Vaknar för tidigt
Vaknar för tidigt
Hej.
Jag behöver lite hjäp med finputsen av kuren.
Vi är ca 2 veckor in i kuren och allt funkar jättebra och har gjort det hela tiden, nästan. Detta trots sjukdom och två nya tänder. Killen i fråga är snart 4 mån.
Vårat schema ser ut så här:
10.00-12.00 sova
14.30-16.00 sova
18.00-20.00 sova
22.00-08.00 sova natt
Nu till frågan:
Det strular lite på dagarna men nätterna funkar klockrent bortsett från att han vaknar kl sju nästan varje morgon då får han somna om själv, vilket tar mellan tio till 30 min. När han väl har somnat om sover han gott och det har hänt att vi har försovit oss nästan en timme innan vi har väckt honom.
Skulle vara ytterst tacksam för tips på hur vi kan lösa det här.
Skulle vara
Jag behöver lite hjäp med finputsen av kuren.
Vi är ca 2 veckor in i kuren och allt funkar jättebra och har gjort det hela tiden, nästan. Detta trots sjukdom och två nya tänder. Killen i fråga är snart 4 mån.
Vårat schema ser ut så här:
10.00-12.00 sova
14.30-16.00 sova
18.00-20.00 sova
22.00-08.00 sova natt
Nu till frågan:
Det strular lite på dagarna men nätterna funkar klockrent bortsett från att han vaknar kl sju nästan varje morgon då får han somna om själv, vilket tar mellan tio till 30 min. När han väl har somnat om sover han gott och det har hänt att vi har försovit oss nästan en timme innan vi har väckt honom.
Skulle vara ytterst tacksam för tips på hur vi kan lösa det här.
Skulle vara
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
22 - 07 gör nio timmar. På mätt mage klarar han 12 (eller om ni vill, 11 - 11,5) och kvällen bör definitivt infalla tidigare för honom
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Börja rakt av, med nattslurk och natt kl 20, tycker jag. Det är inte att "chocka"; det är att vara tydlig. Särskilt små fyramånaders är vanedjur (se Barnaboken). Då är ett tydligt budskap betydligt bättre än ett luddigt, glidande. Tänk dig att du skulle lära en liten unge klockan - då skulle du knappast möblera om siffrorna lite först eller laborera med visarna ett tag innan du satte dem på deras rätta platser
Se över Attityden av Självklarhet, den kolossalt betryggande raka. Du "chockar" honom inte genom att ge honom hel natt och skönt sammanhängande sömn. Du ger honom en tillgång och en gåva för livet.
Du är förtrogen med kuren och verktygen, förstår jag - använd då dem men överarbeta inte utan betänk att din främsta uppgift är att hålla koll på vargen, att gå vakt, helt enkelt. Soldaten i krig och sjömannen i lejdaren har koll bortåt, utåt, för att se om fara hotar och i så fall kunna varna manskapet. Han tassar inte omkting bland dem som sover medan han håller vakt. Han stör dem inte. Då skulle de verkligen spritta upp och ta beredskap! Hans uppgift är att vakta utåt så att de andra kan sova lugnt.
Det är alltså ramsan som ska ta över, mer och mer och snart helt.
Se till att lilla magen är mätt. Inte bara mot kvällen utan under dagens alla mål också. Mätt mätt med råge
Allt hänger samman.
Om tidiga morgnar kan du läsa i Tips på vägen (i Sova hela natten-boken Tips och inspiration)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej
Det funkar lite bättre, han sover nästan 12 timmar nu men tenderar ändå att vakna vid sju istället för åtta. Är det rätt att då låta honom somna om själv för att plocka upp honom kl åtta eller ska man göra på något annat sätt? Ska man ramsa direkt man hör ett knorr eller ska man vänta till han protesterar på allvar? Kan man "kura om" på morgonen och springa upp och buffa honom eller är det bara förvirrande?
Det funkar lite bättre, han sover nästan 12 timmar nu men tenderar ändå att vakna vid sju istället för åtta. Är det rätt att då låta honom somna om själv för att plocka upp honom kl åtta eller ska man göra på något annat sätt? Ska man ramsa direkt man hör ett knorr eller ska man vänta till han protesterar på allvar? Kan man "kura om" på morgonen och springa upp och buffa honom eller är det bara förvirrande?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Läs på i "Tips på vägen" ( i SHN-boken Tips och inspiration) om tidiga morgnar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen och tack för all hjälp.
Sen sist har allt fungerat över föväntan, han sover äter och leker. Tack vare schemat är sixen nu en väldigt glad och charmig liten person, som glatt pratar och flörtar med allt och alla. På sista tiden har dock dagslurarna börjat krångla mer och mer. Nätterna är i stort perfekta, han sover 12 timmar utan gnäll. Men det här med dagarna börjar kännas som ett problem, och därför har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på...
Nu har vi tre lurar på 45 min vardera ( vaknar 08.00, sover 45 kl 10.00, 13.00 och 16.00, lägger sig för natten 20.00 ) och detta har fungerat hitills som sagt. Den sista tiden har han fått svårare och svårare att somna på dagslurarna. Först krånglade det bara den sista, men nu är det skrik och gnäll alla tre. Är det dags att ändra till två lurar?
I sådana fall, hur ska man då gå till väga?
Sen sist har allt fungerat över föväntan, han sover äter och leker. Tack vare schemat är sixen nu en väldigt glad och charmig liten person, som glatt pratar och flörtar med allt och alla. På sista tiden har dock dagslurarna börjat krångla mer och mer. Nätterna är i stort perfekta, han sover 12 timmar utan gnäll. Men det här med dagarna börjar kännas som ett problem, och därför har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på...
Nu har vi tre lurar på 45 min vardera ( vaknar 08.00, sover 45 kl 10.00, 13.00 och 16.00, lägger sig för natten 20.00 ) och detta har fungerat hitills som sagt. Den sista tiden har han fått svårare och svårare att somna på dagslurarna. Först krånglade det bara den sista, men nu är det skrik och gnäll alla tre. Är det dags att ändra till två lurar?
I sådana fall, hur ska man då gå till väga?
-
Lua