Gråtig läggning 17 mån

Skriv svar
Fialoppan

Gråtig läggning 17 mån

Inlägg av Fialoppan »

Min lilla pojk verktygad sen ca 2,5 mån vill inte somna glatt om kvällen alltid längre. :( Han gnolar några minuter sen är det lite blandat; skrik, gråt, gnöl, bök. Efter ett tag brukar han somna, oftast bara lite gnölande, men ibland låter han mer ledsen. Så tråkigt. :cry:

Han har haft tendens ibland i perioder att böka sig till sömns, men det är ju alltid jobbigt då, mkt för att jag funderar på varför såklart. Dock sover han sin natt utan problem(oftast) när han väl somnat. Men det kan ta 30 min ibland att somna. Innan har det mest varit full fräs i sängen glatt, o sen somnat. Men nu blir det ledset alltså.

Jag försöker backa o backa, håller liv i huset, ramsar om det är kris, jag går sällan in, för han blir mer störd av det, o han står sällan upp, utan brukar ligga ner o skrika i så fall.
Dagluren har strulat något, men jag har backat o det är mkt bättre, men det kan bli lite bök där med. Han sover 19.00-0730 dag 12.45-14.15.
På dan är han pigg o glad för det mesta, hade lite problem med att det var gnälligt, men efter tips här om mer social delaktighet är det MKT bättre :)Han har fullt upp att hjälpa mig hela dagarna så han har inte tid att pipa helt enkelt. Nån som har något tips eller råd till en deppig mor, man är bortskämd med lätta glada läggningar. Kram fia
Fialoppan mamma till Albin 050719
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Fialoppan

Efter en snabb titt på ditt inlägg så är min spontana tanke att han ligger lite i överkant på sömntimmarna. 14 timmar kan vara för mycket. Böket på kvällen kan tyda på det. 13,5 timmar är ju det rekommenderade, men självklart finns det små tröttisar som vill ha mer. Sover han till halv åtta på morgonen och väcks eller vaknar han lite tidigare än han "ska"?

Jag skulle ta bort en halvtimme nånstans. I första hand på morgonen eller kvällen. Luren på dagen är välbehövlig.

Återkom om du har fler frågor!

/Åsa
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Hej, tack för svar. Hade läggning kl 19.30 förut, men fick råd här att lägga 19, för det tog tid för honom att somna 19,30, o det berodde nog på övertrötthet. Han är ingen tröttis, har inte somnat o sovit av sig själv, som vissa barn gör utan nån speciell möda från föräldrarna. Efter 2 månader av sönderhackad tillvaro verktygades han med gott resultat. På morgonen vaknar han oftast själv vid 7.30, väcker jag är han pigg. På dan sover han ofta 1h 15 min, men det tar 10 min innan han somnar, så det är ju inom marginalkvart. Kanske lägga 19.15? Han har inte somnat före 19.30-19.45 om kvällen trots läggning 19. Nån gång vaken till 20.15!

Igår la jag 19, han blev ledsen med en gång, jag ramsa 2 ggr, rätt tätt, sen var det gnöl o prat o lite skrik till 20. 00 men inte så att jag behövde ingripa.

Gör jag rätt eller? Ja g vill ju inte gå in i onödan, o jag känner att ramsan tar, han lugnar sig. Men det är svårt o låta bli o gå in ibland det tycker jag ju. Kan det vara såhär pga förtrots, läst att fler här har lite strul med barn i samma ålder? Han so´ver ju som sagt gott när han väl somnat, peppar, peppar, o är pigg o glad på dan.
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Läggning igår gick bättre, behövde inte ramsa, han var vaken en stund, men utan större gnöl. Men INATT!!!! :shock: Han som sovit utan pip öänge i ett streck nu, längesen det var nån bök natt, som det trots allt kan bli ibland. Jag avvaktade lite för jag trodde han skulle somna om, men han skrek ursinnigt! Jag borde väl ha ramsat, men gick in :oops: Iaf så solfjädra jag till lugn, o gick ut med ramsan, han tystna men skrek i omgångar ca 1h. O det kändes som han var så förbamnnad! Ja det är klart, morsan var ju där o störde :oops: Kan det vara drömmar eller är han frustrerad känns som han är i förändringsfas allmänt. Avvaktande mer än innan, o inte riktigt nöjd med tillvaron. :cry: Detta var bara lite tankar från mig, en gång är väl ingen gång, men man undrar ju varför han var så arg? Händer det inatt ger jag väl en pangramsa, men ska nog inte göra mer, eller? Ha det gott alla.
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej!
Vi fick himla bra råd när vi var i en liknande situation. Om du kollar på rubriken "Välkurad men skriker vid läggning" (inte så mkt vän med datorn att jag kan skicka länken) så kan du läsa om det passar in på ert läggningstrassel.
Lycka till!
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"