Till Karin: Tänk, nästan trettonhundra visningar har den här tråden haft!

Det är nog inte bara du och jag som har haft problematiska insomningar.
Så ramsan har inte gått in? Du
vet det med 110% säkerhet? För om den har det ska du nog inte gå in för någon miniramsekur som vi gjorde, även om du tycker det är för mycket gråt. Er son är i en jättejobbig period nu och ställer ni till en massa onödigt halloj när han ska sova lär hans liv inte bli lättare. Här måste du vara helt säker på din sak, alltså. Din bedömning, ditt ansvar.
Å andra sidan, om ramsan aldrig gått in, om ni har ett skrikmönster och inte någon ramsa, kliv då fram och bryt genast, enl. Annas anvisningar. Läs på i lathunden. Omedelbara och betryggande svar. Låt honom inte varva upp och upp och UPP och fråga och fråga och FRÅGA. Låt inte skrikandet slå rot.
När du märker att "wow! Han tystnade på ramsan! Kors i taket!" då är det dags att backa något. Alla råd jag fått i den här tråden är nog bra råd som ska följas så snart ramsan gått in.
Lycka till, hoppas det går bra för er.
Till Nancy: Jag blev först förvånad, sedan besviken när jag läste det du skrivit. Kanske hade det blivit annorlunda om du skrivit så utförligt som du egentligen ville, men man får väl tro att du fick med väsentligheterna. Jag tänkte inte svara till en början, för detta är inte ’Forum för kurbarnens käbbelmorsor’, men jag måste.
Nej, ingen har påstått att inte ramsan är viktig, det är alldeles sant. Men trots att jag flera gånger nämnde att den inte tog så dröjde det innan någon menade att vi skulle kliva fram med den. (Om du glömt hur det var och inte orkar gå tillbaka och läsa så fick jag råd som handlade om att vara nöjd med de framsteg vi gjort, inte låta honom skrika oss till sig, inte störa utan backa. Han visste ju vad som gällde. Vi skulle ha attityden av självklarhet och med detta skulle det hela ordna sig. Jo, någon sa att vi skulle koncentrera oss på ramsan, men jag kunde inte förstå hur, när alla menade att vi skulle backa.)
Vidare: ”man inte kan åka hem till varje forumnist” – huvudet på spiken! Alltså får man lov att
tro forumnisten! Utgå från att den verklighet som beskrivs av den hjälpsökande är korrekt, och öda inte en massa tid på att ”genomskåda” den.

Den som söker hjälp får själv ta på sitt ansvar att beskriva sitt problem så exakt som möjligt. Hur ska man annars kunna hjälpa varandra så här genom ett forum på nätet? För sjutton.
Jag förstår mycket väl att det inte är självklart att råda någon att göra ingripanden och vara enveten så långt efter kuren. Men
om inte ramsan gått in (för oss skreks det som sagt inte så mycket första veckorna, han var mest bara glad åt att få sova, det kom alltså sedan när han samlat lite kraft. I perioder. Och då hade vi inte ramsan.) så får man jobba med ramsan när det väl börjar gråtas och skrikas. Oavsett hur lång tid det gått sen kuren. Punkt och slut
Som jag skrev här ovan till Karin så var det nog egentligen bra råd jag fick,
om bara ramsan hade gått in först. Jag var nog inte ens medveten själv om hur pass stor bov det var i dramat. Så jag har förståelse, tro inget annat, för att ingen tog fasta på just den saken. Men nästa gång någon har samma problem kan frågan ställas; ”har ramsan någonsin gått in för er?” Det är allt jag vill.
Försök ha ambitionen att lära av eventuella misstag och utvecklas. Jag tycker nog att man har det på sitt ansvar när man ikläder sig rollen som rådgivare. Du borde rimligen kunna hålla med.
Avslutningsvis måste jag få poängtera att min surhet nu inte är bråkdelen så stor som den glädje jag känner för att det fanns någonstans att vända sig när det krisade.

Så är det verkligen, jag är i grunden mest tacksam för att du och många med dig tagit er tid och försökt att stötta oss. Nu fungerar det ganska bra här, trots åttamånadersångest och avancerade gymnastiska övningar i spjälsängen. Klart att vi har någon sämre dag ibland, men inget vi inte kan hantera. Så många stora tack, än en gång.
Med den vänligaste hälsning
Victorine