Fnurra då vi inte sover hemma

Skriv svar
Tilda
Kontakt:

Fnurra då vi inte sover hemma

Inlägg av Tilda »

Hej!

Sonen sover bra sedan han blev kurad förra våren. Har sovit bra också då vi varit någon annanstans än hemma övernatten. Hittills alltså, för nu har det uppstått en liten fnurra. Han är en liten trixare, och har hemma också ibland ropat att han vill ha täcke på, behöver bajsa, har kastat sin mjukishund eller annat efter att han lagt sig. Vi ramsar till svar på hans frågor, han protesterar ilsket ibland men somnar ändå ganska snabbt. Detta sker sällan. Han är i trotsåldern och trotsar rejält ibland på dagarna så jag antar att kvällstrixandet hör ihop med trotsen.

För en vecka sedan var vi hos vänner över helgen. Vi sov där en natt. vi gjorde alla kvällsrutiner precis som hemma och jag la en glad pojke i sängen. Efter 5 minuter började han ropa efter mig och jag ramsade till svar. Han blev arg och började gråta. Våra vänner har två barn som också skulle sova, så jag måste medge att jag blev lite nervös att sonen skulle väcka dem med sitt skrikande så jag gick in till honom, la täcke på och gick ut med ramsan. Han började skrika igen och jag kände att jag fick blickar av de andra vuxna på mig som sa "får du inte tyst på ungen våra barn försöker sova". Så jag satt mig i dörröppningen till rummet var sonen sov och så satt jag dör tills han somnat ( fel gjort säkert... :oops: ). sen sov nog sonen bra hela natten.

Nu är vi hos mormor och morfar, har sovit här en natt. Vi träffar dem varje vecka och har ofta sovit här. Sonen har sovit bra här både med och utan oss. Men igår kväll då jag lagt honom i sängen ropade han efter en stund att han vill ha sin mjukishund. Han hade kastat den på golvet. Jag ramsade åt honom och gick inte in. Han höll på och skrika efter den i en timme. Sen somnade han. Jag gick in och tittade till honom då han sovit en stund. Han hade slängt både täcke och madrass på golvet och låg och sov på bara säng bottnet. Med sin hund! Han hade säkert lyft den från golvet mellan spjälorna i sängen. Han kommer inte själv bort från sängen. Jag kunde inte låta honom sova hela natten på det hårda sängbottnet ( borde jag ha gjort det? ) utan lyfte upp honom medan mormor satt madrassen tillbaka. Sonen vaknade till för några sekunder och somnade sedan om på nytt och sov hela natten.

Vi ska vara hos farmor och farfar på julen och sova över där. Om det blir protester vid sovandet, ska jag bara låta honom skrika? Vi kommer att vara många släktingar där och endel förstår inte varför man låter barnet skrika och inte t.ex ligger bredvid tills barnet somnat. Och varför skriker han så här? Han somnar ju alltid tryggt och bra hemma. Kurade barn borde väl kunna sova tryggt var som hellst.

Hur gör ni andra då ni sover över någonstans? Fast era barn somnar väl bra ändå.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tilda :D

Jag har inget bra svar att ge dig, hade själv funderat på att ställa frågan om jul och sömn borta...

Hos oss beror det mycket på var och med vem :oops: Stor skillnad på min egen attityd om det är hos min barnaboksbevandrade mor eller lite mer avlägsna släktingar som tycker att barnen väl kan få slockna i famnen...

Så för bådas vår skull (och barnens naturligtvis :wink: ) hoppas jag på svar i tråden :wink: :lol:

Nancy
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej Nancy! :D

Min attityd är det inget fel på då vi är hemma eller hos mormor och morfar. Men jag märker att är vi hos någon icke-barnaboksfamilj blir jag lite osäker :oops: . Och det är väl det som sonen märker. Kvällsrutiner kör vi på som vanligt och jag lägger honom med självsäker attityd. Men sen om det trixas blir jag osäker. Hemma gör det inget om det kommer några arga skrik ibland förrän han somnar. Men är vi inte hemma kan han hålla på längre och protestera förrän han blir tyst. Och har man andra vuxna , och icke kurade barn som ska sova, omkring sig blir jag mera nervös ( känner mig löjlig men så är det ).
susanneethel

Re: Fnurra då vi inte sover hemma

Inlägg av susanneethel »

Tilda skrev: Jag kunde inte låta honom sova hela natten på det hårda sängbottnet ( borde jag ha gjort det? )
Nej självklart inte :shock: , efter 10 minuter brukar det gå bra att gå in och lägga tillrätta.
Inte för att jag har varit där än, men det låter som att han trotsar och ifrågasätter om man verkligen ska sova när man är borta. Jag tror inte att han kommer kasta madrassen mer eftersom det inte hjälpte det heller. :-k
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Trotsar gör han verkligen och har en otroligt stark vilja, både på gott och ont :wink: . Han skulle nog orka hålla på hur länge som hellst om inte jag skulle orka ännu längre än han. Så tålamod får man verkligen ha nu i trotsens tid :)

Nu sover pojken gott sin dagsömn (vi är ännu hos mormor). Somnade genast hur bra som hellst :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vi har provat två gånger att barnen fått vara uppe "så länge de velat" :?
Bägge blev katastrofala. Ena barnet fick utbrott under kvällen, och andra barnet dagen efter. Det har varit i sammanhang med icke Barnabokstänkande människor, och Attityden har varit fel hos oss som föräldrar. Vi har dessutom strävat åt olika håll.

Gå igenom med fadern vad ni tycker blir bra, och var överens om det.

Vi insåg ju båda: att låta barnen vara uppe tills vi åkte hem, var inte ett bra alternativ.
Per tyckte att de kunde vara uppe längre än vanligt, vilket jag var tveksam till, men vi enades om en kompromiss. De fick vara uppe MAX 1,5 timme längre än de brukade.
Kommer man 19.00 (vilket ju är en vanlig tid) är det ju tråkigt för dem att gå och lägga sig redan 20.00, dessutom är knappt maten uppäten då.
Vi enades alltså om 21.30 som smärtgräns.
Under dagen förbereder vi barnen på följande vis (vi har gjort detta ganska många gånger nu, så vi har fått rutin på det :wink: )
"Ikväll ska vi till Cederblads. Då får ni sova i deras sängar, så kommer vi och hämtar er sedan när taxin kommer. Hur gör man när man sover borta?"
"Ligger ner, blundar, sover" brukar de svara.
Vi bekräftar, att just precis SÅ gör man!! :D
Förklarar även att det är precis som hemma, man borstar tänderna, får sin gosefilt och docka.
När vi kommer till stället dit vi är bortbjudna till, går vi och visar var de ska sova, så de vet om det.
En halvtimme innan läggning, brukar jag börja påminna: Snart ska ni gå och lägga er tjejer, snart. Upprepar 6-7 gånger, och säger till slut att det är dags.
Attityd på plats, och läggning.
Det har funkat jättebra!!
Det är ju förstås väldigt spännande att sova i samma säng, så dom snattrar och fnissar en del, men jag brukar gå dit och säga i dörrspringan att det är lagom pratat, och så ramsan, efter c:a 20 min.

Så:
:arrow: Ha en gemensam plan
:arrow: förbered på vad som ska hända, flera gånger under dagen
:arrow: Inta Attityden :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Gott nytt år! :D

Tack alla för svar.

Julen gick bra. Det gör det väl då man intar rätt attityd :wink: . Vi sov över hos farmor och farfar. Vi har inte sovit över där med sonen sedan han var baby. Annars är det ett bekant ställe för pojken. På dagen talade vi med sonen att vi ska sova över natten hos farmor och farfar. Sa det längs med dagen nu och då. Då vi på eftermiddagen kom fram visade vi för sonen var vi ska sova, han var med och bäddade resesängen. Vi sov alla i samma rum. Sonen gick och la sig en timme senare än vanligt och somnade genast utan protester. Lite före vi skulle gå och lägga oss vaknade han och skulle kissa. Han har ännu nattblöja och vaknar hemma aldrig för att kissa. Jag tog upp gossen, han kissade och sprang tillbaka till sängen. Jag gick ut med ramsan och han somnade genast. Trodde jag, för då jag 20 min senare gick och la mig tittade gossen upp från sängen och sa glatt "hej mamma!". " Nu ska vi sova" sa jag och la mig i min säng. Sonen la sig ner och somnade och sov hela natten bra.

Så tack ännu alla för svar och råd om hur jag ska göra. Otroligt hur stor betydelse attityden har. Bara man tror att allt ska gå bra så går det.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"