dagslur i vagn, hur gör man i praktiken?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
duggan

dagslur i vagn, hur gör man i praktiken?

Inlägg av duggan »

Så här ser min lilla killes dags schema ut, är det tänkt.

19:00 - 07:00 sova 12h
07:00 - 08:00 amma
09:00 - 10:00 amma
10:00 - 12:00 sova 2 h
12:30 - 13:30 amma
14:30 - 15:15 sova 45 min
16:00 amma
17:15 - 18:00 sova 45 min
18:00 - 19:00 amma sen skratt och go´natt
summa 15,5 h

Nätterna går super bra och han vaknar runt 6:45 får böka på till 7:00 för go morgon.
Men lurarna funkar inte bra, min lilla kille vaknar ju efter 30 min promenad då han egentligen ska sova 2 timmar, först ligger han bara och tittar, ligger ju som sagt på rygg. Ska prova täcka vagnsuffletten imorgon och se om det hjälper men min fråga är då när han efter ett tag börjar gråta ska jag bara fortsätta promenera och hoppas han slutar av sig själv eller ska jag stanna och börja vagna? eller ska jag promenara och ge honom en ramsa när jag går? för om han inte somar om är ju då nästa sovpass 14:30 och innan det är nått är killen minst sagt trött och han ligger rejält minus i antal sömn timmar.

en fråga bara om att jag har första sovpasset först klockan tio när jag ser på alla andra verkar dom sova redan vid 8:30 eller 9:00 är det dummt att ha som jag eller spelar det ingen roll, lite feedback tack :!:

Hans två em lurar (inomhus) som börjar sitta fint på det sätt att han blir trött en liten stund före utsatt tid och somnar oftas på mindre än 5 min kanske ibland att d strular till 10 min, men helt ok. Men han sover bara 30 min när det ska vara 45 min, men då är det ju 15 min kvar av luren och han börjar gråta lite försiktigt och jag låter han vara så skriker han mer och mer tillslut...och ramsan verkar mest göra han förbannad. Är det här man ska ge en sk pangramsa direkt d kommer ett pip från han? och ska man börja räkna luren från det man lagt ner han eller från och med att han somnat?

så lite svar efterlyses tack på förhand Malin :P :D :P
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Jag ser inte hur gammal han är? Skriv det gärna i din signatur.
Svårt att hjälpa annars.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
duggan

skir också..

Inlägg av duggan »

gossen är ganska precis 4 månader och jag tror att jag skiter i den här kuren. innan åt han iaf fall bra, nu äter han nästan iget alls...förut tyckte han om vagnen nu sover han 30 min i det och sen skriker han bara... men han sover 12 h timmar på natten, men eftersom dagsömnen inte funkar så sover han bara 13,5 h nuoch vad gör man då....alltså sover han totalt mindre än före påbörjat kur... :oops:

finns det ingen som bor i närheten av Luleå som handkraftigt kan komma och vissa mig hur det ska gå till? :cry:
duggan

Inlägg av duggan »

urs vad otrevlig jag låter men den finns inte en uns attetyd kvar känns det som...ursäkte förra inlägget..
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej
Jag vet inte hur du genomfört kur etc, men jag ska försöka svara. Om du vill fortsätta eller inte är helt ditt beslut, men Barnaboken och shn-kuren rätt genomfört ger ett bättre liv, inte sämre.

Det jag reagerar på är det dubbla amningspasset på morgonen. Varför? Jag hade nog valt tidigare fm-sömn istället 9-11 t.ex och ensamlek 8-9.

Luren räknar du från att du lagt ner honom.

I shn-kuren ingår helheten, dag och natt, det gäller att ha ett bra schema och följa det och få ordning på hela dygnet. Det tar en stund med uppföljning, men det är viktigt att vara bra påläst och ha ork och attityd. På shn-forumen finns svarare som är bättre än mig på sådana frågor. Gå in där och du, ge inte upp! http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=7

De diplomerade kurarna finns att hitta här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Kram H
duggan

du har rätt..

Inlägg av duggan »

du har rätt det ska bli bättre och jag vet ju det men det känns hopplöst när det är samma gorm varje dag..jag ska prova lägga han inne imorgpn mellan 9-11 för han verkar faktiskt mer trött 9 han kommer lite ur tröttheten när klockan bli 10. :oops:

jag har kurat som man "ska" med fyra nätter med min man, två var och uppföljningsvecka men dagssömnen är som den är men nätterna funkar ju jätte bra men det kanske helt enkelt är så att det är svårt för gossen med mina tider, ska tänka om lite nu...

tack för att du ides svara fast jag är så butter =) ska bättra mig och känner redan i kroppen att detta ska nog lösa sig! :P
hjhelena

Re: du har rätt..

Inlägg av hjhelena »

duggan skrev:du har rätt det ska bli bättre och jag vet ju det men det känns hopplöst när det är samma gorm varje dag..jag ska prova lägga han inne imorgpn mellan 9-11 för han verkar faktiskt mer trött 9 han kommer lite ur tröttheten när klockan bli 10. :oops:

jag har kurat som man "ska" med fyra nätter med min man, två var och uppföljningsvecka men dagssömnen är som den är men nätterna funkar ju jätte bra men det kanske helt enkelt är så att det är svårt för gossen med mina tider, ska tänka om lite nu...

tack för att du ides svara fast jag är så butter =) ska bättra mig och känner redan i kroppen att detta ska nog lösa sig! :P
På´t nu bara och ge er alla ett bättre liv! Det är bra investerad kraft och ork som du får tusenfalt åter när dagarna sitter och den lille kommer äta som en häst, sova som en prins och skina som en sol!

Kram H

PS Vad gäller shn och Barnaboken så provar man inte! Man sätter ett schema baserat på vad man vet, genomför och darrar inte på målet. Sen kan man utvärdera efter en vecka eller så och ev justera, men hittar du ett bra schema som passar er ska det nog inte behövas. DS
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"