Sova i vagnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Hjalmar H

Sova i vagnen

Inlägg av Hjalmar H »

Hej.

Jag undrar om någon har något bra tips för att få en 3,5 månaders att sova gott i vagnen när man är på promenad. När han var mindre var det inga problem, men nu är det så mycket intressant som händer runt omkring så han kommer inte riktigt till ro.
antigone

Inlägg av antigone »

Behöver han sova då, om han är så intresserad av det som händer runtomkring att han inte somnar självmant? Jag undrar för att jag sett flera familjer där det är så viktigt att barnet ska sova att man glömmer att hänga med i att sovmönstret ändras fort de första månaderna - E började runt tre månader vara vaken mycket mer på dagen och sov istället mycket längre om natten.

Om han är jättegrinig och trött men inte kan somna är det förstås ett problem, men annars kanske det inte är det?
Hjalmar H

Inlägg av Hjalmar H »

Du har helt rätt och vi försöker se till att han får vara uppe och med så mycket som möjligt. Problemet är snarare att han verkligen inte somnar trots att han är uppenbart trött och gnällig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej!

Vi skärmade av med ett mörkt tyg över sufletten vid insomning, för att minimera synintrycken.

/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Välkommen förresten, Hjalmar H :!: :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Om det är möjligt skulle jag istället förlägga vakentid under promenad så att han får vara med och kika och titta på omgivningarna. När det sen är sovdags skulle jag antingen vagna eller lägga honom i spjälsäng om han sover bättre inne. Sova på dagen behöver ALLA små, och bara de får rejält av mat och social delaktighet under vakenpassen så tas sömnen emot med glädje, om än lite hjälp på traven kan behövas för vissa älsklingar :wink: :D!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

F'låt Jenny H! Såg inte att du svarat!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hjalmar H

Inlägg av Hjalmar H »

Tack så mkt. Dags at gå ut och testa...
Hjalmar H

Inlägg av Hjalmar H »

Hej igen och tack för tipsen. Måste säga att det funkat lite sisådär. Han är en väldigt bestämd liten pojke. Sen tror jag att jag var lite otydlig tidigare. Det är inte de kortare promenaderna som är problemet, de lägger vi alltid på hans vakentid. Problemen uppstår när man är hemifrån längre tid när man till exempel måste vara borta hela dagen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

90% av alla intryck går genom synen för små barn. Därför är det en bra idé att mörklägga, om och när det är sovdags. Har lilla barnet väl fått syn på någonting, sätter lilla skallen igång och sömnen är ajöss, om man säger :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"