LCHF-menyer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nu utgår jag bara från mig själv här:

Soja använder i alla fall jag. Det är så lite man har i förhållande till hela grytan sås, så resonerar jag.
Jag har däremot slutat reda såser med mjöl. De blir tunna, men goda ändå. :wink:

Tuggimi, halstabletter. Äter jag det, så tar jag sockerfria.

Andedräkt: Det finns ett munsköljmedel att köpa hos tandläkaren, som har effekt i 12 tim, funkar ganska bra. Har det hemma, så jag kommer inte ihåg vad det heter, men kan kolla det ikväll.

Glassrecept har jag inget, men när jag någon gång gör efterrätt (sällan) använder jag sockerersättningsmedel. Säkert en massa kemikalier och elände, men är det sällan kan det ju inte vara någon fara, tror jag.
Annars finns ett naturligt sötn.medel som heter Stevia. Jag har inte provat det.

Loka, varför skulle det vara fel att dricka? :shock: Förstår inte!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Inte vet jag! Det står så i boken! Tack för tips.

Bjussar på tips tillbaka. :D Vispa grädden innan du gör sås, ungefär som när man gör Flygande Jakob. :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
br

Inlägg av br »

Efter att ha tillbringat jullovet på en ö i Karibien med high fat, hogt carb, high beea, hig wine, ja ni fattar eländet :oops: så har jag skärpt till mig. Bidrar med en länk till denna sida med massor av olika recept ( aven andra tips) http://www.matfrisk.nu/article531.asp
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Det ska jag prova! :D
Att vispa grädden! Det har jag inte tänkt på! :idea:

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Krümel skrev::D
Får jag komma och störa lite? Jag är ju själv inne på en lite annorlunda "diet" nämligen blodgruppsdieten. Och det vore så intressant att få höra vad ni som trivs med LCHF har för blodgrupper! Enligt "min" teori borde det inte vara så många med blodgrupp A eller AB men jag låter mig gärna överbevisas!
O eller 0 vad man nu skriver. Det är väl vad de flesta nordbor är, eller har jag fel? Är jättedålig på detdär.
Skaldeman (som har skrivit boken flera av oss läst) säger att de flesta norbor/nordeuropeer stammar från jägare från ett kallt klimat. Och det kanske är vi som har den blodgruppen - vad vet jag (igen :roll: )

Skriv gärna mer - det är jätteintressant.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mindy skrev:Å vilka goda recept! :D
Är inte riktigt färdig med boken ännu, men har några frågor som man kanske kan få hjälp med?:

:arrow: Soja (socker och vetemjöl i det), hur ser ni på det? Eller vad kan jag ersätta det med? Tycker att det är SÅ gott i såser!

:arrow: Tuggummi, halstabletter? Bidrar förmodligen till sötsuget...och hur mycket kolhydrater innehåller inte en ask Läkerol såg jag?! :shock:
Förslag på andedräktsbefrämjande. Jag tycker nämligen jag har fått lite småtaskig andedräkt av den här dieten. :oops: Annars går det jättebra! :D

:arrow: Glass? 8) Min första ersättningstanke är parfait (äggula och grädde samt lite vaniljstång :wink:), men vad ersätter jag 1 dl florsocker med? Någon som provat göra glass?
I helgen när jag ville ha lite smarr efter maten åt jag vispad grädde med 2 rutor riven 70% choklad och två jordgubbar till. Gott!

:arrow: LOKA och liknande...Han skriver att man ska dricka naturligt vatten ur kranen men jag har inte fått någon förklaring till VARFÖR? Tänker dricka Loka hursomhelst, men är bara nyfiken på VARFÖR? :wink: Har jag missat något?

Jag tycker att det går klart över förväntan (1 vecka ganska strikt men inte helt utan grönsaker). :thumbsup: Godis saknar jag inte ett dugg (förutom choklad) fikabröd bara lite, men glass..... 8)
Soya använder jag aldrig så det kan jag inte svara på.
Tuggummi åt jag mycket förut men har slutat med - vatten är bra mot dålig andedräkt. Annars kan det vara ett litet tecken på för mycket protein och för lite fett.

Jag har en jättegod glass som går på 3 minuter att göra. Frysta bär (hallon eller jordgubbar) och grädde (ev blandat med ägg). Kör i mixer tills bären är sönderhackade, häll på grädde eller grädd-ägg tills det är bra koncistens. Tillsätt 1 msk socker till 3-4 personer. Stevia funkar också men då handlar det om en knivsudd. Vill man ha lite matigt så kan man hacka nötter i också. Mumma!

Loka - solklart handlar det för mig om transporter. Jag och min bror hade en diskussion i jul. Han (som är miljömedveten och tänker, men är inte miljöfanatisk) sa att den som inte köper rättvisemärkt kaffe är dum i huvudet. Det ligger rätt mycket i det. Jag har aldrig varit speciellt miljövänlig, men tänkte till där på jul. Har också druckit kolsyrat vatten innan, men vi har så bra kranvatten så det behöver verkligen inte tillföras salt och transporteras över halva världen för att hamna i vår mun.
Salttillsatser och kemikalier tror jag annars är orsaken till att man inte ska dricka för mycket.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack LO! :D Den glassen ska testas. :wink: Fast kanske inte än...
Loka, jag köper transporttanken. Men 9 av 10 liter vatten dricker jag ur kranen. Loka tycker jag är gott om jag är på flaxande fot eller när jag vill ha lite extra till maten. Lättöl (flytande bröd :wink: ) går ju inte längre. :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Munsköjlmedlet heter SB12

anna
Krümel

Inlägg av Krümel »

Tack LO! :D Du bekräftar iallafall min övertygelse! Får se om fler vill skriva sina blodgrupper. Enligt Dr. D'Adamo var jägarna och samlarna blodgrupp 0 och därför mår blodgrupp 0 bra av mycket kött och fisk och helst inget spannmål eller socker alls! Mycket generellt var blodgrupp B nomader och såna som hade boskap. De mår också bra av kött och fisk men också mjölkprodukter. Blodgrupp A däremot uppstod (enligt vissa) av den stora kostomläggningen som skedde när människor blev bofasta och började odla spannmål. Därför mår blodgrupp A bra av spannmålsprodukter, dvs. mer kolhydrater! Grönsaker är förstås bra för alla (generellt sett). Ja, det finns oerhört mycket mer info om man vill "finjustera" sin diet! Själv fuskar jag en hel del men men kunskapen i bakhuvudet kan jag rätt lätt hålla vikten och må bra!

Ett tips på sötningsmedel som är helt naturligt och fritt från kemikalier är vegetabiliskt glycerin. Det är iofs kemiskt framställt och det står inte på att man kan äta det men det kan man (jag vet en som kollat). Jag har själv beställt från Crearome på webben. Jag tror de har en liten flaska på Panduro också om man vill prova (används bla för att göra eget smink eller tvål tror jag). Det är väldigt sött så om jag tex bakar med det tar jag hälften av vad det ska vara socker. Ger kanske en lite annorlunda söt smak men är helt ok. Bakverken blir lite segare än normalt också. Men för att söta glass tex borde det vara perfekt!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Krümel skrev:Enligt Dr. D'Adamo var jägarna och samlarna blodgrupp 0 och därför mår blodgrupp 0 bra av mycket kött och fisk och helst inget spannmål eller socker alls! Mycket generellt var blodgrupp B nomader och såna som hade boskap. De mår också bra av kött och fisk men också mjölkprodukter. Blodgrupp A däremot uppstod (enligt vissa) av den stora kostomläggningen som skedde när människor blev bofasta och började odla spannmål. Därför mår blodgrupp A bra av spannmålsprodukter, dvs. mer kolhydrater! Grönsaker är förstås bra för alla (generellt sett).
:D Mycket intressant!!! Men, eh :roll: , var kan man kolla sin blodgrupp :oops: :lol: .
blomman

Inlägg av blomman »

Tycker också det verkar såännande och lite logiskt med blodgrupperna, har läst lite om det innan.
Jag är 0, och jag mår jättebra på Atkins! Tål inte socker nåt vidare, om det beror på blodgruppen eller ej vet jag inte!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mammut Maria skrev: Men, eh :roll: , var kan man kolla sin blodgrupp :oops: :lol: .
Jag har fått min blodgrupp kollad när jag varit gravid, kanske har du nåt sånt papper kvar :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Krümel skrev: Mycket generellt var blodgrupp B nomader och såna som hade boskap. De mår också bra av kött och fisk men också mjölkprodukter.
I :heart: mjölk, yoghurt, creme fraiche, grädde...och jag har B!

Krumel: finns det någon hemsida man kan kolla på :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: :D Ja, jag har en grön mapp jag ska kika i då! Men maken - hur gör han? Han har inte varit gravid - vad jag vet... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om han har gjort lumpen kanske han fick veta där?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"