Vår dotter är 1 år och 8 månader och vill inte somna på kvällen. För drygt ett år sedan kurade vi henne och sömnen funkade utmärkt tills förra sommaren då spjälsängen åkte ut. Hon sover nu i en vanlig säng för att vi ska kunna ligga med henne och läsa bok på kvällen. Det har dock börjat ta längre tid, hon vill läsa minst 3 böcker och aldrig släcka lampan. Vi får sedan ligga med henne upp till 1,5 timmar innan hon somnar. Vi försöker sjunga, stryka över håret och göra allt för att hon ska känna sig trygg och somna men inget funkar. Hon har så mycke aktivitet i kroppen, snurrar runt som en ål och kan inte alls slappna av. Försöker vi lämna rummet eller sitta på en stol bredvid gallskriker hon och blir helt ifrån sig. Som ni förstår är dotterns läggning mycket tridskrävande och jobbig...
Jag börjar nu känna att vi måste göra en förändring. Om 3 månader kommer ett syskon och det funkar inte för mig att ligga med dottern varje kväll och sköta en bebis samtidigt. Vad ska vi göra? Är det någon med barn i samma ålder som känner igen detta beteende? Vi vill inte införa själsäng igen bara för att hon ska vara "instängd", hon klättrar ändå över kanterna.
Vi påbörjar läggningen vid kl 1900 med bad, sedan pyjamas och välling kl 1930 framför TVn och läsning kl 20 i sängen i ca 15 min.
Stort tack i förhand för alla tips och råd!
Vad är det som händer?
Hej linapina och välkommen
Såklart ska vi få ordning på tösens sömn, och framför allt nattningen
Börja med att läsa på lite mer om kuren, här är en länk om kur för äldre barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Där hittar du många svar på dina frågor, och vi finns såklart här!
Så börja där, så hörs vi mer sen
Mia
Såklart ska vi få ordning på tösens sömn, och framför allt nattningen
Börja med att läsa på lite mer om kuren, här är en länk om kur för äldre barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Där hittar du många svar på dina frågor, och vi finns såklart här!
Så börja där, så hörs vi mer sen
Mia
Hej Mia och tack för att du svarade så snabbt
Jag har läst (länken) och har några frågor:
1. Går det att genomföra sovkuren utan att återinföra spjälsängen? Vårt andra barn kommer om 3 månader och vi vill helst slippa skaffa två spjälsängar. För min onda rygg var det även skönt att slippa lyft och böja mig ner i en spjälsäng, nu kan hon istället krypa upp (och ner tyvärr) själv i sängen.
2. Ska vi helt ta bort läsning vid läggdags? Vi och vår dotter brukar tycka att det är en trevlig avslutning på dagen men hon kanske uppfattar det som lek?
3. Vid kontakt med BVC fick vi rådet att pröva lägga henne tidigare. Tror ni att det kan vara bättre? Vår dotter har alltid varit kvällspigg och morgontrött så kl 20 tycker vi känns ganska lagomt även om hon ofta inte somnar förrens 2130!
Vi hörs!
Jag har läst (länken) och har några frågor:
1. Går det att genomföra sovkuren utan att återinföra spjälsängen? Vårt andra barn kommer om 3 månader och vi vill helst slippa skaffa två spjälsängar. För min onda rygg var det även skönt att slippa lyft och böja mig ner i en spjälsäng, nu kan hon istället krypa upp (och ner tyvärr) själv i sängen.
2. Ska vi helt ta bort läsning vid läggdags? Vi och vår dotter brukar tycka att det är en trevlig avslutning på dagen men hon kanske uppfattar det som lek?
3. Vid kontakt med BVC fick vi rådet att pröva lägga henne tidigare. Tror ni att det kan vara bättre? Vår dotter har alltid varit kvällspigg och morgontrött så kl 20 tycker vi känns ganska lagomt även om hon ofta inte somnar förrens 2130!
Vi hörs!
Hej igen
Ska försöka svara dig
1. Visst kan du kura i hennes vanliga säng, anledningen till att man vill ha kvar spjälsängen är att det är enklare och barnet känner sig tryggare i den! Men det vet du bäst själv, annars finns ofta billiga spjälisar begagnat att få tag i
2. Såklart ska ni läsa för er tjej! Men läs i soffan, eller i er säng, inte i hennes säng! Efter läsningen bär det av till sängen under bus och skratt (skrattet till godnattet)
3. Ni bestämmer själva när ni vill lägga er dotter! Men sikta på 11 eller 12 timmars natt, det behöver hon!
Och gör ett schema för dagarna också, med väckning (som ni sköter!) fasta måltider, tid för utelek och sovtid på dagen!
/Mia
Ska försöka svara dig
1. Visst kan du kura i hennes vanliga säng, anledningen till att man vill ha kvar spjälsängen är att det är enklare och barnet känner sig tryggare i den! Men det vet du bäst själv, annars finns ofta billiga spjälisar begagnat att få tag i
2. Såklart ska ni läsa för er tjej! Men läs i soffan, eller i er säng, inte i hennes säng! Efter läsningen bär det av till sängen under bus och skratt (skrattet till godnattet)
3. Ni bestämmer själva när ni vill lägga er dotter! Men sikta på 11 eller 12 timmars natt, det behöver hon!
Och gör ett schema för dagarna också, med väckning (som ni sköter!) fasta måltider, tid för utelek och sovtid på dagen!
/Mia