långresor

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

långresor

Inlägg av br »

Hej
på det gamla forumet var det en del som skrev lite grann inför långresor och tidsomställning mm. Är det ngn som har genomfört en sådan resa än?Vi ska till Thailand/malaysia under hela januari :D och är såklart är jag nyfiken att höra hur det gått med tidomställningm flygresa och annat !
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej
vi ska med Vår Vilma till Mexico under julen, kan berätta efter det hur det gick, är hemma den 5/1 men då kanske ni redan åkt?!

På "Basbegreppen" hittar du Annas info om hur man gör med tidsomställningen, hon är klurig den där underbara kvinnan:D!!!!
Håller precis på med att skriva upp tiderna dag för dag. Inte lätt, gäller att hålla tungan rätt i mun.


Lycka till och trevlig resa!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

tack

Inlägg av br »

det var bra att du tipsade mig om att Anna faktiskt redan skrivit om detta!
Vi åker den 2/1 och kommer hem den 29/1
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Lovas mamma
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 21:58

Långresa

Inlägg av Lovas mamma »

HEJ!

Vi var iväg under oktobermånad med vår lilla dotter Lova som då var 8 månader till thailand och singapore. Vi hade en fantastisk resa och jätte roligt och bra!
Det var verkligen bra att amma om man gör det fortfarande, framförallt under flygresan. Annars är det toppen att ha med mycket välling för det finns inte där, och blanda ut lite "blaskigare" för att få i de små mycket vätska.Det finns hur mycket frukt och färsk juice som helst. Lova åt vanlig mat också men när det behövdes så fanns bröstet. Sedan var det bra att ha bokat en " säng" på planet, det underlättade när hon somnade så hon inte behövde sitta i våra knän och sova. Vi tog med näsdroppar på planet, bra att ha, så spreja vi innan start och landning. Tidsomställningen gick hur bra som helst, jag tror efter resan och alla intryck som blev det natt automatiskt för henne utan några problem, likadant när vi kom hem igen. Blöjor är bra att ta med om man har plats för de har väldigt "plastiga" blöjor jämfört med här hemma som andas bättre. Rivjärn är bra att ha med till frukt, vi hade ett litet jättebra att använda, verkar kanske lite konstigt att ta med men bra!
Egen filt var bra att ha med när vi fick vänta någonstans typ flygplats eller så!
Solskyddsfaktor var också bra att tagit med eftersom vi har jättestarka här typ 50. Det finns så mycket mild bra mat och vi hade släppat med massor barnmat som vi inte använde, eftersom hon kunde äta mycket av maten som fanns på resturangerna.Lova fick även några chips ibland för att få i sig salt, jag vet inte om det är bra eller dåligt men Lova var glad!
en sak som kan vara bra att veta som vi var förberedda på men som vi kunde känna en viss oro över var att alla är så otroligt barnkära så de ville hålla och bära hela tiden så man fick säga ifrån typ "inte nu hon skall sova" men det verkar som de har vant sig vid att "vi" västerläningar blir nervösa eller hur jag skall utrycka mig så de är verkligen nog med att fråga innan klappar eller så.
Nä, allt jag kan säga är bara att ni har en fantastisk tid framför er och ni kommer säkert få en fantasktisk resa! Lycka till!
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

längtar

Inlägg av br »

Hej
tack för svar och PM...

Ja, det är snart dags att resa och trots att december är fylld av födelsedagar ( båda barnen fyller i december...) julbord, luciatåg osv så börjar vi se fram emot avresa den 2/1. Vi håller på att kolla runt var vi ska bo och tänker boka åtminstone första vecka hemifrån!!

min fyraåriga dotter pratar hela tiden om at tvi ska till "taljand" och det ser hon framemot. Hon har avrit med till Fuertuventura en vecka så hon vet vad det är att ha semester utomlands.

Hade ni med er resessäng? Hade ni med vagn?
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Lovas mamma
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 21:58

Långresa!

Inlägg av Lovas mamma »

HEj igen!
nä, någon rese äng hade vi inte med, det fanns att få på alla de hotell vi bodde på, vi bokade det innan. Det kunde kosta en liten peng men skönt att slippa släppa, dessutom fixa de lakarn och sånt också. Vi hade med en paraplyvagn modell som de kan sova i så när vi badade och låg och läste vid poolen eller stranden så låg hon ock sov. Det var inte så himla varmt ( som det kan vara)när vi var där typ 25C på dagen och ganska mulet, dessutom kollade vi så det gick att "ordna" korsdrag i vagnen så och så låg hon på en bomullsfilt/lakarn. Det enda duma med paraplyvagnen var att det är omöjligt att köra på stranden!

Hoppas ni får det toppen!
Trevlig resa och hör av dig om du undrar över något mer!

Hej så länge!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"