Sonen sover bra sedan han blev kurad förra våren. Har sovit bra också då vi varit någon annanstans än hemma övernatten. Hittills alltså, för nu har det uppstått en liten fnurra. Han är en liten trixare, och har hemma också ibland ropat att han vill ha täcke på, behöver bajsa, har kastat sin mjukishund eller annat efter att han lagt sig. Vi ramsar till svar på hans frågor, han protesterar ilsket ibland men somnar ändå ganska snabbt. Detta sker sällan. Han är i trotsåldern och trotsar rejält ibland på dagarna så jag antar att kvällstrixandet hör ihop med trotsen.
För en vecka sedan var vi hos vänner över helgen. Vi sov där en natt. vi gjorde alla kvällsrutiner precis som hemma och jag la en glad pojke i sängen. Efter 5 minuter började han ropa efter mig och jag ramsade till svar. Han blev arg och började gråta. Våra vänner har två barn som också skulle sova, så jag måste medge att jag blev lite nervös att sonen skulle väcka dem med sitt skrikande så jag gick in till honom, la täcke på och gick ut med ramsan. Han började skrika igen och jag kände att jag fick blickar av de andra vuxna på mig som sa "får du inte tyst på ungen våra barn försöker sova". Så jag satt mig i dörröppningen till rummet var sonen sov och så satt jag dör tills han somnat ( fel gjort säkert...
Nu är vi hos mormor och morfar, har sovit här en natt. Vi träffar dem varje vecka och har ofta sovit här. Sonen har sovit bra här både med och utan oss. Men igår kväll då jag lagt honom i sängen ropade han efter en stund att han vill ha sin mjukishund. Han hade kastat den på golvet. Jag ramsade åt honom och gick inte in. Han höll på och skrika efter den i en timme. Sen somnade han. Jag gick in och tittade till honom då han sovit en stund. Han hade slängt både täcke och madrass på golvet och låg och sov på bara säng bottnet. Med sin hund! Han hade säkert lyft den från golvet mellan spjälorna i sängen. Han kommer inte själv bort från sängen. Jag kunde inte låta honom sova hela natten på det hårda sängbottnet ( borde jag ha gjort det? ) utan lyfte upp honom medan mormor satt madrassen tillbaka. Sonen vaknade till för några sekunder och somnade sedan om på nytt och sov hela natten.
Vi ska vara hos farmor och farfar på julen och sova över där. Om det blir protester vid sovandet, ska jag bara låta honom skrika? Vi kommer att vara många släktingar där och endel förstår inte varför man låter barnet skrika och inte t.ex ligger bredvid tills barnet somnat. Och varför skriker han så här? Han somnar ju alltid tryggt och bra hemma. Kurade barn borde väl kunna sova tryggt var som hellst.
Hur gör ni andra då ni sover över någonstans? Fast era barn somnar väl bra ändå.