Min 2,5-åring har börjat klättra ur spjälsängen vid ensamleken. Än så länge har det aldrig hänt när han ska sova.
Jag har läst om ensamlek för större barn men tror inte att han är mogen för att leka fritt i ett rum på egen hand ännu. Just nu leker han och yngre brodern i samma rum, med ett draperi emellan sig och vi har heller inte riktigt plats i nuläget för dem att vara i varsitt rum.
Vad göra? Bara lyfta tillbaka och hoppas att nyhetens klätterbehag blir något mindre behagligt. Eller inse att han blivit större och ändra på förutsättningarna för leken. Skulle gärna vilja höra hur andra gjort i den här åldern?
Siri
Klättrar ur ensamleken
Klättrar ur ensamleken
fyra älskade ungar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hur lång tid talar vi om? Möjligen är han osäker på ensamleken såtillvida att han tror att det är han som ska bryta den och själv bevaka sina vidare intressen här i världen. Och det är inte bra. Så håll alltid tiden, och ta upp honom med stor förtjusning till nästa punkt på agendan.
Kommer han upp får du förstås ta tillbaka honom på en gång och möblera fram något inspirerande att återgå till i sängen, men detta att han alls kommer upp är ett varningstecken, se ovan. Läs gärna på om ensamleken i Barnaboken på "Bekymmer? Sysselsättning" i femte delen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för svar!
Han leker 1,5 timme och har haft den tiden sedan han var under året. Jag bryter alltid exakt på minuten så jag tror inte att han känner att han själv behöver ha koll på det.
I och för sig så är han inne i en väldigt klättrig period överlag så det kanske helt enkelt delvis har med det att göra. Men jag ska se över leksaksbeståndet noggrant. Faktum är att han inte haft någon hemlig påse på ett bra tag...och det var en storfavorit förut.
Hur länge är vanligt att de fortsätter att leka i spjälsängen? Kan jag i framtiden ha båda barnen lekandes fritt i samma rum utan att själva tanken med det hela går förlorad?
Siri
Han leker 1,5 timme och har haft den tiden sedan han var under året. Jag bryter alltid exakt på minuten så jag tror inte att han känner att han själv behöver ha koll på det.
I och för sig så är han inne i en väldigt klättrig period överlag så det kanske helt enkelt delvis har med det att göra. Men jag ska se över leksaksbeståndet noggrant. Faktum är att han inte haft någon hemlig påse på ett bra tag...och det var en storfavorit förut.
Hur länge är vanligt att de fortsätter att leka i spjälsängen? Kan jag i framtiden ha båda barnen lekandes fritt i samma rum utan att själva tanken med det hela går förlorad?
Siri
fyra älskade ungar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja, se över ensamleksaksbeståndet. Det måste man göra varje dag med nya ögon - barnets ögon
Nej, ensamleken bygger på avskildhet som tillåter total koncenration utan inblandning av vare sig vuxna eller andra barn. Ska de leka fritt på golvet blir det att de leker tillsammans. Inget fel i det men det är ju en helt annan sak.
"Hur länge är det vanligt att de fortsätter att leka i spjälsängen? " frågar du. De fortsätter inte av sig själva, det står inte inskrivet i någon utvecklingslag, utan det är helt och hållet du / ni vuxna som avgör om och när de ska ägna sig åt ensamlek överhuvudtaget, njuta den och vilja den genom era goda förutsättningar för den, och hur länge.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack så mycket för goda råd
Jag förstår ju att det är vi själva som avgör hur ensamleken tas emot och hur länge den varar. Min fråga lät nog en aning naiv men handlade mest om när spjälsängsfasen kan tänkas avlösas av en annan sorts ensamek. För mycket som han älskar att jobba med, som pussel och målarböcker, är ju svårt att utföra som stor pojke i liten säng
Får jag vara nyfiken och fråga dig Anna, hur du löste avskild ensamlek till dina barn när de började bli lite större?
Jag har en 2,5-åring och en ettåring (och en liten på väg om allt skulle få gå bra). Vi vill verkligen fortsätta med ensamleken eftersom den har odlat både tålamod och tid till kreativitet i våra vildhjärnor till småsöner. Men rummen kommer nog inte att räcka till när man inte kan använda sig av avskärmning runt sängen längre...
Imorgon ska vi köpa repstege!
Siri
Jag förstår ju att det är vi själva som avgör hur ensamleken tas emot och hur länge den varar. Min fråga lät nog en aning naiv men handlade mest om när spjälsängsfasen kan tänkas avlösas av en annan sorts ensamek. För mycket som han älskar att jobba med, som pussel och målarböcker, är ju svårt att utföra som stor pojke i liten säng
Får jag vara nyfiken och fråga dig Anna, hur du löste avskild ensamlek till dina barn när de började bli lite större?
Jag har en 2,5-åring och en ettåring (och en liten på väg om allt skulle få gå bra). Vi vill verkligen fortsätta med ensamleken eftersom den har odlat både tålamod och tid till kreativitet i våra vildhjärnor till småsöner. Men rummen kommer nog inte att räcka till när man inte kan använda sig av avskärmning runt sängen längre...
Imorgon ska vi köpa repstege!
Siri
fyra älskade ungar
Hej Siri! Och kul att du är tillbaka!
Min kille har ensamlek på golvet i sitt rum och det fungerar förstås utmärkt det med. Men det är vad HAN nu är van vid. Och lillasyster har sin ensamlek i spjälsäng i gästrummet samtidigt. Mest för att jag ska få min egen ensamlek då jag också
, men det är ju inget som hindrar att man har ensamlek på olika tider, eller hur?! Vi har på em efter lurarna för att det passar oss bäst. Inget av barnen dricker välling på morgonen så då har alla kurrande magar bråttom ner till frukosten så det passar sämre då för oss. Men du kan ju dela upp det, vet jag!
Kanske hittar du lite ensamlekstips i de här trådarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7924
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9150
Min kille har ensamlek på golvet i sitt rum och det fungerar förstås utmärkt det med. Men det är vad HAN nu är van vid. Och lillasyster har sin ensamlek i spjälsäng i gästrummet samtidigt. Mest för att jag ska få min egen ensamlek då jag också
Kanske hittar du lite ensamlekstips i de här trådarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7924
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9150
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06