En del struligheter 3 mån efter kuren

Skriv svar
NAN

En del struligheter 3 mån efter kuren

Inlägg av NAN »

Vi kurade vår flicka som nu är 9 månader när hon var 6 mån. Det var en hel del som strulade (skrek när man la henne, trubbel med dagsovandet), men efter ett tag funkade det mesta. Uppvak i vargtimmen har vi dock haft konstant, fast det började inte förrän efter några veckor efter det att vi kört kuren. Ska tillägga att dagtid sover hon i vagn inne eller ute på promenad och då vagnar vi henne till sömns på några minuter. Hon vaknar inte när vagnen stannar utan lurarna sitter verkligen fint nu.

Så till problemen nu: Pga ordentlig förkylning som sedan blev öroninflammation började vi ta upp henne när hon vaknade mitt i natten, hon kunde inte andas för att näsan var så täppt. Några dagar när hon hade feber sov hon dock hela nätter, men var inte så snorig. Nu när hon piggat på sig har hon börjat vakna igen och hon somnar inte om själv. Vi har slarvat bort verktygen totalt, ramsan tar inte ett smack och det slutar med att jag plockar upp henne och ammar henne till sömns i vår säng. Så det känns som att vi nu befinner oss just nu LÅNGT ifrån SHN-kuren. Efter den jobbiga sjukdomstiden har jag/vi helt enkelt inte orkat ta itu med nätterna. Ska tillägga att nattningarna varit lite problematiska också, med en hel del gråt och tandagnisslan innan hon har somnat. Imorgon börjar jag jobba och pappa ska ta över hemmavid (inkl. nätterna) och det måste helt enkelt till en stor förändring. Frågan är hur vi gör? Ska vi kura om helt och hållet, eller hur ska vi bete oss?

Så här ser hennes schema ut:
7.30 vakna + bröstmjölk
8-8.30 lite mer frukost med gröt& smörgås
10-11 sova
11.30 lunch
14.30 mellanmål
15-16 sova
17.30 middag
19.15 bröstmjölk
19.30 sova

Det här satte vi någon gång i november och har funkat fint (em-luren var 1,5-tim fram till årsskiftet). Nu märker jag dock att hon är tröttare än vanligt på dagarna, kan lätt sova mer än en timma, får ofta väcka henne.

Hoppas att någon har tid och ork att hjälpa oss vända den negativa trenden så att vi får ordning på nätterna igen.

Vänliga hälsningar, NAN.
Mor till flicka född april 2006
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Hej, min första tanke var sömnpassen o tiden hon sover. 1 timme är inget "naturligt" sömnrytmpass, satsa på 45 min eller 1,5 h istället. Jag har inte i huvet hur mkt hon ska sova per dygn, TROR att 14 h är i minsta laget, men det kan nog du få reda på, barnaboken eller här. Kanske kan du ha en 45 min lur o en 1,5 eller 2 , så småningom behöver hon ju bara en lur om dan, o kanske kan du göra skillnad i tid redan nu, om du tycker så. Sen får ni nog diskutera ihop er du o far, om ni vill köra en liten minikur o få era sköna nätter tillbaka, för er o f f allt er dotters skull. Ni får stöd o pepp här o fler tips av de som har mer kunskap än mig. :) Lycka till kram
Fialoppan mamma till Albin 050719
NAN

Inlägg av NAN »

Hej!
Tack för ditt svar. 14 tim är vad jag minns vad en 9-12 månaders bör få per dygn, så jag tror att vi ligger rätt där. När det gäller just längden på sovpassen, en timma var så är det så att hon aldrig varit synkad efter de där "naturliga sömnrytmpassen" som AW talar om. En halvtimma var naturligt för henne och så vagnade vi över skarven och nu sover hon själv utan problem en timma, vaknar hon till somnar hon om utan att vi behöver ingripa. Vi hade tre pass till slutet av november (om jag minns rätt) och då gjorde vi bedömningen att hon växt ifrån det eftersom hon hade så svårt att somna varje gång. Så dagarna är faktiskt det som funkar bäst, och jag tror att det är hur vi praktiskt hanterar nätterna som är det stora problemet. Men tack för att du tog dig tid att svara!
Någon annan som har funderingar kring nätterna? Ska vi göra om kuren, eller hur minikurar vi?
Vänliga hälsningar, NAN.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej NAN

Du har så rätt i att 14 timmar är behovet.

Jag tycker inte att ni behöver "kura om". Hon vet ju vad som gäller och behöver bara hjälpas in på rätt spår igen. Så styr upp det hela helt enkelt och jobba med ramsan. Krisverktygen har ni som äss i skjortärmen om det skulle behövas. Att backa är också ett verktyg - nog så viktigt.

Hojta om du har fler frågor!

/Åsa
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej NAN! :D

Jag tror också att problemet nog sitter i just nätterna och vad som hänt med dem. Och visst - det finns barn vars naturliga sömnrytmpass är just 30 min istället för 45 min.

Vi var nyligen i en liknande situation efter 2 brakförkylningar på raken med täppt näsa om många nattupvak pga detta. Vi kurade dottern vid 8 månader och hon är nu 13 månader. Under sjukdomstiden hjälpte ingen ramsa så vi buffade henne till sömns varje gång och snart var det förstås likadant med alla läggningar :x . Gick vi ut utan buffning så ställde hon sig upp och skrek. Efter 6 veckor hade jag fått nog och med tanke på allt folk som skulle vara här på julafton så fick jag den spark i baken som behövdes för att åtgärda problemet :wink: .

Vi körde inte hela kuren pånytt utan "bara" en ramsningskur. Jag gav mig inte före hon tog ramsan vid läggningen. Första kvällen tog det 15 min., sen sakta lite bättre tills hon den 5:e kvällen inte protesterade ett dugg mera :D .

Så gör som Kantarella föreslår - backa lite, ha is i magen och jobba med ramsan! :thumbsup:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

PS. Här är länken till den tråd jag startade när vi skulle minikura. Kanske får du hjälp också av den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9604
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
NAN

Inlägg av NAN »

Hej igen!

Tack snälla ni för råd och hjälp, särskilt Antonias mamma som delade med sig av hur ni löste ert trubbel. Veckan har faktiskt gått riktigt bra. Har stått ute i hallen (en bit ifrån hennes rum) när jag lagt henne på kvällarna och pratat högt med pappa eller i telefon och det har haft en otroligt lugnande effekt, igår somnade hon på 15 min och bara endast lite skrik precis när jag lämnade rummet.

Nätterna har gått bra de också. Hon har vaknat först vid 6 och då har pappa ramsat eftersom jag går hemifrån då. En morgon somnade hon inte alls om, men två morgnar gjorde hon det! Och i övrigt bara ett nattuppvak inatt då pappa ramsade och hon svarade med ilsket skrik och sen somnade och så fick jag väcka henne kl. 7.30 imorse - härligt.

Vi hoppas och tror att det fortsätter på den här vägen. Tack igen för era svar allihop!

// NAN
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej NAN

Snyggt jobbat :thumbsup:

Självklart håller det fina i sig - så länge ni räknar med det.

Attityden gör hela skillnaden.

Fortsatt lycka till :!:

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"