SHN-kur - på ryggen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sidi

SHN-kur - på ryggen?

Inlägg av Sidi »

Hej, alle I!

Lille Tue på seks måneder skal igennem SHN-kuren (han har været syg så længe, men nu da han er frisk igen, må vi få det gjort inden han bliver for stor... :lol: ). Han får mad kl 03 og sover ellers fra kl 19 til 06.
Mit spørgsmål er, om jeg kan gennemføre kuren, hvis han sover på ryggen? Han altid sovet bedst på ryggen, men man kan måske vænne ham til at sove på maven?
Har andre mon haft erfaring med det?

Mange tak,

Sidsemor
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej och välkommen!

Det går utmärkt att köra en kuren på rygg, många har gjort det med samma lyckosamma resultat. :D Det är väl knappt som ni behöver en kur höll jag på att säga :!: :lol: Det där nattmålet kanske ni får bort bara genom att bestämma er riktigt ordentligt, det skulle inte förvåna mig. Ibland sätter sig den berömda ATTITYDEN i väggarna på något märkligt vis.

Hitta till indexsidan för forumen och läs på Sova hela natten - metod och filosofi, Lathunden och Tips på vägen.

Återkom med frågor om ni har några! Det här fixar ni lätt som en plätt! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Sidi

Inlägg av Sidi »

Hej Mindy,

Tak for svaret og for din optimisme og tro på mig!! :lol:
Det siger næsten sig selv, at jeg skal bruge barnevognsmetoden i stedet for at buffa ham i søvn i sengen eftersom det er lidt svært, når han ligger på ryggen...?
Mine to andre børn sov på maven, så der var det inget problem.

Jeg går igang i nat!

kh Sidsemor
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jamen ryms han i vagnen? :shock: Annars kan man buffa honom halvt på sida också har jag hört. 8)

Men verktyga inte för mycket! [-X
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Sidi

Inlägg av Sidi »

Han er vant til vagnen, så det fortsætter jeg med.
Ja, lige nu ligger han og sover - uvidende om, hvad natten bringer!! :wink: :sleep:
Nappen er tilmed taget bort, så jeg er lidt spændt på forløbet.

kh Sidse
Mindy

Inlägg av Mindy »

:lol: Lycka till och rapportera gärna! :wink:
Sidi

Inlägg av Sidi »

Rapporten kommer her (endelig var der tid!):

Jamen, når bare ATTITYDEN er i orden, er det jo ikke så slemt...! :lol:
Og den var der mere denne gang (har forsøgt en gang, men halvhjertet).
Og så går det fint med at ligge på ryggen, som han jo også er vandt til. Af & til klappede jeg ham lidt på magen og på siderne (men ville alligevel ikke "pille" for meget ved ham).
Den lille Tue-gut vågnede 4 gange - den sidste gang kl .05, og den var værst og varede lige til 05.45 (jeg tager ham op kl 06).
Egentligt havde jeg ikke tænkt mig nogen remse - det har været lidt akavet for mig førhen (selvom jeg er sangerinde :-s :?: :!: ) - men med ét var det ligesom naturligt, og uundgåeligt, at begynde at synge. Det var det der skulle til! Jo, ingen rysten på hånden denne, og det ER jo alfa omega.
Jeg er ved godt mod og klar til i aften :wink:

Et par frågar mht Tues schema:

Kl 06 Startes dagen med amning i sengen - lidt vågentid og eneleg, derefter
kl. 07 Grød - sammen med de to store pojker, som vågner der
Kl 7.30-9.00 Sover ute
Kl. ca 9.30 Grød (samt bryst efter 1/2 t. men ikke meget ryger ned), samvær, soc delagtighed
Kl. 11-13.30 Sover ute
Kl. 13.30 Grød (samt bryst efter 1/2 t. men ikke meget), samvær, en tur ud allesammen, med leg og for at fodre vores høns, får og køer
kl. 15.30-16.15 Sove ute
kl. 16.30 Aftensmad, mos, grønt og kød - samvlr, leg, med ved bordet når vi andre spiser, bad - en flaske vælling, derefter
kl. ca 19 Sova

Ser tiderne fornuftige ud, mon? Jeg føler det hænger meget godt sammen - men jeg kan ikke huske hvor man kan læse om, hvor længe børn sover i hvilke aldre. (kan man det her på sitet?)

Fråga 1:
Jeg har tænkt mig meget snart at flytte Tue ud af soveværelset og ind til drengene - men ser er problem i, at de vågner på forskelligt tidspunkt. MEN, jeg kan vel godt liste ind og tage Tue ud, give mad og have eneleg i vagnen i et andet rum, mens de andre sover? (Det er så rart at have ham alene om morgenen, og jeg får gjort lidt ting i den stund).
Eller - skal jeg rykke på Tues eller drengenes tid om morgenen :?: :?:

Fråga 2:
Jeg tænker på, om Tue får nok bryst - nu hvor han ikke får om natten mere :? Han får jo meget om morgenen, når han vågner, da er han sulten. Han er jo 1/2 år og det er vel lidt en smagssag, hvornår man slutter amme?

Slut for nu!

kh Sidsemor
Sidi

Inlägg av Sidi »

JA - det var så nat nr. 2, uden gråd, kun lidt brok 4 gange.

Og nappen, ingen savner den!

kh Sidi
Mindy

Inlägg av Mindy »

HÄRLIG rapport Sidi! :D :sleep:

Jag återkommer kring schemat, jag har skrivit ut dina frågor. Tar liksom lite extra av min milt uttryckt semidementa hjärna att läsa norska. :roll: :wink: :lol:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej igen! :wink:

Jag tycker att ditt schema ser bra ut, kanske lite kort vakentid passet 9.30.
Att första passet bara är 1,5 timme är rimligt eftersom han har så tidig morgon. Själv tycker jag 06.00 är sååå tidigt :sleep: så funderar du på att ändra morgon så tycker jag absolut att det är Tues tid du ska flytta fram. :wink:
Visst funkar det att gå in och hämta honom och mata, jag förstår att det är skönt att ha en stund för sig själv. Jag hade nog haft samma tid för alla trots allt. Men det där måste du känna själv!
I så fall skulle jag flytta fram en kvart åt gången, men kanske någon annan har en vettig idé kring det. Är det så att du alltid får väcka honom kanske det går plättlätt att ändra med en halvtimme åt gången? :D

Ja, det är helt en smaksak när man slutar amma. Med min första son behöll jag morgon- och kvällsamningen till 8 mån men sen började hans intresse minska och så också mjölken.

Ja, du kan läsa här på forumet om andras scheman (överallt! :wink: ). Standardmodellen 2 tim vaken + 2 tim sova vaken är vanlig på nyfödda. Sen kortas ju sovtiderna och vakenpassen förlängs här och där (oftast em/kväll).
Här är en länk med mat- och sovtider:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Sidi

Inlägg av Sidi »

Kære Mindy,

TAK for dit svar, hvor er du sød - jeg er altså fra Danmark! :lol:

Bra at høre andres mening - så ved man, om man er helt galt på den, men det er jo nogenlunde godt, det vi gør her i huset...
Ja, det bliver bestemt Tues morgentid, som skal rykkes. Et kvart ad gangen er en god ide, så "opadager" han det næsten vel egentligt ikke. :?: Så skal jeg vel bare bruge vagnen igen og trække den lidt, hver morgen :?:

MEN MEN - der er siden sidst sket det, at Tue har været mycke sjuk og været på sjukhus hele dagen. Med 40 i feber og hals- og lungesmerter. Han har halsbetændelse (ved ikke, hvad det hedder på svensk?), og er meget dårlig, får dog medicin nu, så det er godt.
Men NU er jeg så urolig for nætterne; Vil han sove igennem? Og kan man forsvare at vagne ham, når han er syg? Småbørn går jo ligesom lidt tilbaka i udvikling når de inte er raske - men jeg skal vel inte gi ham mat igen på natten??

Jeg er meget taknemmelig for dit (og andres) svar og tid - lige nu er jeg godt nok meget træt og udbrændt, efter SHN-nætterne og en helt dag på hospitalet. :sleep:

- Og at mine store drenge (på 3 og 5 år) ikke mår bra i deres dagis hjælper inte på overskudet (men det er jo en helt anden historie, som der kan læses om andensteds på sitet....)

100000 kram og sov godt!

Sidsemor :wink:
Mindy

Inlägg av Mindy »

TAK for dit svar, hvor er du sød - jeg er altså fra Danmark!
:shock: :oops: NU ser jag ju .dk... :oops: Inte konstigt att jag fick skriva ut för att kunna läsa... :roll: :wink: :oops:

Stackars lille Tue! :cry: Hoppas han kryar på sig! :heart:
Det är svårt att ge sjukdomscoaching så här....men man ska i alla fall reflektera över att inget blir bättre av att man tar upp barnet. Ni har ju i alla fall fått åka hem och vore det på allvar hot om livet hade de nog låtit er stanna på sjukhuset.
Min Viktor hade öroninflammation precis när han skulle flyttas till spjälsäng och sova hel natt. Han fick sova kvar i vagnen, jag gav Alvedon och sådant i mörker med nattlampa. Ibland kan de faktiskt behöva mat, eller åtminstone lite vatten om natten om de har hög feber eller kanske ont i halsen.

Jo, man kan försvara att vagna ett sjukt barn. Du känner om det är så allvarligt att du inte kan inrikta dig på att ge honom trygga besked, nu viktigare än någonsin. Man blir fortare frisk om man sover bra! :wink:
Det mesta pyssel, beröring kan man utan problem göra i säng/vagn. Du ska visa honom att sängen är en trygg plats - även när man är sjuk.

Jag tror också att du kommer att känna om du måste ge lite mat eller om det kanske bara räcker med vatten eller ingenting. Sånt där beror ju på hur han ätit på dagen och så där. Såna här gånger kan man bjussa på lite kompensation.
Visst är det trist, men det är samtidigt bara att gilla läget. Ni fixar nätterna sen ändå om det blir någon liten fnurra (vilket det inte alls behöver bli)! :D
Sidi

Inlägg av Sidi »

Hej Mindy!

TUE SOVER IKKE SOM HAN SKAL!! :cry:

Han er blevet rask igen, men gik straks igang med at få tænder, pyh! Det er vist overstået for denne gang, og jeg fik vugget ham igennem nætterne, til han ikke vågnede mere. Men NU er probolemet der på morgnerne hvor han vågner, ja, fra kl. 05 - han er lysvågen og startede med at snakke, pludre, grine - indtil han indser, at han ikke bliver taget op!
Hvordan får jeg ham til at sove - det er ligesom nytteløst at vugge ham når han er helt vågen???

Jeg er taksam for al hjælp...

Kram, Sidse
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Sidi!

Jag skall försöka ge dig lite råd efter att snabbt ha läst igenom din tråd. För det första, kolla att Tue inte har mer schemalagd sömn än 15 timmar per dygn. En baby som är 5-6 månader gammal ska ha 15 timmar, en 7-8 månaders 14,5 timmar sömn. Om det blir för mycket sammantaget brukar det ofta ta sig uttryck under vargtimmen (4-6). Har du tränat in en ramsa? I så fall kan du ge en pangramsa genast han ger antydan till att vakna under vargtimmen. Sedan gör du ingenting, så länge han inte blir ledsen. Han får ligga och prata om han så vill. Men du ska inte stå och vagna! Under vargtimmen är det extra viktigt att man inte trafikerar eller underhåller för mycket, eftersom den är lite knepig. Ungen måste förstå att det är natt, och på natten händer ingenting. Om du vagnar eller låter honom se dig händer ju saker och då tror han att det redan är morgon. Vi får återkomma! :)

Lycka till så länge, detta reder nog upp sig med rätt Attityd :!: :D :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"