Bärsjaltips behövs!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
lillith

Bärsjaltips behövs!

Inlägg av lillith »

Finns några sjalmammor eller sjalpappor på detta forum? Jag har aldrig använt sjal, men vi ska resa till solen i januari och måste upp 04:30 samt checka in vagnen ett par timmar före start. Storebror klarar nog det men minstingen behöver sin sömn mycket mer, han missar en lur också på förmiddagen. Dessutom har minstingen ingen egen flygstol. Då borde väl sjal vara bra? Han kanske kan sova liggandes i den på flygplatsen eller på planet. Men jag blev helt ställd när jag började leta sjal. Elastisk? Vävd/stum? Ringsjal? Öööööheeeehh... lilleman är ett år och väger 12 kg. Några tips, erfarna sjalföräldrar? Det finns en del begagnat på Blocket och flera sajter har ett stort utbud.
Tusen tack, lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vad mysigt att åka iväg!! Har inga bra sjaltips, så det hoppas jag att någon annan kan bidra med.

Men på Landvetters flygplats har dom små barnvagnar, typ enkla sulkys, som man får låna efter incheckning/landning. Anton sov i en sån en lång stund när vi väntade på bagaget. Kanske har dom det där ni flyger ifrån också?

/J
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag har använt bärsjal i snart tre år nu, och det funkar kanon - speciellt med små herrar som växer ur sina BabyBjörn-selar redan vid fem månaders ålder. Jag sydde min, en ringsjal, efter mönster på den här sidan: http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/sling.html Ringarna hittade jag på Panduro, och jag använde en rätt stabil/stum jersey (typ collegetröja). Det tog kanske en timme att sy den, när jag väl hittat ringarna. Mest pill var det med vecken...

Lillkillen sover i den om det är absolut akut, men det bästa är att den är så smidig att ha med. För mig har ringsjal varit det enda alternativet, jag fick bara ont i ryggen av knytsjal. Jag bär även stora tjejen (c:a 16 kg) om hon är jättetrött/sjuk och det är inga problem. Killen är lika stor som din och vi har honom periodvis mycket i sjalen så att han ska kunna komma upp och vara med - för att inte tala om hur mycket roligare det är för dem att se annat än knän då man är ute och handlar... :D

Här är några sidor om hur man använder sjalarna:
http://www.sleepingbaby.net/wearing/index.php
http://www.thebabywearer.com/articles/H ... oblems.htm

Jag flög lite med lilltjejen när hon var mindre och hade då en vagn med som man fick ta med i kabinen, fast då var hon runt halvåret så vagn behövdes i mellanlandningarna. Här skrev jag lite om vagnen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Kram,
Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
lillith

Inlägg av lillith »

Hej igen! Efter att ha läst på lite - kan en stum ringsjal vara något? Jag har också en lång fejk-paschminasjal i garderoben (utan ring) - kan man prova den eller bör det vara en själ sydd för att användas som bärjsal?
Tack igen,
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Jag använder bärsjal och är en sann AW- anhängare! Jag skulle rekommendera dig en vävd långsjal så har du ett större användningsområde än en elastisk sjal. Du kan sy själv men det finns väldigt bra sjalar att köpa som ger bättre avlastning. Gå in på sjalbarn.se så får du en guide vad som lämpar sig bäst för dig och ditt barn och du får också tips var du kan köpa dem. Det finns även en begagnadmarknad där och instruktioner för olika knytningar. Lycka till :-)
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag började med ett tygstycke i rätt storlek och knöt enligt anvisningar, så det borde väl gå att testa med en paschmina. Jan Andrea har nu lagt ut ett exempel på ringsjal där man inte syr alls: http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/no_sew.html

Jag tyckte det var lite bökigt första gångerna, men nu skulle jag inte vilja vara utan sjalen.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Om du inte vill ha sjal kanske en Ergo (ergonomisk bärsele) vara bra? Den funkar både på rygg/mage och är toppen att bära med. Köper du en begagnad kan du köpa en äldre modell väldigt billigt.
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
mia75

Inlägg av mia75 »

Elastisk sjal är för lättare barn upp till ca åtta kilo. Ringsjal eller kortsjal är bra vid kortare bärning där det ska gå snabbt. Långsjal, vävd är min favorit och är utmärkt när barnet också ska kunna sova i den, men den tar lite längre tid att knyta, men det är det värt! :wink:

Om du törs kan du ju kika in på:
www.sjalbarn.se där man kan få många bra tips och det ordnas även en hel del bärsjalsträffar där du kan få prova olika sorters sjalar innan du bestämmer dig! De är tyvärr en del negativt prat om Anna där, men de allra flesta är mycket trevliga människor.

Eller du kan ta en tur till Uppsala och prova mina sjalar, jag har kortsjal, elastisk långsjal och vävd långsjal och kan ge en hel del knyttips, välkommen! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Lillith
jag har en ringsjal (knappt använd) som jag fick i present när Viggo föddes, för att kunna amma honom i men det gick ju inte med en 5,1 kilos klump och snitt men den finns om du vill låna den på resan.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
lillith

Inlägg av lillith »

Tack alla sjal-fans! Jag börjar med en tur hem till Sarika och provar ringsjalen! Vävd långsjal verkar egentligen vara det rätta, men eftersom det handlar om lurar på flyget med 12-kilosklimp, och jag då sitter ned och kan avlasta v.b., funkar kanske andra modeller.
Kramar,
lillith
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"