mitt letande velat hitta dagis som bedriver ett aktivt jämställdhetsarbete bland barnen (alltså inte cementerar traditionella könsroller om att bara pojkar leker krig och bara flickor hjälper till i köket) och det är minst lika sällsynt även om det finns en del som kommit lite längre. Kanske två flugor i en smäll, vad säger ni tjejer?? Vilka underbara (-re :) ) ungar det skulle bli!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

En föräldrakooperativ förskola på söder a`la Barnaboken ( 3-5 åringar...) :wink:

Absolut!

:thumbsup:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Caisa började med inskolning i onsdags.....det känns bra men ett f-kooperativ på söder i AW-anda är absolut intressant! Vi kanske skulle ta och diskutera detta vid sidan om forumet helt förutsättningslöst?? :D

pia-lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Undrar bara om man får starta "dagis" hur som helst? Finns det inte regler för det? Utbildning osv.
Grovt räknat, för 3.500-4.000/månad/barn skulle en person kunna avlönas om h*n tar hand om sex barn måndag till fredag.
Det är väl inte så blodigt?
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
br

Inlägg av br »

hej
det är inte så komplicerat att starta dagis ( vui har varit på gång här i trakten) det svåraste är att hitta en funktionell och lagenlig lokal !!!

Desutom brukar de fristående förskolorna får bidrag från kommunen med x antal kronor per barn! Men jag tror att dte bästa är att kontakta skolverket ( www.skolverket.se) samt den kommun man bor i för tips om hur man går vidare! Både i Stockholms stad ( opch i Sundbybergs kommun där vi bor) finns det ju en hel del privata dagis både föräldrakooperativ och poersonalkooperativ!! De flesta friståënde förkolor kostar inte mer än vad maxtaxan är !

Kolla på kommunernas hemsidor!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jösses! Kan man få bidrag för det också... det hade jag ingen aning om :shock:
Att det inte finns mer fristående förskolor då, eftersom det är så svårt att få plats på kommunalt "dagis"? :-k *undrar och funderar*
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
br

Inlägg av br »

hej
i min hem kommun fins det 23-24 kommunala förskolor och 8 förskolor i enskild regi, många med olika pedagogiska inriktningar typ reggio emilia ur o skur, waldorf mm

Det kanske är olika beroende p åvar man bor men det är ju inte helt enkelt att starta, mycket beroende på lokaler ( som jag skrev tidigare)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Precis som ni skriver så är det ju inte direkt så att man uppmuntras att jobba mindre än 75% (om ens det). Hade själv planer på att gå ihop med en kompis innan min pojk fick vanligt dagis. Vår tanke var att vi alla fyra vuxna i dessa två familjer skulle jobba 75%. Stupade väl på att vi planerade att börja arbeta vid olika tidpunkter och att det verkade krångligt att få ihop det när barnen var sjuka. mitt första hands val var annasr att få dagmamma, just för att det ger en chans att få "hjälpa till" i de dagliga sysslorna. tyvärr är det ju en barnomsorgsform som är utrotningshotad och här i området var det en enda familj som fick dagmamma i höstas och de hde inte skrivit att de kunde tänka sig dagis som alternativ.
Annas tycker jag generallt att vi i samhället måste verka för att prioritera TID hemma med våra barn framför konsumtion. Med mina äldre barn upplevde jag ofta att barnen nästan inte hann leka med de leksaker som de hade för att vi pluggade/jobbade så mycket-och vad är då vitsen med alla fina leksaker? Idag har vi mycket bättre ekonomiska förutsättningar och vår pojk är på dagis tredagar i veckan och hyfsat korta dagar, nu finns det en balans.

Tyvärr är det ju också så att när man har ekonomiska förutsättningar att arbeta mindre så är möjligheterna ändå låsta pga att man inte kan behålla jobbet om man jobbar mindre (tex halvtid). När man väl skaffat sig valmöjligheten på ett plan finns den ändå inte kvar på ett annat. Jag har känner mig ibland otroligt inlåst i sytemet. samtidigt är jag inte beredd att ge upp hela mitt yrkesliv utan idealet vore kanske att min man och jag båda jobbade halvtid-barnen blir ju stora en vacker dag också och det är ju långt till pension...
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

En tanke som slog mig är att man kanske kan få EU- bidrag??! Det verkar man ju kunna få till "vad som helst"! :D

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"