Att bli större...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
olivia

Att bli större...

Inlägg av olivia »

Lilla tjejen är ju numera ganska stor... Och jag har funderat lite på hur man gör när man "plockar bort" bebissakerna. Spjälsängen åkte vid nyår, och det gick jättebra, trots att hon anklagade mamma för att ha "tagit sönder" hennes säng de första två kvällarna (vi demonterade den tillsammans). Men barnstolen står fortfarande kvar trots att hon mycket sällan använder den numera. Det vore ju onekligen skönt att slippa den (då vi ju har en liten som också sitter i barnstol). Hur gör ni? Plockar bara bort en vacker dag, eller förbereder ni på något sätt?
Sommarbebis -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Måste fråga dig - varför plockar du bort hennes "hem", spjälsängen :?: Varför får hon inte ha barnstolen kvar :?:

Det enda raka, tycker jag, är att låta lilla barnet gå vidare självt, på eget bevåg. Små människor bestämmer sig bara en vacker dag för att sitta på en vanlig stol, precis som de plötsligt bara bestämmer sig för att börja använda kniv och gaffel, som de vuxna. I stället för babysked i rödgul plast :roll:

Det här är ngenting man behöver eller ska forcera. Jag tycker du gjorde fel som tog ifrån henne sängen. Det tyckte uppenbarligen hon också :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blomman

Inlägg av blomman »

Tänk vad olika barn är...
Mina två har sovit kanon i stor säng från ett års ålder, verkligen tyckt om det! Spjälsäng var illa omtyckt, man kunde inte kliva ur själv när det var morgon, eller det kunde man, men det var lite farligt tyckte föräldrarna! :wink:
Suttit i stora stolar så fort de själva kunnat klättra ur babystolen, och de har klättrat tidigt. och sonika bytt till sig en stor stol, även om nästippen knappt stuckit upp över bordskanten :)
Åka vagn var bara att glömma så fort de kunde gå, 10 repektive 9 månader gamla... sitta still och sitta fast är inte uppskattat i detta hus!
Detta är ju ingen alls hjälp för dig, det var mest en reflektion över barns olikheter!
Du och lillan får väl tillsammans montera ihop sängen igen?!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vi har tripp trapp stolar till våra barn. Väldigt dyra när man köper dem men går att använda länge och väldigt bra andrahandsvärde.
När lillebror kom bestämde vi oss för att storebror skulle få behålla både säng och stol.
Han sover fortfarande i sin spjälis och kommer få göra det tills han vill annorlunda eller växer ur dem. Spjälisar är det också bra andrahandsvärde på. Sen kan man gå direkt på vanlig säng och hoppa växasängen.
Tripp trappstolen tog vi bort bygeln på och gav lillebror, så storebror får sitta på den tills han vill sitta på vanlig stol. Det beror lite på vad man har för matstol men trip trapp går bra att ha länge.
Jag tänker lite att det löser sig med tiden och genom att de själva vill och då behöver det inte bli så dramatiskt heller.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
syren

Inlägg av syren »

Ja, tripp-trappstolar är onekligen en smidig övergång till vanlig stol. Man lämnar ju helt enkelt inte sin barnstol! Vi har själva inte haft ngn sådan, fel, kanske, men vi valde en klassisk barnstol en gång i tiden. Barnen har ÄLSKAT sina stolar. Det var kanske först för 1,5 år sedan som den togs bort helt - nu är den framme igen till lillebror. Sitter han inte i den, vill mellanflickan absolut ta den i anspråk- Och, det får hon så klart! Det tycks finnas känslomässiga band till stolarna - som till spjälsängarna. Som sagt, vi hade kvar barnstolen LÄNGE stående vid bordet (och tog plats). Den användes inte alltid, men ibland skulle det sittas i den. Samtidigt fanns höga vanliga stolar, anpassade till barn (IKEA). På dem var det roligt att sitta. Man blev ju liksom stor då (på dem sitter flickorna fortfarande), liksom på stegpallen. Dessa fungerar också som smidig övergång till vanlig stol. Kanske ngt att pröva om nu inte barnstolen skall finnas kvar? För oss var det tillslut mellanflickan själv som bestämde att nu kunde stolen åka upp på vinden. Hon var stor nu och behövde den inte längre. Dessutom var den så knölig att komma i, nu när hon hade vuxit ur den så att säga. Så, jag skulle nog avvakta ett tag med att ta bort den kära stolen...

Hälsningar,

Syrén, mamma till två flickor (00, 01) och en pojke (06)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"