RAMSAN FUNKADE!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

RAMSAN FUNKADE!!!

Inlägg av TorpSara »

Tjohoo!!! :shock: :shock: :shock: :shock:

Jag har aldrig ramsat aktivt, men alltid sagt godnatt med orden "Sov så gott min älskade Edvard, vi ses sen" och på sistånde "Godnatt min älskade Edvard, sov så gott" på kvällen. Nu skulle jag söva honom och testade med solfjäder (trots ryggläge! Det du AW! :wink: ) och ramsa och det funkade skitbra! Ramsa 2x4 + en bekräftelse! :D Nu behöver jag en smiley som dansar! Vi får väl se om det fungerar sedan också, men nu gick det!
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Grattis!!! :D
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vår modifierade "solfjäder" har sambon använt sig av innan vi hittade hit. STORA trygga händer... :-)

Men vad är bekräftelseramsa? Jag vet att jag är tidigt ute, men jag är lite nyfiken... :roll: Är det samma ramsa i ett bekräftande tonfall bara?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

You go girl :!: \:D/ och Edvard så klart :sleep: O:)

Bekräftelse ramsan gör man precis innan de somnar och är tysta och lugna.
När de KAN ramsan bakar man in den i sista versen så det blir 3glada hurra och ett fjärde där man går ner i tonläge lite grann.

Tor har kommit så långt att jag inte får göra ramsan 4verser längre utan blir arg. Så om jag gör alla fyra numera måste 3 gå fort som :twisted: och den fjärde bekräftelsen långsamt och lååååggggttt (läs med bas och diafragma). :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Det låter bra!

Har själv en liten kille som blir tre mån i nästa vecka. Trodde att man inte skulle använda ramsa på så små barn, utan går och väntar att han ska bli fyra mån. Är jag helt ute och cyklar? Kan jag åxå köra på med ramsa redan nu :? :?:

Hoppas att det fortsätter i samma rikting för er :D
/Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: RAMSAN FUNKADE!!!

Inlägg av annawahlgren »

TorpSara skrev:Nu skulle jag söva honom och testade med solfjäder (trots ryggläge! Det du AW! :wink: )
:D Que? What's the news? Det är bara det att man inte kan använda KRIS-verktyget solfjäder, som ju innebär en ansenlig press, på en ryggliggare utan att besvära andningen. Mjuk handpåläggning är något annat :wink: :lol:

:D Lenita - du kan absolut ramsa; man ser ju om den så att säga går in, lugnande, som besked respektive påminnelse, eller om den "bara" väcker nyfikenhet så att lilla barnet absolut ska se ansiktet till rösten.

Jag brukar dra gränsen vid 3,5 mån för ramsan som verktyg.

Dessförinnan kan man förstå smyga in den bakvägen så att barnet vänjer sig, och då är skillnaden mot ett vanligt litet "godnatt" bara att man kör den x4 och lite tystare och utan att den behövs, så att säga. Om du förstår :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Tack Anna! Då ska jag börja införa ramsan imorgon bitti, hoppas på så sätt kunna få den lille att sova tryggt nätterna (och dagarna) utan att behöva kuras:) Behöver nog hjälp med ett schema till lille herrn, men det tar vi i en annan tråd :D :!:

/Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol:
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Vi är mitt uppe i påläsningen av hur kurandet ska gå till och jag känner att jag behöver lite uppbackning. Helst av allt hade jag velat ha dig Anna i garderoben :wink: och kunna ta fram och rådfråga när vargarna smyger sig fram och ställer till det i huvudet på mig :wink: . Då hade det känts tryggt att ha någon med Annas erfarenhet och lugn som ser till att man håller sig på rätt spår...

Vi har haft lite småtrassel från starten till och från( magvirus och liknande). Men nu funkar maten på dagarna och nätterna helt ok. Vi har fortfarande inte kommit förbi 6h nattsömn (nattslurk vid 22 och nästa mål vid 4) men vi jobbar på det. Det är som sagt bara det där med bekräftelse ("jo vi gör rätt, det är inte så farligt med skriket hon bara bombarderar oss med frågan: ska det vara så här???" )när hon sätter igång och gråter. Jag försöker hålla mig lugn och glad och tänka på män i blå pyamasar och allt möjligt för att hålla tankarna i schack men det är inte så lätt. Hursomhelst så är det bara att vagna på, snart kan vi utöka till 8h sömn hoppas jag.

Vi har ett spikat schema sedan två veckor tillbaka och det håller vi benhårt på. Nästa steg blir alltså att utöka natten samt att få till dagssömnen, då vi får vagna och icke-vagna mellan 1-2 timmar beroende på hur länge skruttan ska sova. Den där 40 minuters sömnskarven känns omöjlig att ta sig förbi :shock:. Men skam den som ger sig!! Uppenbarligen så funkar ju metoderna i BB, det märks ju inte minst här på forumet :P :P och jag är fast besluten att en dag ingå bland alla glada "kurfamiljer" :D . Men som sagt, hade det funnits en kurs hur man genomför kuren, så hade jag varit själaglad :lol: .

Nu är det dags för skruttan att vakna och sedan kör vi hela kittet med mat, mat, mat och enormt mycket bus och kel. Och så håller jag tummarna att natten blir som vi tänkt [-o<
Mamma till Engla 061015
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån, här är väl allting underbart trevligt och under kontroll :?:

Läs och studera Standardmodellens fortsättning, om man säger, och gör slag i saken :!:

Du kan så bra, så.

Återkom med konkreta bekymmer, om du kan hosta upp några :wink: :lol:

Skarven? Mycket mätt mage och effektiv vagning är receptet. Läs på i Verktygslådan om du inte har Sova hela natten-boken med vagningsdemonstration :!: Träna med tyngd i vagnen så du får upp rätta snitsen, skaka lite i handtaget och gå. Inte hänga kvar och fastna, ujujuj :roll:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"