orolig sömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

orolig sömn

Inlägg av fjällström »

Nu har lilla Sara (full av överaskningar, som vanligt :? ) börjat stöka lite... Hon brukar alltid protestera någon minut innan hon somnar till natten. Men de senaste kvällarna har hon hörts lite mer än vanligt. Sen efter 15 minuters tystnad kan hon gråta till intensivt för att nästa minut sova. Sen håller hon på så här under natten :? Hon har alltid varit bra på att somna om på egen hand,men nu händer det rätt ofta att jag måste ramsa x 4 varpå hon somnar om direkt. Natten som gick ramsade jag fem gånger :!:

Hon har många tänder på framfart, har precis lärt sig gå själv utomhus (allt ska ju då undersökas :roll: ) och lär sig många nya ord och djurläten :|
Kan detta göra att hon sover oroligt :?: Hon drömmer väldigt mycket tror jag.
Hur ska vi handskas med detta :?: Ska hon få försöka klara upp att somna om själv, eller kan man hjälpa henne några nätter utan att fastna i nåt berömt träsk :?:

Vargtimman har aldrig spökat för oss, men i morse vaknade hon fyragånger mellan 4-7. Jag blev så till mig att jag flög upp och ramsade verje gång :oops:
Har nu läst på att jag bara ska ramsa en enda gång, oavsett antal uppvak. Och sen avvakta tills / om kris utbryter. Korrekt :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej fjällström.

Om hon vaknar på natten - alltså från läggning till 04 - så avvakta in i det längsta. De uppvaken reder de oftast ut själva och ska få förtroendet att göra också.

I vargtimmern däremot ramsar man vid första pip och sedan gör man inget mer alls. OM det inte krisar till sig rejält. Men det som gäller är: en pangramsa per uppvak. Har hon sovit emellan så börjar man om på nytt så att säga.

Lycka till!

/Åsa
fjällström
Kontakt:

ok

Inlägg av fjällström »

TACK SNÄLLA :!:
Nu ska vi köra på detta fullt ut :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Det var så lite så. :wink:

/Åsa
fjällström
Kontakt:

bekännelse

Inlägg av fjällström »

Vi rår själva för vår dåliga sömn :!:
Måste bara göra en bekännelse och medge hur dumma vi varit - mot oss själva :oops: Sara har sitt rum bredvid vårt sovrum. När vi lagt henne för natten så har vi alltid babyvakten med oss nere i köket och framför TV:n. Och så långt har vi ju gjort alldeles rätt. Vi vill ju vara säkra på att höra henne om hon skulle vakna och behöva en ramsa :roll: Men till saken hör att när vi sen går och lägger oss så har vi alltid haft babyvakten på mitt nattduksbord - igång :? Det vill säga att varje gång Sara drömt nåt och gråtit två sekunder i sömnen så har ju vi också vaknat :!: Vissa nätter drömmer hon massor och gråter till i sömnen... Så igårkväll kom jag på att om vi stänger av babyvakten så slipper vi ju vakna i onödan en massa gånger varje natt :idea: Och om hon verkligen skulle vakna och behöva vår hjälp så skulle vi ju höra henne iaf eftersom vi ligger vägg i vägg :roll:
Oj, så gott vi mådde natten som gick :!: :)
Vaknade av Sara vid halv sex i morse och gav henne då en ramsa :arrow: alla somnade om och vaknade utvilade kl 7 :D
Synd bara att det skulle ta oss ett år att komma på detta :roll:
Sara 0507 och Elin 0702
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hå hå :D

När vi ändå är inne på bekännelser så kan jag erkänna att jag har gjort exakt som du.... :wink:

Första månaderna hade vi också babyvakten på nattetid. Sedan stängde vi av den när vi gick och la oss för natten men hade den på på kvällen när vi tittade på TV, spelade musik eller liknande. Men nu ballade apparaten ur för ett tag sedan så nu har vi inget alls. Och JAA, vi hör henne om hon vaknar - trots att TV:n är på. Hennes ljud hör vi genom betong och hörselskydd.

Med en bakgrund med dålig sömn för alla inblandade så har det för oss tagit lääääääääänge innan vi kommit över nojjorna. Än idag så hoppar hjärtat upp i halsgroppen och hjärtat slår dubbelt upp när Ella gråter eller låter i sömnen och vi hör det. Det sitter så inpräntat i en när man haft det helvete som vi hade (och som många andra har/haft), att det fortfarande skapar någon form av ångest och maktlöshetskänslor när det händer. Men jag tror att för oss är det här nyttigt. Det gör att vi inte tar hennes goda sömn för given, utan påminner oss om att förhållningssättet är en livslång process som ständigt måste underhållas. Gränsen till överkoncentration är hårfin men för oss handlar det inte om det utan mer om ödmjukhet inför "uppgiften". (gick det där att förstå överhuvudtaget? :roll: ) Idag VET vi hur vi ska hantera situationen OM Ella vaknar och vi är trygga i det, men då -innan hennes goda sömn - så stod vi rådlösa inför situationen.

Sov nu gott vidare utan blippande apparater på nattduksbordet. :wink:

/Åsa
fjällström
Kontakt:

inte lätt..

Inlägg av fjällström »

Skönt att höra att det finns någon fler som gjort samma misstag :oops:
Ikväll hände nåt lustigt :? Sara somnade (för andra kvällen i rad :!: ) utan ett ljud. Toppen tänkte jag :wink: Var så sprudlande lycklig och glad över att vi nu verkar ha kommit över de sorgsna kvällarna :) Vi satt nere i källaren framför datorn, min man och jag. Så började Sara gråta och gny på vinden men tystnade. Tusan också tänkte vi :!: Allt gick ju så bra :roll:
Min man gick upp i köket och hörde då att vår väckarklocka ringde för full hals i vårt sovrum :? Inte konstigt att Sara vaknade till och blev förvirrad :!:
Hon hjälpte mig renbädda i morse och fingrade då lite på väckarklockan. Hade tydligtn lyckats sätta på den och den ringer ju kl 7...
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

stök och bök

Inlägg av fjällström »

Nu behöver vi peppning, igen :roll:
Lilla Sara blir bara bökigare och stökigare med tiden...
Hon vill verkligen gå i säng på natten :) Protesterar aldrig. Inte ens om vi har främmande med barn :wink: Hon somnar på direkten och sover sen gott i ungefär tre-fyra timmar. Sen börjar cirkusen :!: Hon gråter till (i sömnen tror vi) ungefär var 10:e minut. Vi gör inget åt detta eftersom hon blir tyst därimellan. Men när hon stökat så här i en timma ungefär så vaknar hon ju. Och då somnar hon inte om på egen hand. Ramsar vi då x fyra så somnar hon på stört. Sen kan hon sova några timmar och så blir det cirkus igen... Ungen är ju jättetrött på dagarna, men även dagsluren har börjat stöka :? Hänger väl ihop med nattsömnen antar jag. Hon sover bara 45 minuter, vaknar, får en pangramsa, blir tyst i några minuter men somnar aldrig om. Sitter och pratar och bökar i sängen tills vi plockar upp henne.

Tänker att hon kanske har ont i munnen eftersom alla stora tänder kommer på en och samma gång. Men det lustiga är att om jag går in på natten, ger alvedon och vatten så somnar hon på stört. Alvedonet verkar ju inte så snabbt :? Vet inte om hon bara bökar och kämpar tills vi kommer in, eller vad som händer..
Det spelar ingen roll om vi ger alvedon till kvällen eller inte. Hon somnar alltid bra och sover lugnt det första timmarna.

Vad göra :?: :!:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "