Hur länge äter era barn?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
JH

Hur länge äter era barn?

Inlägg av JH »

Läser ibland på forumet om barn som äter i 15-30 minuter! Är det vanligt? :-k

Vad Elsa än äter så tar det sällan mer än 10 min innan hon visar att hon inte vill ha mer. Amning tar ofta inte mer än 3 min per bröst. Lunchmålet, med kött och grönsakspuré samt frukpuré slukas på ca 10 min. Jag måste mata JÄTTEfort, annars blir hon ilsk och sen helt plötsligt så vrider hon bara bort huvudet och stänger munnen. Då får hon frukt och då går det bra att öppna gapet igen :D , tills hon fått nog efter ett par minuter.

Känns detta igen? Ibland undrar jag om jag ska ta paus en liten stund och truga igen, eftersom det går så fort..... :roll:

Hur snabbt äter era barn som är 6-7 månader?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Mitt lilla matvrak,nu ett år, har liknande stil: mat,mycket, fort! Jag brukar göra som du själv föreslog, en liten paus och sen bjuda en gång till. Då går det på en halvtimme inklusive paus.
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Vår son gör precis samma sak. Vid amningen är det ju inte så mycket att göra. När han inte vill ha mer så vill han inte. Vid matning har jag märkt att om han får sitta och prata och leka med mig så äter han längre och mer. För oss behös det, för han vill annars ha mat igen ganska snart efter avslutad måltid. Jag brukar hålla mig till 20-30 minuter totalt.

Å andra sidan om hon verkar mätt, glad och nöjd, så finns det väl ingen anledning att öka på mattiden. Hastigheten i sig spelar väl inte så stor roll! Hon kanske inte orkar äta längre rent motoriskt?
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
JH

Inlägg av JH »

Tack för svar! :D

Hon äter nog ganska mycker. Ca 2/3 av en stor barnmatsburk (ca 1/2 kött plus lite grönsakspuré), samt 1/2 liten burk med fruktpuré. Gröt äter hon ca 1 portion av på kvällen.

Vällingen är det sämre med, men vi har just börjat. Då äter hon bara 70-110 ml. Läser ju här på forumet om barn i samma ålder som slukar 2-300 ml på en gång! VEEET :roll: att alla barn är olika, men jag undrar ändå lite.... :oops:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Det är nog väldigt individuellt hur stora mängder varje individ äter. Eftersom du fortfarande ammar så är det ju också svårt att veta totala intaget. Så länge hon är nöjd och glad tycker jag inte att du ska oroa dig. :D
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"